Gå til innhold

Litteratur: engelsk diktsamling - hvor bør man henvende seg?

Anbefalte innlegg

hei :)

jeg har skrevet en diktsamling på engelsk og lurer på hvor man bør henvende seg for

å få den utgitt?

etter det jeg har forstått, gir ikke alle norske forlag ut engelske bøker

fra norske diktere.

bør man heller satse på utenlandske forlag?

isåfall hvor/hvilke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å få utgitt litteraturen din, uansett sjanger, er nok ikke plankekjøring. Diktsamlinger selv fra kjente diktere ligger ikke på salgstoppen, og å som nordmann få ut en engelsk diktsamling er nok enda vanskeligere hvis man ikke har et kjent navn.

Ønsker ikke å drepe initiativet, men du bør være forberedt på at dette ikke er lett.

Ville først forsøkt å få med ETT dikt i en diktsamling for unge diktere e.l. Evt ta kontakt med Sporveien for å forsøke å få med et dikt på den kampanjen de har. Send inn til aviser, blader osv. Å starte med å få utgitt en hel diktsamling blir som å starte filmmanuskarrieren med å skrive et manus til den neste James Bond-filmen.

Lenke til kommentar

har allerede hatt et norsk dikt i avisa :)

det er ikke en vanlig diktsamling, men en enkel, tynn diktfortelling

diktene kan ikke separeres og leses hver for seg, da de vil miste sin mening.

kan på en måte si at det hele er ETT stort dikt :)

jeg kan også si at det jeg har skrevet er "tull" dog med en sammenheng.

et forsøk på å være nyskapende eller STOR poet er det heller ikke.

det er morsom og lett fordøyelig bullshit:P

men allikevel noe jeg tror har potensiale til å selge.

jeg spør igjen

?

Lenke til kommentar

Hvilken kundegruppe ser du for deg kommer til å kjøpe den (hvem kommer til å kjøpe den dersom den blir utgitt)? Er det for barn, ungdom, voksne, eldre? Skal den stå sammen med vitsebøker på Narvesen, eller sammen med Shakespeare i bokhandelen.

En kamerat av meg har gitt ut flere vitsebøker, og det er et produkt det er lett å overbevise et forlag om å gi ut, fordi det alltid er noen som plukker det med seg på impuls. Diktsamlinger er nok hakket verre å selge inn, men med den rette innpakningen går mye. Vil anbefale å se for deg en typisk kunde, og utsalgssted når du kontakter forlag.

Lenke til kommentar

Skrev litt rundt dette for en annen bruker på samme delen, poster det samme igjen.

Har sjekket litt rundt dette, om du skal gi ut bøker på engelsk vil jeg anbefale å lese litt hvordan det er for utenlandske forfattere å gi ut bøker via engelske/amerikanske forlag som f.eks Randomhouse Inc. Skulle ikke være noe problem så fremst man har et godt manuskript samt går rette veien.

www.writersdigest.com

www.literarymarketplace.com

Samt få arbeidet bedøm via f.eks www.triggerstreet.com

Husk dog å "lagre" arbeidet slik at det er kopibeskyttet. Dette blir gjort automatisk men for å være sikker på at arbeidet ditt ikke blir stjelt er det veldig bra å laste dette opp til WGA West's database (koster rundt 20$ og lagres for en 5 års periode). Da har du en stødig kilde som forteller at dette er ditt arbeid med dato for når det ble registrert.

Om du skal gi ut bøker på engelsk tror jeg du trenger en litterær agent, du finner mer om fremgangsmåten for dette på den andre linken jeg ga lengere opp.

Mine 2 cents, lykke til

En litterær, internasjonal satsende, agent er best for din del. Men dikt er et såpass snevert felt at det kan bli problematisk.

Bare for å ha en ting klar: Nasjonalitet har ingen ting å si i dette sammenhenget, om du er fra Norge eller USA, spiller ingen trille. Om du går rette veier, har en god historie og et godt manuskript å gå ut etter så har du ingen problemer med å få dette gitt ut. Det er pengene som rår og hvor agentene får dette fra har lite å si.

Så få verket ditt bedømt for å se om det hevder seg nok til at noen vil satse på det. Om så, finn en liste over slike agenter og send arbeidet ditt med et brev til dem for å se om de er interesert i å ta dette videre.

Lykke til i ditt videre arbeid :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...