Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ølkjøp etter 20:00 ved feil?

Anbefalte innlegg

Hallo!

Moderne kasseapparater vil ikke scanne strekkoden på en ølboks etter 20:00, ifølge oppslagene i mange butikker.

Hva om du stiller deg i køen i god tid, men den gamle damen foran deg betaler med femtiøringer og haler ut tiden før det er for seint?

Eller enda verre: Hva om kassaapparatet henger seg opp og må resettes, og ikke kommer opp igjen før 20:05 ?

Får man VM-øllen sin da?

Jeg har jobbet på bensinstasjon som ikke selger øl. Hvis jeg solgte øl, og kunden ble hindret i å kjøpe pga. datakræsj, virker det fornuftig å omgå sperren ved å slå inn "Diverse Drikkevarer" i stedet for å scanne øllen.

Men hva sier butikkenes retningslinjer, og hva sier Loven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål, og noe jeg har lurt litt på selv. Da jeg jobbet i butikk hadde kassa 5 minutter slingringsmonn lagt inn for folk som allerede var i køen, men nylig ble jeg nektet ølkjøp selv om jeg stod i køen 4 min før 8. Jeg mistenker at det beror litt på kommunale vedtak, men vet ikke sikkert.

Lenke til kommentar

Ølsalgstidspunktene er endelige. Husker du ikke saken med han lokalpolitikeren som ble forbandet fordi køen forhindret han i å kjøpe øl tidsnok? Stor sak, endte med at han måtte trekke seg osv.

Den gamle damen forran kan ikke hale ut tiden uendelig lenge med 50-øringer. I værste fall kan hun hale ut tiden med 100 mynter + sedler som må veksles.

Å slå inn spesialvarer under feil kategori er ikke akkurat lov, verken regnskapsmessig eller juridisk sett. Firkantet, ja - men bedre at folk lærer seg å være tidsnok enn at det fins unntak. Om det var rom for skjønn i slike situasjoner så hadde det blitt misbrukt.

Lenke til kommentar

Nå snakker jeg om å møte opp i VIRKELIG god tid, men å bli hindret av at kassa bryter sammen.

Sett at det tok en time å fikse kassa.

Det er fullt mulig.

På bensinstasjonen jeg jobbet, var vi tilbake i 60-tallet med å skrive opp alt på papir og bruke en enkel kalkulator for å beregne alle kjøpene. Dette varte en halv dag.

Jeg mener at det er ikke kunden sitt problem hvilke lover butikken må bryte for å selge øllen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ja det er mulig. Men hvordan hindrer dette ølsalg spesielt?

Om man står der uten kassaparat så vil man ikke la kundene vente til det er fikset, enten stenger man helt eller så gjør man alt manuelt. Gjøres det manuelt så er det irrelevant når kassaparatet kommer opp igjen, det går jo faktisk ann å vente til neste ølsalgsperiode før man fører inn salget.

Lenke til kommentar

Dei tilfellene der kassa faktisk bryt saman og det ikkje finnes ei einaste anna kasse i butikken er så sjeldne at eg tvilar på det er noko problem for personen å heller låne seg ein øl her og der den kvelden.

Enig med jzono1, det må være klare reglar utan unntak, ellers blir det tull.

Lenke til kommentar

Jeg jobbet selv i butikk i 8mnd og butikken der jeg jobbet gjorde vi det slik at det stort sett var greit dersom kunden kom inn i butikken før kl 20.00 og var i kassen før 20.15. Men dette kjører vel butikkene litt forskjellig på, aner ikke hva som faktisk er lov.

Dersom kassa-aparatet bryter sammen har vel de fleste butikker flere kasser?

Lenke til kommentar

Kassa på SHELL heter ISM Nucleus, og bygger på Windows 2000.

En vanlig feil er at hvis kvitteringsprinteren går tom for papir, så lagres alle transaksjonene i PCens RAM, som etterhvert blir full.

Etter en halv dag blir RAM full, og PCen fryser.

Under kassa står det faktisk en gammel PC.

Løsningen er å reboote og bytte papir-rull i printeren. Når maskina endelig starter, skriver den alt den hadde i minnet på papir.

I mellomtiden har kanskje klokken blitt over 20:00

(Om du vil, kan du godt si at SHELL leker butikk...)

Det må butikken ta ansvar for. Kunden bør ikke nektes øl om han stilte seg i køen før 20:00.

Hvordan betjeningen slår øllen inn i kassa er et teknisk problem som kunden ikke skal bry seg om.

Lenke til kommentar

Nei, shell leker ikke butikk. En shell-stasjon drives jo ikke direkte av shell.

Når man stiller seg i kø er irrelevant ifølge lovverket, ølsalget stenger presis. Om tekniske problemer gjør at køen går utrolig sakte, ja da kan kunden velge en annen butikk, eller irritere seg over at han ikke kjøpte øl tidligere.

Alkoholrestriksjoner handler om tilgjengelighet, og det er ikke verre enn å planlegge litt i forkant.

Det fins ett fint ordtak som beskriver slikt: "shit happens" - enten det er i form av at man ikke får kjøpt øl, eller at man henter ett skytevåpen og meier ned folk i en butikk fordi man ikke fikk kjøpt nevnte øl.

Lenke til kommentar

Jeg mener fortsatt at det ikke er kundens problem dersom kassa henger seg på feil tidspunkt.

Men betjeningen kan jo ta imot pengene før 20:00 og slå det inn dagen etter.

Uansett et det betjeningens problem hvordan de løser det, etter mitt syn.

En kunde som har gjort alt riktig, skal ikke finne seg i at betjeningen og datasystemene svikter.

Lenke til kommentar

Betjeningen har ett helt klart lovverk å forholde seg til. Eventuelle usansynlige tilfeldigheter som gjør at køen går tregt nok til at man ikke rekker å få kjøpt øl før ølsalget stenger ender ganske enkelt med at man ikke får kjøpt øl. Øl er ikke en menneskerettighet, selv om du kansje mener noe annet. Er man så avhengig av å kunne få tak i øl på en hvilken som helst kveld så kan man heller ha litt ekstra øl i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Jeg mener fortsatt at det ikke er kundens problem dersom kassa henger seg på feil tidspunkt.

Men betjeningen kan jo ta imot pengene før 20:00 og slå det inn dagen etter.

Uansett et det betjeningens problem hvordan de løser det, etter mitt syn.

En kunde som har gjort alt riktig, skal ikke finne seg i at betjeningen og datasystemene svikter.

For det første så bryter ikke kassasystemene ofte, har selv opplevd dette en gang på jobb og da ble det fikset på rundt 10 min (hva er sjangsen for at det skjer kvart på "ølsalgstengetid"?). For det andre så kan slike feil skje alle butikker og det er ikke så mye å gjøre med det. Hvis du en gang skulle kjøpe øl i en butikk 5 minutter på ølsalgstengetid og det viser seg at det netopp har startet å brenne på lageret i nevte butikk og de derfor stenger, da har kunden gjort alt rett, mens butikken hadde hatt veldig vanskelig for å få solgt noe til kunden.

Lenke til kommentar

Jo, men det slingringsmonnet er der av praktiske årsaker, det er vanskelig å stille krav til synkroniserte klokker.

Dette blir som å si at det burde være lov å kjøre 5min i 100 i 80-sone fordi du lå bak en som kjørte i 60 i 5 min rett før. Ingen rom for tolkning, intet rom for misbruk.

Lenke til kommentar
Nå snakker jeg om å møte opp i VIRKELIG god tid, men å bli hindret av at kassa bryter sammen.

Det kommer under shit happens kategorien og du står der uten øl. Regler er regler og den regelen der er det INGEN butikker som bryter siden de mister skjenkebevilgning sin hvis det skulle bli oppdaget.

Kan jo nevne i samme slengen at det ikke er lov å kjøpe øl FØR kl. 09.00 i dette landet heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...