Gå til innhold

Trenger hjelp med Fraps, formater og størrelser + Youtube

Anbefalte innlegg

God kveld

Spiller en del GTR Evo, og har et klipp på mellom 6 og 7 minutter som jeg tenkte å laste opp til Youtube.

Ønsker brukbar kvalitet, men såklart ikke altfor bra heller, for da går det på bekostning av størrelse på filen.

Noe i stil med dette f.eks:

Hvertfall ikke noe dårligere, kanskje litt bedre.

Vel, jeg har ikke brukt Fraps mye men min erfaring er at det blir så utrolig store filer. Har så brukt Virtual Dub eller noe slikt for å krympe filen. Syntes fortsatt jeg får store filer, såklart mye mindre, men fortsatt stort, og kvaliteten blir elendig.

Noen som har forslag til fremgangsmåte, program, størrelse på fil og slikt ?

Er det andre program enn Fraps som egner seg bedre f.eks, og eventuelt også et annet program til å krympe/endre filformat ?

Ble kanskje litt mange spørsmål, men det er så lenge siden jeg har holdt på med dette, og det virker jo som enkelte holder på mye med dette :)

Endret av PrayingMantis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde Super Video Converter nå, men det var noe oppskrytt mambo jambo syntes jeg. Enten blir filen altfor lite krympet, eller så blir den altfor mye krympet, eller så blir den passe krympet, men lyden lagger/henger etter, eller så lagger videoen osv.

Har prøvd alt på default, og prøvd en rekke innstillinger.

Nei, får vel "kjøpe" Sony Vegas så får vi prøve igjen imorgen...

Lenke til kommentar

Fikk lagt inn Virtualdub igjen her nå, og fikk justert litt her og der og kom vel frem til ønsket kvalitet. Det ble ca. 100MB per minutt, så hele klippet blir på 6-700MB. Er dette for stort for at folk skal streame dette klippet fra youtube ? Vil helst slippe at folk må sitte der å vente på buffring i tide og utide.

Står jo at jeg har lov til å laste oppad til 1GB og under 10min så har jo holdt det hvertfall.

Lenke til kommentar
100 MB pr minutt tror jeg er ganske mye. Når man eksporterer video i 720p fra Grand Theft Auto IV, så blir det ca 60 MB pr minutt. Hva slags oppløsning bruker du, og hvilken codec?

Bruker X-vid Mpeg-4 codec, men tror jeg har glemt å endre oppløsningen *doh* :) Hvilken burde jeg bruke ? Vil ikke ha det altfor smått. Vil som sagt ha brukbar kvalitet i fullscreen :)

EDIT: Hvordan endrer jeg oppløsning i Virtualdub ? har gått gjennom alt nå, men kan ikke si jeg ble stort klokere confused2jj.gif

Endret av PrayingMantis
Lenke til kommentar

Video --> Filters --> Add --> resize. Kva som er anbefalt av oppløysning veit eg ikkje, men eg sjekka storleiken til ein "HD"-video på Youtube, og den var 480 pikslar i høgda, so du kan jo prøve det.

Bruker du ein 2-pass komprimering forresten? Det gjev betre kvalitet ved same bitrate, i høve til 1-pass. Forklaring på korleis du gjer det ligg i spoiler under. NB! Ikkje bruk dei verdiane for bitrate eg har der som retningslinjer. Det under skreiv eg med tanke på skjermopptak av skrivebordet, du vil nok måtte ha høgare bitrate for dine videoar.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

For conversion, I've used Virtualdub, which is a free download from http://virtualdub.org/. My choice of codec would be either XviD ( http://www.free-codecs.com/download/Koepi_XviD.htm ) or x264 ( http://www.free-codecs.com/download/DTS_x264_VfW.htm ). The latter will give a little better results I think, but it is much slower.

I would also do what is called a two pass encoding, meaning that the program will go through the video twice, analyzing it the first time, to get better compression. This naturally takes more time. If you do not feel like waiting a lot, use XviD with a single pass encoding. You would probably have to use higher bitrates to get the same quality.

The process for a two pass encoding with Virtualdub is as follows:

1) Open the video.

2) Check that Full processing mode is selected in the video-menu.

3) Go to Video --> Compression, and pick the codec of your choice from the list. Then click Configure.

4) Set the codec to First pass, and Bitrate (meaning you set the quality by bitrate, not by a scale of eg. 1-50).

5) With x264 you have to set a bitrate - I've found that 100 usually turns out good. With Xvid you do not need to set the bitrate for the first pass. Click OK and OK.

6) Choose File --> Save as AVI. Make sure you check the box for "Don't run this job now, [...]". Click Save.

7)Video --> Compression again, click configure.

8) This time, set the codec to Multipass - Nth pass (x264) or Second pass (XviD). For XviD you need to set the bitrate now. From my limited experience, XviD needs a little higher bitrate, so set it to 150-200. Click OK and OK.

9) File --> Save as AVI, check the same box. Save with the same filename to the same folder. (Normally you can just click OK, without changing anything.)

10) Choose File --> Job control. There should be two items in the list, with status Waiting. Hit Start, and wait for it to finish.

If you want to recompress the audio as well, you need to select Full processing mode from the audio menu, and choose the compression in Audio --> Compression. By default, Vdub will leave the audio as it is.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Tusen takk !!!

Er slik hjelp jeg ønsker. Ser ut til at du har vært borti dette før, så takk igjen =]

Sitter her dog og prøver meg frem med forskjellig bitrate. Den som er foreslått føler jeg er altfor dårlig, så jeg skal skriver tilbake når jeg har kommet frem til ønsket resultat.

Takk ! strandis5qj.gif

Endret av PrayingMantis
Lenke til kommentar

På bitrate skriver han 150-200. Håper han mener 150k til 200k altså 150.000 til 200.000. Prøvde førstnevnte med veldig dårlig resultat. Prøvde så 175.000 og fikk bra resultat men MB gikk ikke veldig mye ned.

Prøvde så med 100.000 og er nå nede i 118MB på 2 minutter og 9 sekunder. Ikke nok med det, jeg syntes videokvaliteten er så og si identisk med tilsvarende klipp da den var på 200MB.

Vel, nå er det vel brukbart format (640x480/4:3) ? 54,8MB per minutt og jeg er fornøyd med video óg lyd ?

duske.gif

Endret av PrayingMantis
Lenke til kommentar

Det er eg som har skrive det, og som sagt var det berekna på skjermopptak av skrivebordet. Videoar med låg framerate og lite endringar i biletet kan ha mykje lågare bitrate, og likevel få grei kvalitet. Eg har hatt videoar i 800x600, eller deromkring, og grei kvalitet sjølv med berre 1-2MB per minutt (rett nok utan lyd).

Ein testvideo er den beste måten å finne ut om det ser bra ut på Youtube. Om du ikkje vil laste opp ein heil film, lagre ein liten del av den slik:

Marker inn- og utpunkt i Virtualdub med desse knappane:

post-21406-1232656479.png

Flytt tidsmarkøren til starten av området du lagre og klikk på den fyrste knappen. Flytt markøren t.d. eit halvt minutt til høgre, og klikk på den andre. Du ser området på tidslinja vert markert med lyseblått. Når du no lagrer ein video, vert berre dette området lagra.

Lenke til kommentar

Spørsmål: jeg har nå 4 filer på 419MB til sammen, hvilket jeg er fornøyd med. Så bruker jeg X Video Joiner, og størrelsen blir på 502MB når den har gjort om til én fil. Hmm, enda et bryderi. Hvordan får jeg lagt disse filene sammen til å bli akkurat 419MB, akkurat samme coding, størrelse, bitrate osv osv. Annet program atter en gang ? :roll:

Endret av PrayingMantis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...