væren Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 I utforsker ser jeg at C-disken er på 69,7 GB og at det er 17,5 GB ledig. Dvs. at det er brukt 52,2 GB - eller hva? Men når jeg tar mappene og de filene som ligger rett under C og summerer opp, så får jeg ikke mer enn 41,7 GB (Hvorav Programfiler på 7,2 GB og Windows på 14,2 GB). I så fall skulle jeg hatt ledig (69,7-41,7=) 28 GB og ikke bare 17,5. Jeg har innstilt til ”Vis skjulte filer og mapper” om det skulle ha noe med saken å gjøre. Noen som vet hva den store forskjellen skyldes? Maskinen er en Acer Aspire 7520G med D-disk på 149 GB og E-disken er på 69,5GB. (Er usikker på hvor i forumet jeg skulle legge dette emnet.) Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Det er nok fordi det ligger en "gjennopprettingsdel", eller hva det heter på maskinen. Med den kan du gjennopprette maskinen din til slik den er, når den er ny. Endret 19. januar 2009 av DaWiEn Lenke til kommentar
username882 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Last ned "TuneUp Utilities 2009", og rensk det opp.. Funker veldig bra http://www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/m Lenke til kommentar
væren Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Det er nok fordi det ligger en "gjennopprettingsdel", eller hva det heter på maskinen. Med den kan du gjennopprette maskinen din til slik den er, når den er ny. Takk for svar. Trodde kanskje at denslags lå på en av de andre diskene. Men det er kanskje slik at det er tatt av en usynlig del på C til det formålet. Last ned "TuneUp Utilities 2009", og rensk det opp.. Funker veldig bra http://www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/m Er nok for pysete til å kjøre slike programmer. Jeg har måttet ta recovery litt for mange ganger ... Lenke til kommentar
username882 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Haha, neida.. Tuneup er et program som har mange funksjoner, og millioner av brukere.. Det er 100% til å stole på. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Høyreklikk på C: i <Min datamaskin> og velg diskopprydding. Deretter velger du fanen med flere alternativer, for så og velge å slette alle gjenopprettingspunkter unntatt det siste. Ellers kan det nevnes at også pagefile tar 2-4GB. Kan ses om du viser alle skjulte filer og mapper. Lenke til kommentar
væren Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Takk for flere tips. Når det gjelder ”flere alternativer” under diskopprydding, så finner jeg ikke den. (Har Vista.) Finner ikke gjenopprettingspunkter i det hele tatt. Under diskopprydding ser jeg at "midlertidige filer" er 8,5 GB. Har økt fra 5 GB bare på en dag. Jeg holder på med bilder og bildespill, så det er kanskje forklaringen. Men hvordan skal jeg tolke hjelpeteksten: ”Du kan trygt slette midlertidige filer som ikke har blitt endret på over en uke”. Jeg kan vel ikke velge dato på de midlertidige filene jeg ønsker å slette? Så hva gjør jeg? Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Når det gjelder ”flere alternativer” under diskopprydding, så finner jeg ikke den. (Har Vista.) Finner ikke gjenopprettingspunkter i det hele tatt. Trykk på "Start" -> "Min datamaskin" -> høyreklikk på ACER(C:) -> klikk på "Diskopprydding" -> vent -> I vinduet som heter "Diskopprydding ACER(C:)" har du en fane som heter "Flere alternativer", trykk på den og trykk på den nederste "Rydd opp" knappen. Edit: Rettelse Endret 21. januar 2009 av Trainman Lenke til kommentar
væren Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Når det gjelder ”flere alternativer” under diskopprydding, så finner jeg ikke den. (Har Vista.) Finner ikke gjenopprettingspunkter i det hele tatt. Trykk på "Start" -> "Min datamaskin" -> høyreklikk på ACER(C:) -> klikk på "Diskopprydding" -> vent -> I vinduet som heter "Diskopprydding ACER(C:)" har du en fane som heter "Flere alternativer", trykk på den og trykk på den nederste "Rydd opp" knappen. Edit: Rettelse Jeg hadde valgt ”bare mine filer” og da fikk jeg ikke opp noen fane med flere alternativer. Velger jeg filer for alle brukere så får jeg opp alternativene. Takk for tålmodigheten. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Dette er sannsynligvis fordi du bruker to forskjellige måter å regne ut hvor mye plass en fil tar. Slik jeg har forstått det så oppstår denne forskjellen slik: Utforsker teller antallet ubrukte tilordningsenheter og multipliserer dem med størrelsen på en tilordningsenhet og beregner ledig plass ut fra det. Når du velger egenskaper på filene så går den igjennom hver fil og ser nøyaktig hvor stor den er uten å ta hensyn til gjenværende plass på den siste tilordninsenheten som filen okkuperer. Den eneste måten å få disse to tallene til å stemme over ens er ved å ha alle filene i en størrelse som er et produkt av størrelsen på tilordningsenhetene. For å vise dette i praksis så kan du lage deg en tekstfil på 1k. Lagre denne og notere hvor mye som er ledig ved bruk av de forskjellige beregningsmåtene. Så kan du dobble størrelsen på den til 2k og du vil se at kun den ene beregningsmåten endres. Dette er fordi filen, selv om den nå er dobbelt så stor, kun okkuperer en tilordningenhet på harddisken. Edit: skirveleif Endret 22. januar 2009 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 BlueEAGLE: Det du tenker på er forskjellen på "størrelse" og "diskforbruk" som kommer opp når du trykker egenskaper. Tips til hvordan du kan hjelpe mye på problemet, last ned og kjør Ccleaner. Den rydder opp i tempfiler, utdaterte filer, og til dels registeret. Hvis du har hatt samme windowsinstallasjon i over et halvt år uten å kjøre diskoppryddning vil denne typisk frigjøre ca 5GB (avhengig av nettbruk). Etter du kjører denne vil maskinen sansynligvis bli merkbart raskere. Jeg anbefaler å kjøre den minst en gang i uka for å holde systemet rent. Dette programmet innebærer ingen fare med tanke på sletting av filer som ikke burde slettes. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 BlueEAGLE: Det du tenker på er forskjellen på "størrelse" og "diskforbruk" som kommer opp når du trykker egenskaper. Det er akkurat det jeg tenker på og det kjappeste er å beregne diskforbruk (som den gjør i "min datamaskin" mens det mest eksakte er å beregne den faktiske størrelsen. Det er her det oppstår uoverensstemmelser. Det er verdt å peke på at jo større tilordningsenheter du har jo mer bortkastet plass vil du også ha. Her er det en avveining du må gjøre. Jo mindre tilordningsenheter du har jo større blir listen over enhetene (siden det blir fler av dem) men du vil få mindre bortkastet plass. Lenke til kommentar
væren Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Hva er AppData? Temaet stemmer ikke med overskriften, men baserer seg på samme problem som da jeg åpnet tråden, nemlig at harddisken er for full. Vet ikke ellers hvor AppData-spørsmål hører hjemme. Håper på overbærenhet. Hos meg opptar AppData 5,2 GB. Ligger under min bruker og ikke i Programfiler, selv om det ser ut til å ha med programmene å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå