Lindsay Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Jeg har gjort det store og trenger å editere /etc/network/interfaces men sliter med vi editoren. Hvordan slette et tall? og jeg vet insert da så den er grei Og hvordan avslutte vi editoren da jeg prøver wq men det skjer ingenting da. Mulig jeg gjør det galt da Jeg skal få endret broadcast da denne er 192.168.1.255 og nettverket er 192.168.2.0/24 Jeg endret til 192.168.2.255 og tok wq og fikk opp recordings på skjermen men ingen endring da. IP adressen er statisk og er 192.168.2.4 og gateway og DNS er 192.168.2.1 Endret 19. januar 2009 av Lindsay Lenke til kommentar
Smif Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hvorfor ikke bruke nano el. hvis du sliter med vi? For å avslutte må du ut av interactive mode med ESC og så skrive :qw Skjønte ikke helt problemene dine, men for å endre tekst må du trykke i. (ESC for å komme ut igjen) Lenke til kommentar
tingo Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) vi er en modal editor. I motsetning til mange av dagens editorer så har den en kommando-modus (også kalt "normal") og en insert-modus (tekst som skruves blir lagt til). Tips: for å få en visuell tilbakemelding på hvilken modus du er i kan du skrive ':set showmode' i kommandomodus. All redigering (med unntak av backspace på linja du skriver) skjer i kommando-modus. Alle kommandoer kan prefikses med et tall som angir hvor mange ganger du ønsker at kommandoen skal utføres. Kommandoen for å slette tegnet som er under markøren er 'x' (liten bokstav x). Trykker du '5x' i kommandomodus så vil du slette 5 tegn fra markøren og mot høyre. Det samme vil du også gjøre dersom du trykker 'x' fem ganger. refcards.com har referansekort for vi (og flere andre editorer) - det er nyttig i blant. Last ned i ønsket format og skriv ut. Endret 19. januar 2009 av tingo Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) ordnet med tab-z-z Endret 20. januar 2009 av Lindsay Lenke til kommentar
comicz Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 ...er vel CTRL+Z+Z... Uansett, kjør 'vimtutor' for en rask intro. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Det er ZZ som er kommandoen (altså shift+zz). Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 vi er en kraftig editor, men krever at man rett og slett kan kommandoer og manøvreringsmuligheter. Hvis du av en eller annen grunn ikke kan eller ønsker å kjøre en X-editor, så må du bruke en editor som fungerer fra terminalen. Hvis dette er noe som bare skjer en sjelden gang, så er det ikke hensiktsmessig å bruke tid på å lære seg vi eller emacs (tips: hold deg til én av dem). Da er en enkel og selvforklarende teksteditor bedre. Gode alternativer er (som nevnt) nano, pico og ed. Det kan uansett være greit å vite at vi er spesifisert i Single UNIX Specification-standardene. Dvs. at hvis du sitter på et Unix-system, så skal vi-editoren være tilgjengelig om det så bare er den mer lobotomerte varianten. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Umm, ed? Jeg vet at det er standarden, men jeg tror ikke jeg ville anbefalt det til noen. Endret 22. januar 2009 av haalo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå