Gå til innhold

Tips til kjøp av skjermkort og dugende psu. Budsjett <3000 kr

ostenxx

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Først litt om mine datamaskiner:

Jeg sitter nå på to stasjonære datamaskiner som jeg har bygd selv.

Hovedmaskinen består av blant annet Asus P5W DH deluxe hovedkort, Core 2 Duo E6400, Mist modulær 500 watt rev. 3, 4 gb ddr2 minne (6400/mushkin), 70 gb raptor-disk, geforce 8800 gt 500 mb skjermkort og ikke minst to stk benq 24" i clone-modus.

Maskin nr. 2 består av en del deler jeg hadde til overs fra tidligere pc-bygg; blant annet Asus M2N- VM DH hovedkort (micro atx), 350 watt psu (god kvalitet), 2 gb ocz dd2 minne (6400), 500 gb seagate harddisk, ati radeon x1900 gt (256 mb) og en amd athlon 64 x2 5000+ (black edition).

Problemet:

Saken er den at det gode gamle ati- kortet som står i maskin nr. 2 har begynt å forårsake grafikkfeil i samtlige 3d- applikasjoner det blir utsatt for. Temperaturen på kortet er slik den skal være, og forskjellige drivere gjør ingen nytte. Systemet er forøvrig oppdatert til siste programvare, drivere og kjører naturligvis windows xp.

Jeg mistenker at jeg har utsatt skjermkortet for statisk elektrisitet da jeg tok det ut før jul for å rense viften for støv.

Mulig løsning:

Jeg ønsker i grunn å utføre en oppdatering av psu og skjermkort i hovedmaskinen min, for deretter å flytte delene som blir til overs inn i maskin nr. 2 (altså 8800 gt- kortet og mist-strømforsyningen). Tanken bak denne oppgraderingen er, sett bort fra å løse grafikkfeilene i maskin nr. 2, å få mer ytelse på grafikksiden i hovedmaskinen.

Absolutt maksbudsjett for skjermkort + psu er 3000 kr. Jeg er ikke interessert i å gjøre videre oppdateringer i maskinene.

Foreløpig har jeg sett meg ut Mist 650 watt psu og et 4870- kort. Er dette en bra løsning?

Håper dere kyndige kan komme med gode råd og tips! :thumbup:

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
260GTX

Nettopp.

Ser ut til at 4870 er et bedre valg (ytelse/krone).

Men en ting til; er det vits i å kjøpe 4870 med 1 gb minne kontra 512 mb minne? Jeg tenker da på om mer minne er bra ved spilling i høye oppløsninger (1920x1200 som er oppløsningen på skjermene)? Står i en guide at minenforskjellen betyr ca. 5% økt spillytelse, noe jeg mener ikke er verdt de ekstra 500 kronene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...