Gå til innhold

Piggfritt vs piggdekk


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg så et innslag på dagsrevyen nå nettopp om at noen ønsket flere piggdekk på veiene i byer på Østlandet for å bedre veibanen. Der vil jeg si meg uenig. Piggfritt er noe bedre på de fleste typer føre med unntak av glattholke. På det føret bør man enkelt og greit sko bilen med kjettinger. Problemet med stor veislitasje og veistøv er så stort i byene at man bør forsøke å minimere det.

 

Med andre ord:

Sommer: Sommerdekk

Vinter: Piggfrie vinterdekk

Glattholke: Piggfrie vinterdekk med kjetting

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer. Myndighetenes mål er 20%, mens kritikerne hevder at 50% er et mer riktig tall. Dette er selvsagt tall som er myntet på de verste dagene og kun ser på andelen piggdekk/piggfritt. Med andre ord er ikke kjetting med i regnestykket. Hvis folk ble flinkere til å bruke kjetting når det er nødvendig så kunne man sikkert senket målet til 10% eller ennå lavere og dermed gitt store besparelser i asfalteringsbudsjettene og langt mindre veistøv. Et kjempeproblem for astmatikere.

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at man bør ha en viss prosentandel pikkdekk for å "rive opp" den hardpakka snøen i veibanen?

 

:hmm:

 

Jeg tror ikke jeg donerer min "pigg" til det formålet.

 

Anyway.

 

Når man ser hvor stort kaoest blir på sør og østlandet bare det er meldt 2 cm snø så hvorfor ikke? Men jeg ser problematikken med asfaltstøvet som vil komme av dette. Det er bare det at det ser ikke ut som det hjelper med piggfritt for så snart det kommer en liten skvett snø så leser man storoppslag i pressen om "snøkaoset" sørpå. Kanskje man i første omgang burde lære dem at de befinner seg i norge og i Norge kan snø forekomme? Deretter lære dem hvordan kjøre på snø.

Lenke til kommentar

Forby pigg totalt mener nå jeg. Men først, gjør noe med de trafikkfarlige billigdekkene. Helårsdekk av billigste sort bidrar negativt både med ulykker og kaos.

 

Det må da finnes en annen måte å bryte opp denne snøen på. Man sparer asfaltvedlikehold når man kvitter seg med piggdekkene, hvor mye koster det å finne en annen løsning for å bryte opp snøen?

Lenke til kommentar
Når man ser hvor stort kaoest blir på sør og østlandet bare det er meldt 2 cm snø så hvorfor ikke?

 

Dette er tydeligvis skrevet av en person som ikke har fjerneste anelse om trafikken i Oslo-området. Det er kaos DAGLIG fordi kapasiteten på veinettet er fullstendig sprengt i rushtrafikken (4-5 hundretusen skal på jobb). Når det da kommer inn nok et element (dine 2 cm snø), forværres kaoset naturligvis enda mer.

Lenke til kommentar

Det er en annen ting veimyndighetene gjør som det burde vært skuddpremie på de respektve veisjefer for. SALTING!! Jeg har kjørt piggfritt i 9 år og har kun problemer med saltede veier. Den potetmeldriten som legger seg i dekklamellene ødelegger fullstendig egenskapene og hele konseptet med piggfrie dekk. Lamellene er kosntruert for å "knipe" snøen slik at dekkene "sitter". Når de er fulle av potetmel fungerer ikke denne "knipeøvelsen".

Videre er det mikrosugekopper i dekkene. Også de blir tettet av potetmelsaltsørpesnøen slik at sugeeffekten som skal fungere på is ikke virker.

 

I dag i vår lokale avis "Bladet Tromsø" står det om to bil-glatt-føre relaterte oppslag. Den andre gjaldt en som ikke klarte å stoppe for vikeplikt grunnet dårlig fartsavpasning etter føret. Førerfeil og førerkortbeslag her.

Den andre var en som fikk sleng, snurret rundt, traff autovernet og havnet på taket i grøfta.. Dette skjedde, og jeg siterer: "..like etter at veivesenet hadde saltet veistrekningen.." Sitat slutt. (Bladet Tromsø 19.01.09 s 12).

 

Så min mening er forby salting og skyt veisjefene som salter. La ellers folk få kjøre med pigg hvis de tror det er så mye bedre enn piggfritt..

Lenke til kommentar
Forby pigg totalt mener nå jeg. Men først, gjør noe med de trafikkfarlige billigdekkene. Helårsdekk av billigste sort bidrar negativt både med ulykker og kaos.

Det er det dummeste forslaget jeg har hørt på lenge.

Det er ikke alle som bor midt i tettbebygde steder.

 

Jeg kommer fra et sted hvor man må kjøre 1 kilometer med gårdsvei, og to kilometer med dårlig fylkesvei. Er ganske mange dager i året hvor det er speilholke, og umulig å komme frem uten piggdekk og firehjulstrekk.

 

Problemet med stor veislitasje og veistøv er så stort i byene at man bør forsøke å minimere det.

Når det gjelder veistøv/svevestøv/partikler burde man også vurdere å redusere antall dieselbiler på veien.

Lenke til kommentar
Det er en annen ting veimyndighetene gjør som det burde vært skuddpremie på de respektve veisjefer for. SALTING!! Jeg har kjørt piggfritt i 9 år og har kun problemer med saltede veier. Den potetmeldriten som legger seg i dekklamellene ødelegger fullstendig egenskapene og hele konseptet med piggfrie dekk. Lamellene er kosntruert for å "knipe" snøen slik at dekkene "sitter". Når de er fulle av potetmel fungerer ikke denne "knipeøvelsen".

Videre er det mikrosugekopper i dekkene. Også de blir tettet av potetmelsaltsørpesnøen slik at sugeeffekten som skal fungere på is ikke virker.

 

I dag i vår lokale avis "Bladet Tromsø" står det om to bil-glatt-føre relaterte oppslag. Den andre gjaldt en som ikke klarte å stoppe for vikeplikt grunnet dårlig fartsavpasning etter føret. Førerfeil og førerkortbeslag her.

Den andre var en som fikk sleng, snurret rundt, traff autovernet og havnet på taket i grøfta.. Dette skjedde, og jeg siterer: "..like etter at veivesenet hadde saltet veistrekningen.." Sitat slutt. (Bladet Tromsø 19.01.09 s 12).

 

Så min mening er forby salting og skyt veisjefene som salter. La ellers folk få kjøre med pigg hvis de tror det er så mye bedre enn piggfritt..

 

Støttes! Har opplevd akkurat det samme selv. Her "saltes" det med maissirup og magnesium, og ikke nok med at dritten legger seg i dekkene, det får bilene til å ruste som bare pokker. Å vaske bilen hjelper heller ikke siden bilen blir like forbanna skitten etter 5 minutter.

Lenke til kommentar

Det er det dummeste forslaget jeg har hørt på lenge.

Det er ikke alle som bor midt i tettbebygde steder.

 

Jeg kommer fra et sted hvor man må kjøre 1 kilometer med gårdsvei, og to kilometer med dårlig fylkesvei. Er ganske mange dager i året hvor det er speilholke, og umulig å komme frem uten piggdekk og firehjulstrekk.

 

Jeg er bare en bygdetulling som er vant med dårlig veier. Savner ikke lenger piggene. Når føret er som verst kan jeg velge mellom en småbil med piggfritt og en god gammeldags 4-hjulstrekker med store piggdekk, og jeg ser ingen grunn til å velge den store traktorlignende bilen.

 

Er forholdene så dårlige at man ikke kommen fram med ok piggfritt, så er det så ille at vanlige piggdekk er på grensen det og. Da kan man like godt bruke kjetting.

 

Det er jo ikke når det er speilholke at piggfritt svikter, det er når det er veldig bløt asfalt.

Lenke til kommentar
Sommer: Sommerdekk

Vinter: Piggfrie vinterdekk

Glattholke: Piggfrie vinterdekk med kjetting

 

Mange steder i landet ville nok dette fungert. Men på vestlandet er det "krisetilstander" alt for ofte til at man kan skrifte til kjetting hver gang. Hvis jeg skulle besøke en kompis som bor 5 km unna, med piggfrie vinterdekk. Så måtte jeg skiftet til kjetting for å komme ut av dumpen jeg bor i, for så å ta de av igjen for å kunne kjøre på motorveien. Og så måtte jeg skiftet til kjetting for å komme meg opp bakken der kompisen min bor(vi liker å bo i daler eller på fjelltopper her borte). Og ja jeg bor like uten for Bergen.

 

Bergen kommune har innført piggdekkavgift i bykjernen, noe asmatikerne sikkert er fornøyd med.

 

Så moralen er som følger: La meg/vestlandet beholde piggdekkene og fyren dere ønsker å skyte er kansje han/hun som oppfant piggdekk. :D

Lenke til kommentar
Dette er tydeligvis skrevet av en person som ikke har fjerneste anelse om trafikken i Oslo-området. Det er kaos DAGLIG fordi kapasiteten på veinettet er fullstendig sprengt i rushtrafikken (4-5 hundretusen skal på jobb). Når det da kommer inn nok et element (dine 2 cm snø), forværres kaoset naturligvis enda mer.

En gjennomsnittlig bil som kjører i Oslo har 5 seter. I gjennomsnitt sitter det 1,2 personer i hver bil. Det vil si at kun 24% av setekapasiteten brukes. Med andre ord ville trafikken i teorien kunne fraktet det samme antall mennesker med 1/4 av det antall biler som er i Oslo-trafikken i dag. Jeg sier ikke at jeg har noen god praktisk løsning på problemet, men potensialet er i hvert fall enormt. Derfor vil jeg påstå at veikapasiteten er god nok i massevis. Den bare utnyttes alt for dårlig. En bedre fordeling av arbeidsplasser i Oslo slik at folk i større grad bor i gåavstand fra jobben kunne redusert problemet ytterligere.

 

Det er en annen ting veimyndighetene gjør som det burde vært skuddpremie på de respektve veisjefer for. SALTING!!

Enig i at salt er noe herk. Noen ganger kan det passe, men sånn som det er nå misbrukes det alt for ofte i Tromsø. Østlandet er langt verre på salting enn her nordpå.

 

Mange steder i landet ville nok dette fungert. Men på vestlandet er det "krisetilstander" alt for ofte til at man kan skrifte til kjetting hver gang. Hvis jeg skulle besøke en kompis som bor 5 km unna, med piggfrie vinterdekk. Så måtte jeg skiftet til kjetting for å komme ut av dumpen jeg bor i, for så å ta de av igjen for å kunne kjøre på motorveien. Og så måtte jeg skiftet til kjetting for å komme meg opp bakken der kompisen min bor(vi liker å bo i daler eller på fjelltopper her borte). Og ja jeg bor like uten for Bergen.

Du kan vel kjøre et par km på motorveien med kjetting? (Eller du kjøre i 120 km/t?)

Lenke til kommentar

Salting er heilt nødvendig når det er kaldt, men ikkje snø. Då får du eit aldri så lite lag is på veien, gjerne som er litt fuktig på toppen. Grusomt å køyre på. Er det først kome snø så treng dei ikkje salte. Salt har som oppgåve å smelte is, ikkje snø, difor blir det tåpeleg når dei saltar snø.

 

Eg gjekk over til piggfritt i år og har ikkje hatt noko problem i det heile tatt.

Lenke til kommentar
Dette er tydeligvis skrevet av en person som ikke har fjerneste anelse om trafikken i Oslo-området. Det er kaos DAGLIG fordi kapasiteten på veinettet er fullstendig sprengt i rushtrafikken (4-5 hundretusen skal på jobb). Når det da kommer inn nok et element (dine 2 cm snø), forværres kaoset naturligvis enda mer.

 

Du har helt rett, jeg har ikke erfaring med å kjøre i Oslo, men jeg har derimot veldig god erfaring å kjøre i snø og de bildene man ser fra oslo området når det er litt snø er av personer med hastverk som ikke tar fører i betrakning, fartsgrensen er 80/90 og da skal den holdes, koste hva det koste vil. Kanskje en holdningsendring er på sin plass?

 

Det er og rart at strekninger som ikke er like tungt trafikert som Oslo åren, sliter under kaotiske forhold når det blir sne ute. Kanskje man er nødt til å endre litt på pigg og piggfritt.

 

En ting er sikkert, i alle fall i min oppfatning, piggfritt er ikke noe for for meg på de forholdene vi har her i Lofoten spesielt med tanke på brøyteforholdene. Gode solide piggdekk er nødvendig for tiden.

Lenke til kommentar

Piggfritt er vel og bra, kjører det selv her i Tromsø. Men det må være noen som kjører pigg, hvis man ikke vil ha glattpolert is da.

Og de som kjører pigg har også en positiv effekt for sommeren. Om ingen kjørte pigg ville asfalten bli helt blankpolert, og gi friksjon lik speilis.

 

Sto jo endel om det i avisene for ett par år siden. Var en plass sørpå der så godt som ingen kjørte med pigg. Noe som resulterte i at på våte sommerdager lå mange pent spredt rundt i grøftene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...