Crumpler Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Har nettopp fått mitt Canon EOS 1000D og merket fort at moduset med det grønne vinduet ( auto ) er best når det gjelder å ta bilder når noe beveger seg, men problemet er at hver gang jeg bruker det er det i et litt mørkt rom og da spretter blitsen selfølgelig opp så det jeg lurte på går det ann å slå av blitsen på de modusene nedfor det grønne vinduet ( Auto ) ? Noe som vet hvordan jeg lager til manuelt sånn at jeg får like bra bilde i bevegelse som på ( Auto ) ? Ser at når jeg bruker alt annet enn grønt vindu modus ser man fartstripene ,men i grønn vindu modus ser man det helt stille og perfekt, altså når man trykker i det moduset er det ingen fartstripe bak bevegelsemomentet... Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Ser du skruknotten der? Skru den helt til den lille firkanten med streken over det lille lynet, så blir det ikke no blitz Lenke til kommentar
Crumpler Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Ja, men man ser fartstripene imotsetning til Auto Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) For ikke så lenge siden var det en som lurte på noe i samme gata, bare at han har et Olympus E-420. Om du tar en titt på rådene han fikk, så vil de hjelpe deg godt på vei også. Se etter tråden: "Olympus E-420 - noen som kan gi meg en innføring?" litt lengre ned på sida. Og rådet er å kjøpe ei fotobok. Du må gjerne spørre her, men om du kjøper og leser og forstår ei fotobok så vil du lære mye. Slik at du forstår hvordan ting henger sammen og hvordan du skal få til de effektene du ønsker og samtidig unngå de effektene du ikke ønsker. Endret 19. januar 2009 av ok67 Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Grunnen til at det blir mer fartsstiper er at på AUTO gir blizen deg mer lys, og den setter derfor lavere lukkerhastighet enn på automodus uten blitz. Du kan jo prøve å sette kameraet i Tv-modus, sette max ISO, og skru lukkerhastigheten så mye opp som det er mulig før bildet blir for mørkt. Prøv deg litt fram Endret 19. januar 2009 av Haansi Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Blits vil alltid fryse bevegelser, uansett hvilken modus du bruker. Fotografering bygger på elementær fysikk, og med litt bruk av de små grå mens du leser om eksponering så finner du ut av det selv på veldig kort tid. Egentlig burde man fylle ut et testskjema når man kjøper kamera. Får man mindre enn 80% riktig må man kjøpe Scott Kelbys bøker i tillegg. Hvis ikke får man ikke utlevert kameraet sitt. Egentlig er det fryktelig enkelt, hvis man ønsker å lære. Og et forum er ikke rette stedet til å lære de mest elementære teknikkene. De er for vanskelige å forklarer i korte ordelag, slik at alle forstår det. Men forstår man ikke Scott Kelbys bind 1 om fotografering så bør man ikke fotografere med slr i det hele tatt. Da har du fått mitt råd. Rett til en fotobutikk eller Narvesen for å finne den boken jeg refererer til. Lenke til kommentar
Crumpler Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Hehe, har opplæring DVD sitter og ser på Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Det hjelper sikkert også. Hadde jeg valgt kamera i den rimeligste klassen så hadde jeg med relativt stor sikkerhet endt opp med 1000D hvis min smak var den samme som den har vært til nå, noe som i og for seg ingen skal bry seg om. Men for å slå et slag for Nikon så er jo D40 helt genial for nybegynnere. Glem motivprogrammer og alt det tullet, Nikon har noe mye bedre. De har en grafisk visning som enkelt og greit beskriver hva som skjer når du foretar en forandring av innstillingene manuelt. Det viser med grafikk at du stryper lyset ved å blende ned, for eksempel. Det gjør det veldig enkelt å forstå fysikken som ligger bak en eksponering. Bravo til Nikon for det. De som bruker Canon må nok forholde seg til å visualisere det i hodet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå