Gå til innhold

Piggfritt vs piggdekk


Simen1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-77do0b

Her på nordmøre har vi så utrolig ustabil vinter og kanskje 10% av vinterhalvåret har snø, så jeg kjøpte meg piggfrie vinterdekk av den dyre sorten i høst og har ikke hatt merkbart mer problemer med de enn med piggdekk. På holka sliter jeg like mye som de med piggdekk, så det kommer egentlig mer an på de som kan å kjøre etter forholdene. Ser man at det er holke som faen og man kjenner at bilen ikke sitter så godt, så er man rimelig tett dersom man likevel kjører som om det hadde vært bart føre. Desverre finnes denne typen mennesker som ikke bare skaper utrygghet for seg selv, men også for andre.

Hovedårsaken til at jeg kjøpte meg piggfrie vinterdekk, er som sagt på grunn av at vi nesten aldri har snø her i mer enn 3-4 dager av gangen, med flere ukers mellomrom. Så å kjøre og slite både pigger og asfalt er ikke noe jeg har så lyst til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg så et innslag på dagsrevyen nå nettopp om at noen ønsket flere piggdekk på veiene i byer på Østlandet for å bedre veibanen. Der vil jeg si meg uenig. Piggfritt er noe bedre på de fleste typer føre med unntak av glattholke. På det føret bør man enkelt og greit sko bilen med kjettinger. Problemet med stor veislitasje og veistøv er så stort i byene at man bør forsøke å minimere det.

 

Med andre ord:

Sommer: Sommerdekk

Vinter: Piggfrie vinterdekk

Glattholke: Piggfrie vinterdekk med kjetting

 

Piggdekk er somregel bedre på vinterføre.

 

På is og hardpakket snø er det suverent best grep med piggdekk, på løs snø er det ca like godt tak på piggdekk og piggfritt og på asfalt (våt eller tørr) er det tilstrekkelig tak med begge (piggfritt er best her, men piggdekk har "bra nokk" tak på dette føret).

 

Og foresten så ville jeg likt å se deg kjøre rundt med kjetting i et par mil hver dag i 80-100 km/t. :!:

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig lyst å kjøre med piggfritt, men jeg føler at det ikke går. Her i Narvik er det is (ja, ikke snø, men is som på en isbre, mange kaller hardpakket snø for is) så og si fra november til april. Det er ikke nødvendigvis så mye snø, men is er det forbasket meg hele tiden på veiene.

 

Så kan noen svare meg ærlig på hvordan det er å kjøre med piggfrie dekk på skikkelig is i oppoverbakker? Bakkestart? Og jeg spør for å få svar ikke for å virke smart bart.

Lenke til kommentar

Har kjørt piggfritt en stund, men vurderer sterkt å gå over til piggdekk. Å måtte stoppe i oppoverbakke med den konsekvens at man ikke kommer seg av flekken pga. at det er glatt er ikke spesielt morsomt. Ei heller sideveis bevegelse når bilen bare skal gå rett fram.

 

Bor i Trondheim og er ikke akkurat imponert over jobben som Trondheim Bydrift gjør. Der hvor det er mye trafikk blir veiene raskt OK, men litt utenfor ligger holken i ukesvis.

 

Hvis det er noen trøst for dem som plages av støv, så tar jeg mest buss, eller sykler. Skal jeg bruke bil er det som regel fordi jeg skal ut av byen.

Lenke til kommentar

Det var egentlig meningen å diskutere det politiske målet om 20 eller 50% piggdekk, virkemidler og evt bedre kjøreopplæring. Men tråden har utartet seg litt annerledes enn jeg tenkte. Nå er det mest piggdekkbrukere vs piggfribrukere og argumenter for og mot. Derfor flytter jeg tråden fra Politikk og samfunn til Trafikkdelen av forumet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder framkommelighet (pigg vs. piggfritt) så er det i størsteparten av tilfellene sjåføren som er begrensningen, ikke dekkene som står på bilen...

 

Jeg skal likevel nevne at jeg savner piggdekkene jeg kjørte med i fjor, da jeg følte at jeg fikk mye mer kontroll på glatt underlag ved det som dere vil kalle uforsvarlig kjøring. Piggfridekk svarer ikke på samme måte, de sitter godt på veien helt til de slipper, men da sklir det jaggu godt og lenge.

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å skjønne utifra første post. Kanskje litt vansklig å diskutere i det hele tatt, det er stort sett piggdekk eller piggfritt som blir diskutert.

 

Hvis det er sånn at det skal være en viss prosentandel piggdekk, hvordan velges det? De x% rikste bruker piggdekk? De som har et bestemt behov? Så lenge det er avgift på piggdekk oppfatter jeg det som at det ikke skal brukes piggdekk i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Litt vanskelig å skjønne utifra første post. Kanskje litt vansklig å diskutere i det hele tatt, det er stort sett piggdekk eller piggfritt som blir diskutert.

 

Hvis det er sånn at det skal være en viss prosentandel piggdekk, hvordan velges det? De x% rikste bruker piggdekk? De som har et bestemt behov? Så lenge det er avgift på piggdekk oppfatter jeg det som at det ikke skal brukes piggdekk i det hele tatt.

Ved justering av piggdekkavgiften så justerer man også andelen piggdekk. Jo høyere avgift jo flere er det som velger å kjøre piggfritt fordi de ikke har råd eller ikke finner utgiften verd det å kjøre piggdekk.

Lenke til kommentar
Så lenge det er avgift på piggdekk oppfatter jeg det som at det ikke skal brukes piggdekk i det hele tatt.

Kan vi overføre dette ressonementet til andre ting som også er avgiftsbelagt? Mat for eksempel?

Ikke direkte tror jeg. Tenkte litt på røyking og sukker, men det blir ikke helt riktig. Man kan velge å røyke mindre, eller spise mindre godteri. Mindre bruk av piggdekk virker litt tungvindt når det gjelder den enkelte bilist. Med mindre man kjører med piggdekk en gang i året er det heller ikke noe å spare.
Lenke til kommentar

Jeg vil bare vise min støtte til piggdekk her. Jeg mener at piggdekk er et bedre valg, i og med at man er totalt hjelpeløs på isføre med piggfrie dekk. Det er for all del krevende å ratte en bil med piggdekk på isføre også, men bremselengden blir i alle fall halvert.

 

Få vekk piggdekkgebyret, vi kan skåne miljøet og asmatikere på bedre måter! Til slutt vil jeg bare nevne at alle utrykningskjøretøy i Norge bruker piggdekk, det sier vel sitt.

Lenke til kommentar
Ta sparken. :)

 

Dette er eit litt gamalt innlegg, men om berre det hadde vært sparkføre nokon plass. Så fort du kan ta fram sparken så har nokon vært før deg og salta eller grusa vegen :(

 

 

 

Når det gjeld salting så er eg ikkje veldig begeistra for det. Salting er veldig bra på is, men ikkje på snø.

Det burde vært mindre salting og meir skraping av vegane. Det er den ustabile salt sørpa som er vanskelig å kjøyre på. Hardpakka snø/is er eit greit underlag å kjøyre på det.

 

Så eg håpar at vegesenet begynder å skrape vegane fyrst og deretter salte den tynne isfilmen som ligg på asfalten.

Lenke til kommentar
Så kan noen svare meg ærlig på hvordan det er å kjøre med piggfrie dekk på skikkelig is i oppoverbakker? Bakkestart? Og jeg spør for å få svar ikke for å virke smart bart.

OK. Da tar jeg det som et tegn på at piggfrie vinterdekk suger på isføre og vil dermed aldri vurdere det.

Lenke til kommentar
Så kan noen svare meg ærlig på hvordan det er å kjøre med piggfrie dekk på skikkelig is i oppoverbakker? Bakkestart? Og jeg spør for å få svar ikke for å virke smart bart.

OK. Da tar jeg det som et tegn på at piggfrie vinterdekk suger på isføre og vil dermed aldri vurdere det.

Hmm, var det ingen som svarte på denne da?

 

Nuvel, jeg har 4hjulstrekk, så da blir det litt ensidig svar. Det er ingen problem (for meg) med bakkestart på blank is i den grad jeg har kommet opp i en slik situasjon. Nå er jo ikke jeg idiot heller, så jeg oppsøker ikke akkurat de mest blankpolerte områdene for å stoppe på.

 

Men det er *ikke* 4hjulstrekk på bremsene, så blank is + nedoverbakke kan til tider være noe spennende..

 

Jeg synes du skulle prøve piggfritt før du bastant avviser det som "dritt". Jeg har ennå ikke, (bank i bordet), på mine 9 sesonger på piggfritt vært borti noe, eller forårsaket, eller på annen måte vært skyld i noen ulykke.

 

Til opplysning, for øyeblikket er det (der det ikke er saltsmørje), stedvis veldig blank is i Tromsø og omegn. Har nettopp vært i Kilpisjärvi (2 timer fra Tromsø, dit Tromsøværinger drar på "Harry-handel" :) ), det er veldig isete oppover Skibotndalen, og det eneste jeg måtte passe på var å avpasse farten litt i svingene.

Føret var av en slik art at 3 vogntog sto fast og måtte legge på kjetting. Men som sagt, piggfritt, njema problema..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Så kan noen svare meg ærlig på hvordan det er å kjøre med piggfrie dekk på skikkelig is i oppoverbakker? Bakkestart? Og jeg spør for å få svar ikke for å virke smart bart.

Jeg har kjørt piggfritt i 10 år etter mange år med pigger, men har nå satt på et sett med piggdekk (Nokian Hakka 5, best i test i Motor 2008). Av piggfritt har jeg kjørt mest Nokian og Michelin, men også Pirelli, Conti og andre. Overgangen til pigg ga følgende erfaringer:

- Løs snø: Her har piggene ingen effekt, det er dekkets egenskaper som gir forskjellene

- Hard snø: Overraskende liten forskjell, dekkets egenskaper gir forskjellene

- Tørr is: Nesten ikke forskjell, forutsatt at man har piggfrie dekk for nordiske forhold

- Våt is: Overraskene liten forskjell, det sklir omtrent like mye med pigg som piggfritt

- Tynn ishinne på asfalt: Virker som om pigg sklir mer enn piggfritt, merkes godt i rundkjøringer. Det kan være at piggene går gjennom isen og sklir på asfalten, og at dekkene ikke gir særlig godt feste på isen.

- Asfalt: Piggdekk er som å kjøre på altfor smale dekk, det blir ustødig og vinglete i forhold til piggfritt i samme dimensjon. Slipper mye tidligere i rundkjøringer enn piggfritt.

- Støy: Bråker akkurat like mye som jeg husket på bare og på isdekte veier. På snøveier er det ingen forskjell.

 

Støynivået er hovedgrunnen til at piggdekkene kommer til å havne på finn.no til høsten. Heretter blir det bare toppkvalitets piggfritt. Jeg kjører til Nordnorge og Vestlandet, og er ofte på fjellet, i vinterhalvåret, og har aldri problemer med å komme frem (ihvertfall ikke som jeg kan se at piggdekk hadde løst). Har et sett hurtigkjettinger i bagasjerommet om vinteren, men har nesten aldri brukt dem. For å svare konkret: Ved kjøring i bakker og ved bakkstart er det mye større forskjell på førerne enn på dekkene. Jeg har ikke tall på alle bilene (folk som har vært på besøk hos oss), både med og uten pigg, jeg har kjørt opp veien fra huset mitt på første forsøk, etter å ha sett på at eieren brukt 20-30 forsøk på å komme opp. For ordens skyld: Kona synes også piggfritt er helt i orden, selv om hun var skeptisk før den første vinteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...