Spartan Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Eg har ikkje lest heile tråden, men er sjølv alkoholkontrollør.Salg av alkohol skal ikkje skje etter 20.00. Då er det forbudt. Med andre ord skal varene vere komt gjennom kassen og betalt innen 20.00. Så enkelt og greit er det Du er sannsynligvis ansvarlig for kontrollere salgsbevillingen i en kommune? Altså gjelder det du sier kun i din og enkelte andre kommuner. Akkurat på samme måte som meg, men dog i flere kommuner og her er skjønne noe annerledes. Endret 20. januar 2009 av Spartan Lenke til kommentar
thamule Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Men du står ikke med sekundviseren i kasseområdet og griper inn hvis kassadamen skal til å bippe inn en sixpack akkurat i det klokka blir 20:01? Kva eg ville gjort som kontrollør vil eg ikkje gå ut med. Men ja det er ulovlig. Dette er salg etter 20.00. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Eg har ikkje lest heile tråden, men er sjølv alkoholkontrollør.Salg av alkohol skal ikkje skje etter 20.00. Då er det forbudt. Med andre ord skal varene vere komt gjennom kassen og betalt innen 20.00. Så enkelt og greit er det Du er sannsynligvis ansvarlig for kontrollere salgsbevillingen i en kommune? Altså gjelder det du sier kun i din og enkelte andre kommuner. Akkurat på samme måte som meg, men dog i flere kommuner og her er skjønne noe annerledes. Eg er kontrollør i ein rekke kommunar i Sogn og Fjordane. Lovverket gir eigentleg ikkje rom for skjønn. Salg er salg enten vara er kommen i korga før den tid eller ikkje. Og dette er som kjent ulovlig etter 20.00. Edit: Dette trur eg eg har departemanget med meg på, men det er fort gjort å sjekke Endret 20. januar 2009 av thamule Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Som nevnt så er det mange kommuner ( de fleste antar jeg, ihvertfall på Østlandet), som legger inn litt ekstra tid. da må alkoholen være tildekt til riktig tid. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Hvorfor MÅ dere som har dette problemet kjøpe øl rett før det stenger? Jeg skjønner det ikke! Kjøp øl dagen før om du jobber. Du jobber sikkert ikke fra 8:00-20:00 hver dag. Du har gode muligheter til og kjøpe øl før klokken 20:00 og ikke X min før eller for seint! tullete problem som kun kan skje i lille Norge. Lenke til kommentar
b00n Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 hvorfor må det finnes så tullete regler i det hele tatt ? heilt på trynet Lenke til kommentar
drewko Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Eg jobber på Vinmonopolet og som nemt tidlegare i tråden er det vel litt "enklare" for oss-ja, fordi vi let att døra når stengetida er der og let kunder få gjere seg ferdig. Det er nok litt verre for butikkar som skal halde ope etter ølsalget. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Som nevnt så er det mange kommuner ( de fleste antar jeg, ihvertfall på Østlandet), som legger inn litt ekstra tid. da må alkoholen være tildekt til riktig tid. KOr i lovverket kan du finne at kommunane har lov til å tillate salg av alkohol etter 20.00? hvorfor må det finnes så tullete regler i det hele tatt ? heilt på trynet Ein plass må ein sette grensa. I Noreg er den absolutte grensa 20.00. Men i utganspunktet er den 18.00. Det er kommunen som bestem om butikkane skal få selge framover mot 20.00 Endret 20. januar 2009 av thamule Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Det fremkommer av en tolkning av lovverket som mange av kommunene bedriver, se også utsnitt/ lenke på andre siden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg ankom nærbutikken sånn cirkus 8 og var dermed akkurat for sen til å kunne kjøpe meg en øl til kvelds. Men spurte fyren i kassa om jeg fikk lov å kjøpe meg en boks likevel, selv om klokka var 2 minutter over og det gikk greit. Nå skal det sies at jeg handlet snacks også da, slik at det ikke virker som om jeg er helt alkis her Men der var det ikke snakk om at kassapparatet slo seg ut klokken 8 eller sperret av eller noe sånt. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Det fremkommer av en tolkning av lovverket som mange av kommunene bedriver, se også utsnitt/ lenke på andre siden. Då stiller eg spørsmålet: Har kommunane lov til å bedrive slik tolking? Er ikkje så mykje å tolke egentlig: Salg og utlevering av drikk som nevnt i første ledd er likevel forbudt etter kl. 20.00 Lenke til kommentar
drewko Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Det fremkommer av en tolkning av lovverket som mange av kommunene bedriver, se også utsnitt/ lenke på andre siden. Då stiller eg spørsmålet: Har kommunane lov til å bedrive slik tolking? Er ikkje så mykje å tolke egentlig: Salg og utlevering av drikk som nevnt i første ledd er likevel forbudt etter kl. 20.00 Alkoholova er veldig klar-det er ikkje lov. Der har nok enkelte butikksjefar noke å ta tak i. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Eg er kontrollør i ein rekke kommunar i Sogn og Fjordane. Lovverket gir eigentleg ikkje rom for skjønn. Salg er salg enten vara er kommen i korga før den tid eller ikkje. Og dette er som kjent ulovlig etter 20.00. Edit: Dette trur eg eg har departemanget med meg på, men det er fort gjort å sjekke ` Så dersom en kunde legger alkoholen og pengene på disken 19:59:59, så vil en butikk som bruker mer enn et sekund på å betjene pengene, gjøre noe ulovlig etter din tolkning ? Det ER en meget streng tolkning av alkoholloven, men de overrasker meg ikke at noen kommuner på vestlander gjør det og at det er greit for departementet. Har vel en prevantiv effekt for å få enda flere til å smugle/brenne selv. Endret 20. januar 2009 av Spartan Lenke til kommentar
thamule Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Så dersom en kunde legger alkoholen og pengene på disken 19:59:59, så vil en butikk som bruker mer enn et sekund på å betjene pengene, gjøre noe ulovlig etter din tolkning ? Det er ingenting å tolke! Det er ulovlig etter 20.00. Punktum! Det ER en meget streng tolkning av alkoholloven, men de overrasker meg ikke at noen kommuner på vestlander gjør det og at det er greit for departementet. Har vel en prevantiv effekt for å få enda flere til å smugle/brenne selv. Det er godt mulig, men lova seier forbudt etter 20.00, då er det nettopp forbudt etter 20.00. Om det er eitt sekund eller 120 har ingenting å seie Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Når det er forbudt etter 20.00 sier det jo seg selv at det er det. Men at man skal være på sekundet, er vel ikke så farlig. For de butikkene som feks. stenger kl 22.00 jager tross alt ikke ut kundene på sekundet. Til mer vi handler, desto mer får butikken i kassa! Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Det er ingenting å tolke! Det er ulovlig etter 20.00. Punktum! he he, ikke der jeg jobber.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Betyr ikkje at det er lov sjølv om mange gjer det. Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Svaret som Trådstarter er ute etter blir altså: iflg lovverket er det ikkje lov å selge øl etter 20:00. Dog så er dette tolket litt forskjellig frå kommune til kommune og butikk til butikk. Dvs at ein kan være heldig å få kjøpt øl rett etter 20:00, men ein bør ikkje satse på det.. Med dagens mobiler bør det være ein smal sak å legge inn ein huskelapp om ølkjøp kl 18:00 eller lign.. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Det er ingenting å tolke! Det er ulovlig etter 20.00. Punktum! Om man kunne si slike ting, hadde vi ikke hatt advokater. Det er en typisk lekmannsoppfatning av hvordan man skal tolke lover. Hva en lov egentlig betyr er en sum av lovteksten, andre lover/paragrafer som kan spille inn, forarbeidene til loven, gjeldende rettspraksis, etc. Det er ikke noe som heter "sånn er det. Punktum!" når man prater om lovverk. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Brygg selv, gutta. Smaker godt, mye sterkere, mye billigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå