Gå til innhold

Hvordan får tilgang til windows serveren i Fedora?

Anbefalte innlegg

Har akurat gått over til fedora 10, men sliter med å få kontakt med windows serveren min. Dette er en fil server. Men når jeg prøver å koble den til får jeg beskjed om at den ikke kan nås. Problemet er både over trådløst og kablet nettverk. Prøvde å finne noe på google. Men det hjalp ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med filserver, mener du da Windows "delte mapper", eller mer presist SMB/CIFS? Isåfall har blandt annet Nautilus (standard filbehandler i GNOME) støtte for dette. Men jeg har bemerket meg at enkelte ganger så må man bruke direktenavnet til sharen, mao "smb:///maskinnavn/deltmappenavn", og enkelte ganger maskinens IP. Skriver du inn bare smb:/// bør du få opp Windows brukergruppene som er tilgjengelig. Mulig du også finner denne på "Places".

Husk selvfølgelig også å sjekk at du faktisk har kontakt mellom de to pcene.

Lenke til kommentar

For å få tilgang til delte mapper fra en WinServer i Ubuntu, enten via Nautilus eller direkte montering, må jeg først installere pakken smbfs.

Etter det kan jeg koble meg på serveren via Nautilus(GUI er rimelig selvforklarende her).

For å montere delte mapper direkte via terminalen kjører jeg feks.:

mount -t cifs //hostname/deltmappe /monteringspunkt -o username=mitt_brukernavn,password=mitt_passord,iocharset=utf8

Du må være superbruker for dette. Du kan velge mellom å bruke hostname eller lokal IP.

Du kan også endre /etc/fstab slik at de alltid blir montert hvis du ønsker det.

Spør hvis noe er uklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...