Haansi Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Så godt som uredigert. Bare rota litt med kontrast og lyshet. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Likte det ikke, det ser helt skevt ut IMO. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Første versjon er mye bedre. Den siste er... ingenting. I tilfellet med første versjon så er det i alle fall en lek med fallende linjer, selv om heller ikke det tiltaler meg så voldsomt mye. Det er en type motiv jeg går forbi flere ganger for dagen. Et altfor vanlig bybilde fotografert på en ikke særlig mer uvanlig måte. Før jeg leste så din siste post tenkte jeg å legge ut dette sitatet for andre gang i dag. Jeg forstod da jeg så din rettelse at det ikke var bevisst skeivhet fra din side, og ombestemte meg. Men så ombestemte jeg meg igjen, for de kloke ordene kan ikke spres for ofte. Ta et bilde for det det er. Med mindre annet er sagt, gå ut i fra at bildet presenteres akkurakt slik fotografen ønsker å presentere det. Ikke kritiser bildet på grunnlag av hvordan DU ville tatt det, men på grunnlag av hvor godt bildet utfyller sin funksjon. Selv om de ikke har noen relevans i forhold til denne tråden i praksis. Men de kunne hatt det, hvis fotografen hadde valgt skeivheten bevisst. Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Jo, det var bevisst skeivhet fra min side, på det første bildet. Jeg likte måten bildet var vridd på, men tenkte kanskje noen andre likte en bein versjon. Men hvis du glemmer det faktum at bildet ikke er noe sjeldent, og i tillegg tar min førsteversjon som utgangspunkt; Hvilken kritikk kan du gi meg da? Takker Endret 19. januar 2009 av Haansi Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg gav vel den kritikken som jeg kan gi, men her har du et lite råd. Ikke begynn å forandre bildene dine etter bare en kommentar som strider imot den filosofien du har bak bildet. Folk får respektere det uttrykket du har gitt bildet, og heller vurdere om du treffer eller ikke. Les sitatet, for det sier det så mye bedre. Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Den er jeg med på Takker for tilbakemelding. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Bare hyggelig. Av og til drar jeg ut på korstog, som den gode kristne mannen jeg er. Og i dag har jeg vært på et korstog som aldri ser ut til å ende, korstoget mot egosentrisk bildekritikk. Med det mener jeg kritikk som bryter med den teksten som jeg har sitert i min tidligere post i denne tråden. Vi er faktisk blitt flinkere med tiden. Da jeg begynte i BK var det med skepsis. Jeg syntes at det ble syndet mot den bildeforståelsen hele tiden, og mange bilder fikk kritikk som var på feil jorde. Det eksisterte liten toleranse for annen type fotografering enn den som kan deles opp i tall og specs. Bilder ble til og med slaktet fordi de ikke var tatt i henhold til det som alle kalte det gyldne snitt. Jeg tror dere forstår problemet vi hadde da. Kameranerder men begrenset kunnskap om bilde/kunstteori opphevde seg til dommere uten å kunne mer enn en regel, og den tolket de som et av de ti bud. En av mine tidlige kritikker gikk ut på å forsvare et bilde som var bygd på en nesten overtydelig L-komp. Et dusin dommere skjelte stakkaren ut for manglende estetisk sans og null peiling på komposisjon. Det sier seg selv at tråden snudde 180 grader da jeg forklarte at det fantes mer enn et prinsipp for å komponere bilder. Og det var nok min misjon i BK det første halvåret, nemlig å lære bort litt mer nyansert teori, samtidig som jeg utfordret publikum med noen ganske ukonvensjonelle bilder av f.eks. geometriske figurer. Vi er kommet langt siden den tid, og det er også grunnen til at jeg har tilbrakt mer av min tid i BK enn den tekniske delen av forumet. Vi har fått ganske god takhøyde, noe vi kan takke pionerer innen annerledes tenking som Hardmongo og hans generasjon akamister. De få som har vært med like lenge som meg husker det sikkert. Dere husker sikkert også bjornkn, som øste ut av sin teoretiske ballast i øst og vest. Blant annet som en autoritet på området stitching og 3D/arkitektur. Ja, vi er kommet langt, men vi må fortsatt holde fanen høyt hevet for å sikre at BK også i fremtiden kan være et organ for samtidig fotokunst. Vi er kanskje ikke like avanserte som proffene på andre kjente fora, men vi har i alle fall en entusiasme og glede som ikke alle andre har. Lenke til kommentar
gorida Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 det hadde vært flott hvis man kunne ha lekt kun med den hvite veggen og grafitti på den. ellers er jeg enig med PM om at dette er ganske vanlig bybilde uten det lille ekstra. Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) det hadde vært flott hvis man kunne ha lekt kun med den hvite veggen og grafitti på den. ellers er jeg enig med PM om at dette er ganske vanlig bybilde uten det lille ekstra. Jeg tok et bilde som kun viste veggen, men jeg syntes det så merkelig ut. Nettopp fordi at grafittien går helt ned til bakken.. Endret 20. januar 2009 av Haansi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå