Gå til innhold

Kjøpte brukte bildeler, halvparten var defekte

Anbefalte innlegg

Hei,

For en liten stund siden kjøpte jeg en brukt girkasse (Gått 180 000km, men forholdsvis fast i fisken) samt en clutch, trykkplate og svinghjul. Prisen jeg fikk for alt dette var 2000kr. Slettes ikke en dårlig pris, spesielt med tanke på at clutchen, trykkplaten og svinghjulet visstnok bare var gått 2800km. Altså, så godt som nytt.

Men problemet er bare det at clutch-delene er ubrukelige. Da jeg hadde bilen inne på verksted for bytte, anbefalte mekanikeren meg på det sterkeste å ikke installere disse delene, da de hadde svimerker og var tydelig hardkjørt og slitt. Selv clutchen som stod i min bil, som jeg aldri tror er skiftet på 190 000km var i bedre stand! Han fortalte jeg også at det var svært usannsynlig at disse kunne var gått 2800km.

Dette medførte da at jeg måtte ut med 3000kr ekstra for ny clutch og trykkplate. Svinghjulet ble ikke byttet, da dette koster nærmere 6000kr.

Har vært i kontakt med selger, å han nekter selvfølgelig for at disse delene er i slik stand jeg har beskrevet.

Jeg kom med ett forslag om at han tilbakebetaler meg prisen for hva en ny clutch koster på internett (1300kr), men dette er noe han nekter å gå med på.

Her er utdrag fra mailen jeg fikk i svar:

Husk du kjøpte en BRUKT gearkasse i god stand, hvor du fikk med deg en clutch, trykkplate og gear-shalter og dette betalte du kun 2000 kroner for.

Selger mener altså at jeg ikke har rett på å få noe tilbakebetalt fordi jeg "fikk med" clutch-delene, og ikke betalte for disse. Jeg mener dette er uriktig, da f.eks om man kjøper en ny TV og får med en DVD-spiller på kjøpet, har man fortsatt garanti og reklamasjonsrett på DVD-spilleren. Det burde da ikke ha noe å bety?

Så, nå sitter jeg her med en stk. selger som nekter å gjøre opp for seg, ubrukelige "nye" clutch-deler og 3000kr i ekstra verkstedkostnader for ny clutch.

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men slik jeg forstår deg kjøpte du en gearkasse også, og denne brukte du?

Med på kjøpet fikk du med det andre, var prisen avtalt for gearkassen, og så gav han deg det andre, eller var det noe du betalte ekstra for?

Hvor er forresten logikken i å avkreve nypris i erstatning fra selger for noe du kjøpte brukt av han?

Hvordan kjøpte du det? hentet du det, hvor lenge hadde du det før du skulle få det lagt inn i bilen?

Lenke til kommentar

Hei!

Men slik jeg forstår deg kjøpte du en gearkasse også, og denne brukte du?

Det stemmer. Girkassen var som lovet.

Med på kjøpet fikk du med det andre, var prisen avtalt for gearkassen, og så gav han deg det andre, eller var det noe du betalte ekstra for?

Prisen var avtalt for hele pakken. Betalte for alt, og fikk ingenting med på kjøpet av kassen.

Hentet fra kjøpsannonsen:

Manuel gesrkasse, luftmassemåler, servopumpe, dynamo, innsugsmanifoild, svinghjul, komlett clutch som ny kjørt 2.800km komplett ledingsnett til motor med manuell gearkasse.

Da er gearkasse, clutch og trykkplate solgt!!

Som du ser, ble alt solgt separat til en totalpris av 2000kr.

Hvordan kjøpte du det? hentet du det, hvor lenge hadde du det før du skulle få det lagt inn i bilen?

Fikk delene tilsendt via ett spedisjonsfirma. Betalte via nettbank. Hadde delene liggende i ca. 1 måned grunnet offshore-tur og ventetid på verkstedtime.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er noe usikker, rent følelsesmessig så sier fornuften at du har fått hva du betalte for. Du har tross alt fått det veldig billig som en pakke av selger.

Dog har jo "pakken", eller deler en mangel da de vitterlig nok er reklamert for å være av en stand de ikke er i. Men dette gir deg ikke automatisk rett å kreve nypris i erstatning for enkelte deler...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...