Gå til innhold

[Løst]Ny tv, noen spm i forbindelse med plasma og pc.


Anbefalte innlegg

Heisann!

Min søster skal ha seg ny tv, og hun har spurt meg om litt assistanse.

 

- Budsjettet er på max 8000 Nok.

 

- Hun vil gjerne ha en 42"

 

- Hun har en Grundig Riks-Tv boks (HDMI)

 

- Hun har en PS3 (HDMI), som hun ser film og spiller en del med.

 

- Hun ser mye serier, disse spilles av via en pc. Hun kommmer IKKE til å bruke tven som en ekstra pc skjerm, dvs surfe på nettet, word osv, men kun vise serier og film i HD kvalitet. Pcen er i dag koblet via DVI. Seriene er som regel i 720P, x264 format, mens filmene er en kominasjon av 720P og 1080P. Primærbruk er imidlertid serier sett i forhold til film.

 

- Hun får ikke direkte sollys inn på skjermen.

 

Jeg i utgangspunktet foreslått for henne å kjøpe en PX80, men jeg er litt usikker i forhold til det å koble pcen til tven. I dag kjører hun en oppløsning på 1360*768 på den lcd tven som hun har, men jeg er usikker på hvordan dette vil støttes i forhold til PX80 som etter hva jeg kan forstå støtter 1024*768. Har dette noen praktisk betydning ettersom hun kun skal se serier/film med den, eller er oppløsningen kun relevant dersom hun skulle bruke den som en primærskjerm for pcen. Hadde det ikke vært for at hun skulle bruke pcen som signalkilde, hadde vi vært og kjøpt en Panasonic i dag. .Det med pixelmappingen, tror jeg ikke er så farlig siden skjermen ikke skal brukes som en dataskjerm, men kun motta et signal. Etter hva jeg klarer å lese meg til, så vil denne skjermen "nedskalere" f.eks et 1080p signal. Det vil si at dersom jeg kjører full hd ut, så skalerer tven slik at det passer skjermen. Stemmer dette, eller er jeg helt på bærtur. Vil bildet bli seende rart ut? Vil det bli strekt eller krympet slik at det blir plagsomt å se på? Det er dessuten en svært god pris på denne modellen hos Datakjeden.

 

Alternativet som vi har sett på, er Toshiba REGZA 42XV550PG. Dette er en full HD, men dette er imidlertid ikke avgjørende i forhold til valg av tv. Grunnen til at vi har sett på denne er at den ble kåret til beste kjøp av lyd og bilde (jeg tror ihvertfall det var de). LCD er selvfølgelig enkelt fordi den støtter 1:1 pixelmapping, og selvfølgelig en høyere oppløsning på 1920*1080. Som allerede nevnt, kommer ikke denne tven til å bli brukt som pcskjerm, så skrivebordsoppløsningen er i og for seg ikke så interessant

 

Som dere skjønner, så har hun helt klare bruksområder. Er det noen av dere som har erfaring med å koble en pc til PX80? Jeg hadde virkelig satt pris på det hvis noen av dere kunne ta dere tid til å svare dersom dere har råd å komme med! 

 

Takk for hjelpen!

 

-Tet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge hun primært skal bruke tv-en til film og tv serier så er nok PX80 et godt valg.

 

Det er ikke farlig å koble til pc så fremt man ikke har desktopen på timer av gangen. Panasonic sine skjermer er er vanskelig å brenne permanent, men enkelte er litt følsomme for retention. Vær litt forsiktig de første 200 timene og gi skjermen en vask fra tid til annen.

Lenke til kommentar

Laptopen har HDMI, men tven skal kobles til en stasjonær maskin via DVI. VGA er for meg uaktuelt å bruke, siden jeg ønsker et digitalt signal.

 

Har du erfaring med å koble plasma til pc? Jeg er spesielt interessert i om du har kjennskap til om bildet strekkes. Da mener jeg ikke på skrivebordet, men når du f.eks ser film?

 

-Tet

Lenke til kommentar
Laptopen har HDMI, men tven skal kobles til en stasjonær maskin via DVI. VGA er for meg uaktuelt å bruke, siden jeg ønsker et digitalt signal.

 

Har du erfaring med å koble plasma til pc? Jeg er spesielt interessert i om du har kjennskap til om bildet strekkes. Da mener jeg ikke på skrivebordet, men når du f.eks ser film?

 

-Tet

 

Kobler min laptop via HDMI og bildet er helt normalt men dette kommer jo an på oppløsning både på skjerm og kominikasjon med skjermkoret..

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Ser at den PX80 støtter 1024x768, men jeg lurer på om dette er via vga. Uansett, så vil jo tven skalere for å passe skjermen.

 

Jeg skal ta meg en tur innom Lefdal etter jobb, så da kan jeg teste med laptopen. Litt kjedelig å kjøpe noe som ikke passer helt når hun har såpass klare bruksområder som hun har.

 

Takker for hjelpen uansett!

 

-Tet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...