Gellyfusk Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Hei. Jeg bor ikke hos foreldra mine så jeg får ikke sett på det selv, prøvd å guide litt men broren min får ikke til å koble seg på med sin laptop og Playstation 3 på nettverket med kryptering akkurat nå. Så det jeg lurte på var hvor sikkert er det med MAC-filtrering. Det er snakk om et lite og rolig familie-nabolag. Selvfølgelig er folk interessert i å logge på andres nettverk nå og da, men det er så lenge det er totalt ubeskyttet. Jeg har ingen stor tro i at noen faktisk vil prøve å bryte seg inn eller knekke krypteringer. Derimot er faren min litt paranoid når det kommer til slikt. Hvor stor er sikkerheten ved MAC-filtrering? Jeg vet det går an å "forfalske" MAC-adresser, for så å komme inn. Men vil det kreve at personen har fått fysisk tilgang til en av maskinene for å skrive ned en, eller finnes det måter man kan få tak i tillatte adresser, evt. andre måter å "bryte seg inn". Jeg er 99,999% sikker på at ingen vil prøve å bryte seg inn som sagt, og når de først ikke kommer inn med et par tastetrykk så vil de nok gi opp. SSID er ikke skjult, og ser ingen store grunner i å gjøre dette egentlig. Det er mye enklere for tafatte folk å koble seg på riktig sted da. Til dere som måtte si "det er ikke trygt, du bør bruke WPA2 kryptering blablabla med en MINST 20-symbol lang PSK bestående av store og små bokstaver, tegn og tall uten sammenheng. Helst flere symboler også"... Dere tar jeg ikke seriøst. Jeg er ikke ute etter et innbruddssikkert system dersom noen linuxnerder skal gjøre alt i sin makt for å komme inn. Det skjer nemlig ikke. MAC-filtrering er det jeg lurer på, ettersom jeg ikke vet helt hvor sikkert det er og papparanoid garantert er interessert i å vite om det er sikkert. Jeg lurer også litt på om det vil være mulig å "lytte" til overføringer eller lignende uten kryptering ettersom det så vidt jeg forstår skjer ganske åpenlyst. Endret 19. januar 2009 av Gellyfusk Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Kun bruk av MAC-filtrering gir ingen sikkerhet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå