Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ulyder. Hvordan detektere :O

loffen90

Anbefalte innlegg

Ja vet, det er kanskje ikke et ekte ord men....

I min Nissan primera sri så har det begynte å knirke litt under kjøring. Jeg inbiller meg at det kommer fra rett under passasjer sete foran, men kan jo aldri være sikker når det gjelder slikt.

Og i tilleg så kommer det en ulende lyd fra bak i bilen når farten øker. høres ut som en flymotor bare mye lavere. men det tonefallet. Noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss det var romling, ville jeg vært enig i hjullager. Ule-lyd har jeg mer tro på bremsene. Viss du har brekket på caliperne, trekk det forsiktig littegranne til og hør om det forsvinner. Viss ikke, trå forsiktig på bremsen. Viss det forsvinner kan du sjekke om klossene henger på noe vis, evt. rust på skiver osv. De bør og settes inn med kobberpasta e.l. for og hindre videre vibrering.

Ang. knirkelyden har jeg vært borti ett par tilfeller at foringene på stab.staget blir så tørre at de knirker. Men da ville du sannsynligvis bare hatt knirkinga i humper.

Lenke til kommentar
Viss det var romling, ville jeg vært enig i hjullager. Ule-lyd har jeg mer tro på bremsene. Viss du har brekket på caliperne, trekk det forsiktig littegranne til og hør om det forsvinner. Viss ikke, trå forsiktig på bremsen. Viss det forsvinner kan du sjekke om klossene henger på noe vis, evt. rust på skiver osv. De bør og settes inn med kobberpasta e.l. for og hindre videre vibrering.

Ang. knirkelyden har jeg vært borti ett par tilfeller at foringene på stab.staget blir så tørre at de knirker. Men da ville du sannsynligvis bare hatt knirkinga i humper.

interessant, Det kan høres ut som det kommer fra høyre bakhjul. Jeg skal få noen til å sitte på å prøve å hør bedre etter. Skal prøve det med bremsene. men det om Brekket forsto jeg ikke. kan du forklare?

takker for svar

Lenke til kommentar

Noen har håndbrekket på caliperne, dvs at når du drar i brekket trekket du bremseklossene til på skivene. Har du derimot trommelbrems på brekket, vil ikke det hjelpe å dra litt i brekket.

Du kan og prøve jekke opp høyre bakdel på bilen og kjenne etter slark, snurre på det og høre etter rumling. Har du en av de, kan det være hjullageret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...