Hyperio Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hmm, takk for gode svar. Hvis det er så liten forskjell som dere hevder det er så kan det vel ikke skade å prøve piggfritt neste gang nye dekk trengs. Og jeg er jo ingen utpreget piggdekk-fanboy heller så det må vel nesten prøves ut. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 - Tørr is: Nesten ikke forskjell, forutsatt at man har piggfrie dekk for nordiske forhold- Våt is: Overraskene liten forskjell, det sklir omtrent like mye med pigg som piggfritt - Tynn ishinne på asfalt: Virker som om pigg sklir mer enn piggfritt, merkes godt i rundkjøringer. Det kan være at piggene går gjennom isen og sklir på asfalten, og at dekkene ikke gir særlig godt feste på isen. - Asfalt: Piggdekk er som å kjøre på altfor smale dekk, det blir ustødig og vinglete i forhold til piggfritt i samme dimensjon. Slipper mye tidligere i rundkjøringer enn piggfritt. - Støy: Bråker akkurat like mye som jeg husket på bare og på isdekte veier. På snøveier er det ingen forskjell. Øh, hvilke piggdekk er det du har kjørt igrunn? - Piggdekk er bevist bedre enn piggfrie dekk på både tørr og våt is. Bremselengden har i ekstreme tilfeller vært halvert ved bruk av piggdekk. Og da er det testet mot såkalte nordiske piggfrie dekk. - Piggdekk er dårligere på tørr asfalt ja, men å hevde at slippgrensen er så forskjellig for dekk i samme dimensjon er tull. Du skal uansett ikke ha så stor fart i en rundkjøring som ditt eksempel krever. Ustødig og vinglete, hvilket lufttrykk hadde du i dekkene dine? - Piggdekk bråker MYE mer enn piggfrie dekk på tørr asfalt. Men jeg velger heller å kjøre sikkert under alle forhold, litt musikk overdøver dekksusen lett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Øh, hvilke piggdekk er det du har kjørt igrunn?- Piggdekk er bevist bedre enn piggfrie dekk på både tørr og våt is. Bremselengden har i ekstreme tilfeller vært halvert ved bruk av piggdekk. Og da er det testet mot såkalte nordiske piggfrie dekk. - Piggdekk er dårligere på tørr asfalt ja, men å hevde at slippgrensen er så forskjellig for dekk i samme dimensjon er tull. Du skal uansett ikke ha så stor fart i en rundkjøring som ditt eksempel krever. Ustødig og vinglete, hvilket lufttrykk hadde du i dekkene dine? - Piggdekk bråker MYE mer enn piggfrie dekk på tørr asfalt. Men jeg velger heller å kjøre sikkert under alle forhold, litt musikk overdøver dekksusen lett. Øh, selv! - Hvilken type piggdekk det er snakk om er nevnt i innlegget mitt, det er Hakka 5. - Bremselengde er ikke alt, sidegrep og feste under aksellerasjon, bakkestart etc betyr også mye for meg. Totalt sett oppleves ikke forskjellen som stor. - Når det er tynt islag på asfalt, skal det ikke stor fart til i rundkjøring før det slipper. Jeg sier ikke at det slipper hver gang jeg kjører i rundkjøringer, men når man provoserer frem slipp, er det ikke mye forskjell. Det er du som sier at slippgrensen er "så forskjellig", ikke jeg, og jeg oppfatter dermed at det ikke er jeg som farer med "tull". - Lufttrykket mitt er som det skal være , 2.2 foran og 2.0 bak., målt med kalde dekk. - Kjør på hva du vil for meg, trenger du pigger for å kjøre sikkert, bør du bruke det. Jeg foretrekker å nyte musikken min i stillhet, og kjører sikkert under alle forhold uten pigger Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Øh, selv!- Hvilken type piggdekk det er snakk om er nevnt i innlegget mitt, det er Hakka 5. - Bremselengde er ikke alt, sidegrep og feste under aksellerasjon, bakkestart etc betyr også mye for meg. Totalt sett oppleves ikke forskjellen som stor. - Når det er tynt islag på asfalt, skal det ikke stor fart til i rundkjøring før det slipper. Jeg sier ikke at det slipper hver gang jeg kjører i rundkjøringer, men når man provoserer frem slipp, er det ikke mye forskjell. Det er du som sier at slippgrensen er "så forskjellig", ikke jeg, og jeg oppfatter dermed at det ikke er jeg som farer med "tull". - Lufttrykket mitt er som det skal være , 2.2 foran og 2.0 bak., målt med kalde dekk. - Kjør på hva du vil for meg, trenger du pigger for å kjøre sikkert, bør du bruke det. Jeg foretrekker å nyte musikken min i stillhet, og kjører sikkert under alle forhold uten pigger - Beklager, jeg har oversett dekktype. - Dette er jo en selvmotsigelse i seg selv. Et dekk med dårlig bremselengde, vil ha ditto dårlig sidegrep og feste under akselerasjon. Det blir mye det samme hvilken vei dekket er vendt når du først sklir... "Totalt sett"? - Jeg vil påstå at slippgrensen er forskjellig på tynt islag. Jeg har kjørt et drøss forskjellige pigg og piggfrie dekk, og er ikke i tvil om at piggdekk fungerer bedre på et tynt islag. Piggene skaper mye bedre friksjon enn det kun gummiblandingen på et piggfritt dekk er i stand til. - Jeg spurte etter lufttrykk fordi du fortalte at piggdekk ble oppfattet som mer vinglete og ustødig enn piggfrie dekk i samme dimensjon. Den vanligste årsaken til dette problemet er lufttrykk. - Kjør for all del på hvilke dekk du vil du også. Jeg foretrekker et dekk som fungerer tilfredstillende uansett forhold, derfor velger jeg piggdekk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 - Dette er jo en selvmotsigelse i seg selv. Et dekk med dårlig bremselengde, vil ha ditto dårlig sidegrep og feste under akselerasjon. Det blir mye det samme hvilken vei dekket er vendt når du først sklir... "Totalt sett"? Vet du hvilken funksjon mønster har i det hele tatt? F.eks at langsgående mønster gir elendig bremselengde og lett spinning ved aksellerasjon, men ganske bra sidegrep? Og vice versa for tverrgående spor? Moderne dekkmønster prøver å gi godt grep både langs dekket og sideveis, men sporene på ulike dekk er naturligvis forskjellig og gir dermed forskjellige egenskaper. Noen er bedre sideveis, andre er bedre i lengderetning. Å si at friksjonsfaktoren er lik i alle retninger er kunnskapsløst. - Jeg vil påstå at slippgrensen er forskjellig på tynt islag. Jeg har kjørt et drøss forskjellige pigg og piggfrie dekk, og er ikke i tvil om at piggdekk fungerer bedre på et tynt islag. Piggene skaper mye bedre friksjon enn det kun gummiblandingen på et piggfritt dekk er i stand til. zanta forteller om sine opplevelser med og uten pigger. Du forteller dine motsatte opplevelser og sier at dette er et faktum som gjelder alle, inkludert zanta. Med andre ord sier du at han lyver. Kanskje du skulle være litt mer ydmyk og heller fortelle at du har motsatte opplevelser uten å stadfeste at det er noe universelt faktum som zanta lyver om. - Kjør for all del på hvilke dekk du vil du også. Jeg foretrekker et dekk som fungerer tilfredstillende uansett forhold, derfor velger jeg piggdekk. Her gjør du det igjen. Du foretrekker dekk som passer tilfredsstillende for deg, ikke dekk som er bedre enn andre, uansett forhold. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Simen1, må du analysere hva folk sier i trådene dine? Vil si piggdekk er en god allrounder for de veiene jeg kjører på. (Hardpakka snø/is og is/slapsete asfalt) Skulle forresten gjerne vært lov å kjøre disse på veien... Svevestøv/Dekkstøy? Pøh Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Skulle forresten gjerne vært lov å kjøre disse på veien... Svevestøv/Dekkstøy? Pøh Si det til astmatikere. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Huff, skikkelige pigger ja. Farfar drar fram det at alt var bedre før, piggene var større, gummien mykere osv, hver gang temaet vinterdekk kommer opp Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Har som piggfrittfantast og tidligere dekkselger prøvd og holde meg borte fra denne diskusjonen.. Vet det er mange som ser på piggstøy på asfalt som betryggende, noe jeg ikke skjønner, men meg om det.. De som føler seg utrygge med piggfritt må få kjøre med pigg, men da må de være klar over at det ikke tilsier sommerføre under dekkene på f.eks nysnø.. Piggdekk er ikke seipet på samme måte som piggfrie for blant annet å kunne holde på piggene.. Samme gjelder hardheten i dekkene da piggfritt ofte er mykere fordi de baserer feste på friksjon (derav friksjonsdekk som mange sier) Liten oppsumering: Piggdekk: Litt hardere, men henter feste i piggene, støyer og kan være litt vinglete, pluss at de etter min mening er ubrukelige uten pigger.. Piggfritt: Mykere, henter feste i friksjon, ikke heldig på våt is da friksjonen er lik null og penetrering i form av pigg er nødvendig.. Dette er dog det eneste piggdekk er bedre på, så langt du investerer litt i livet ditt i form av noen gode dekk.. Hva gjelder salt, så er dette veldig misbrukt... Her salter de for harde livet når det snør, til og med før det er brøytet, når det er veldig kaldt (saltet gjør ingen nytte for seg da) Salter gjør de på 10cm nysnø og 10 kalde, noe som etterhvert lager en sørpe med store spor.. Hva når det saltet er utvannet? Det blir store stygge spor, 5-10cm is i midten og tynn isfilm i sporene.. Saltet legger en film på dekkene som er nevnt tidligere, ha derfor med en flaske med dekkrens om du skal ut på holka! Har brukt dette selv, og når jeg har teste så kommer jeg fint fram på usaltede, isete veier med mine piggfrie dekk selvom jeg ikke hadde sjangs før jeg vasket dekkene. Nei folkens, varm sand sitter bedre, smelter ikke bort problemet midlertidig, er bedre for miljøet og biler, pluss at det er billigere.. Ja, noen må forøvrig kjøre med piggdekk, men andelen trenger ikke være stor Var en som nevnte et stykke "blankpolert" sommervei her.. Var vel ikke de berømte 100-200 meterne på Nenset/skien? Legger med et par linker til strekket jeg tenker på Varden Nettavisen TV2 Nevnte veistykke er i følge et Gatebil Magazine-blad verdensberømt.. Skal se om jeg kan finne det igjen Endret 28. januar 2009 av Pluggen Lenke til kommentar
Juke Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Piggfritt er noe bedre på de fleste typer føre med unntak av glattholke. Det tror jeg ikke stemmer, i allefall ikke hvis man vurderer de beste piggdekkene mot de beste piggfrie. I følge denne testen av vinterdekk i 2008 gjør de beste piggdekkene det bedre enn de beste piggfrie på både is, snø og slapseføre, dvs de fleste kategoriene av de som direkte har med veigrepet/sikkerhet å gjøre (i allefall under forutsetningene/scenarioene i testen), mens de beste piggfrie gjør det bedre på våt og tørr asfalt. Hvordan det står til hvis man sammenlikner snittet av dekkene i testen i stedet for å konsentrere seg om de beste er jeg usikker på, kan jo tenkes resultatet blir noe annerledes da, men er man opptatt av sikkerhet/fremkommelighet kjøper man vel gjerne de beste dekkene med mindre de koster skjorta antar jeg, så jeg er litt usikker på hvor relevant en slik sammenlikning vil være. Uansett er det vel mer naturlig å prioritere veigrepet på is, snø og slapseføre som viktigere enn veigrepet på tørr og våt asfalt med tanke på sikkerhet og fremkommelighet, forutsatt at man opplever alle disse kjøreforholdene i løpet av vinteren? Kjører man på f.eks. kun tørr og våt asfalt blir jo bildet naturlig nok helt annerledes. edit: testen er selvfølgelig av vinterdekk, ikke bare av piggdekk som jeg skrev først. Endret 28. januar 2009 av Juke Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) - Dette er jo en selvmotsigelse i seg selv. Et dekk med dårlig bremselengde, vil ha ditto dårlig sidegrep og feste under akselerasjon. Det blir mye det samme hvilken vei dekket er vendt når du først sklir... "Totalt sett"? Vet du hvilken funksjon mønster har i det hele tatt? F.eks at langsgående mønster gir elendig bremselengde og lett spinning ved aksellerasjon, men ganske bra sidegrep? Og vice versa for tverrgående spor? Moderne dekkmønster prøver å gi godt grep både langs dekket og sideveis, men sporene på ulike dekk er naturligvis forskjellig og gir dermed forskjellige egenskaper. Noen er bedre sideveis, andre er bedre i lengderetning. Å si at friksjonsfaktoren er lik i alle retninger er kunnskapsløst. - Jeg vil påstå at slippgrensen er forskjellig på tynt islag. Jeg har kjørt et drøss forskjellige pigg og piggfrie dekk, og er ikke i tvil om at piggdekk fungerer bedre på et tynt islag. Piggene skaper mye bedre friksjon enn det kun gummiblandingen på et piggfritt dekk er i stand til. zanta forteller om sine opplevelser med og uten pigger. Du forteller dine motsatte opplevelser og sier at dette er et faktum som gjelder alle, inkludert zanta. Med andre ord sier du at han lyver. Kanskje du skulle være litt mer ydmyk og heller fortelle at du har motsatte opplevelser uten å stadfeste at det er noe universelt faktum som zanta lyver om. - Kjør for all del på hvilke dekk du vil du også. Jeg foretrekker et dekk som fungerer tilfredstillende uansett forhold, derfor velger jeg piggdekk. Her gjør du det igjen. Du foretrekker dekk som passer tilfredsstillende for deg, ikke dekk som er bedre enn andre, uansett forhold. Dersom du leser mitt innlegg til at friksjonsfaktoren er lik i alle retninger, misforstår du grovt. Jeg formulerte meg i henhold til at "mannen i gata" er mottaker av innlegget, og har derfor ikke gått inn i fysikktekniske beretninger om mønsterets funksjon. For jeg er meget klar over at mønster er alfa og omega for et dekk, og hvordan det fungerer. Hvorfor kjører man f.eks. på dekk som kun har spor på langs i Formel 1? Pga bedre sidegrep, selvsagt. Ja, dagens dekk vil ha forskjellige egenskaper med hensyn til mønster, men ikke kom hit og fortell med at "Average Joe" vil kunne sette fingeren sin på et dekk og si at "dette dekket er feil skjært" på grunnlag av bruk i normal norsk trafikk. Det kan i alle fall ikke jeg! Her må man skjære alle under en kam, noe annet blir latterlig teoretisk. For å se folkelig på det, du har sikkert sklidd med låste hjul en gang, hjalp det deg da noe å vri på rattet slik at dekket fikk en annen vinkel i forhold til fartsretningen? Sannsynligvis ikke. HVOR har jeg skrevet at zanta lyver? Og hvor har jeg sagt at mine erfaringer gjelder for alle? Universelt faktum? Hva f...? Vi har diskutert erfaringer fra bruk av piggdekk og piggfrie dekk, og vi har begge to sterke meninger. Men ingen kaller noen for løgnhals! Mitt siste avsnitt poengterer akkurat dette, folk må kjøre på de dekk de selv velger å kjøre på, forhåpentligvis etter en grundig vurdering av kjøreferdigheter og egenskaper de trenger fra dekket de velger å kjøre på. Når det gjelder ydmykhet kan du godt kikke deg selv i speilet før du angriper andre. On topic: I følge denne testen av piggdekk i 2008 gjør de beste piggdekkene det bedre enn de beste piggfrie på både is, snø og slapseføre, dvs de fleste kategoriene av de som direkte har med veigrepet/sikkerhet å gjøre (i allefall under forutsetningene/scenarioene i testen), mens de beste piggfrie gjør det bedre på våt og tørr asfalt. Se her ja, overraskende at visse piggdekk slår piggfrie dekk på is og slapseføre. Men det gjør meg i alle fall enda mer sikker på at jeg vil fortsette å velge piggdekk. Endret 28. januar 2009 av tor_erik Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 For jeg er meget klar over at mønster er alfa og omega for et dekk, og hvordan det fungerer. Hvorfor kjører man f.eks. på dekk som kun har spor på langs i Formel 1? Pga bedre sidegrep, selvsagt. Da kanskje du kan forklare meg hvorfor de får bedre sidegrep med mindre kontaktflate mot underlaget? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 For jeg er meget klar over at mønster er alfa og omega for et dekk, og hvordan det fungerer. Hvorfor kjører man f.eks. på dekk som kun har spor på langs i Formel 1? Pga bedre sidegrep, selvsagt. Dette er i F1-reglementet for å redusere grepet... Da F1 hadde turbo, osv, hadde man reine slicks. Dette ble bannlyst for å få ned farten i svingene. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Liker ikke det nye regelsystemet i F1 jeg heller. Nå var det vel snakk om at det ikke skulle være lov til å fylle bensin under løpet også, var det ikke? Skal bli interessant dette.. Erik: Det var bare for å illustrere en type mønster, hadde ikke noe med gamle vs nye dekk å gjøre Menmen, nok off topic. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå