SSSø Skrevet 19. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Var ute på tur i dag for å få testet ut min nye vidvinkel. Planen var et nattbilde av Bergen sentrum, men så lå det jo en så fin liten båt i veien, og da ble de fleste bildene av den. Er et par småting jeg ikke er helt fornøyd med selv, men klarer ikke helt å bestemme meg for om det egentlig ødelegger så mye. Takker for svar... Endret 19. januar 2009 av Arbakadarba Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2009 Skipet til Havforskningsinstituettet, ja. Den er ikke spesielt vakker, men fra denne vinkelen blir selv den farkosten en estetisk opplevelse. Det er hverken originalt eller spennende, men symmetrien og perspektivet gjør det severdig likevel. Det er sorthvitt-bildet jeg kommenterer her. Fargebildet blekner litt i forhold, på tross av sin fine diagonal og lekne omgang med linjer og former. S-komp og diagonal i samme bilde viser at du kan noen regler, og ikke er redd for å bruke dem. Men jeg synes ikke du burde presentert begge bildene i en tråd. Til det er de for forskjellige, og slår hverandre litt ihjel. Det er som jeg skriver i en annen tråd, forsøk å begrense dere litt. Gir dere for mye, så kan det hende at det ender med et dårlig helhetsinntrykk. Ikke at dette gjør det, men samtidig så utgjør de ingen overordnet visuell sammenheng. Det at motivet er det samme er et ikke-tema når bildene er av så forskjellig art. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. januar 2009 Takker for tips. Bildene var ikke tenkt som en serie, men som to enkeltbilder. Jeg skal vel uansett klare å begrense meg til neste gang. Jeg er jo ganske nybegynner og tenker da at det er greit å følge litt regler, så ja; mye av poenget var å få med diagonalen og s'en. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t1pvX92QsX Skrevet 19. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2009 Må si meg enig i kritikken til PM! Likte bilde nr 1 veldig godt. Bilde nr 2 er bra det og, men ikke i nærheten av bilde nr 1. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2009 Hvis du er opptatt av å følge regler, så bør du lese reglene for forumet også. Du bryter nemlig en av dem her, noe jeg ikke var klar over før du skrev det i din andre post. Gjett hvilken? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. januar 2009 * Du skal helst ikke legge ut mer enn ett bilde av gangen. Vår erfaring er at hvis du legger ut mange bilder på en gang blir det for mye å ta stilling til og man hopper lett over tråden. * Du kan legge ut to eller tre bilder på en gang når det er en viss sammenheng mellom dem. For bildeserier er det egne regler. Går ut i fra det er dette du sikter til. Det står helst ikke, det står ikke at det ikke er lov. I andre punkt står det i tillegg at en kan legge ut to eller tre bilder om det er en viss sammenheng. Selv om dette ikke er en bildeserie, så er det en viss sammenheng i bildene. Dermed kan jeg ikke se at jeg har brutt noen regler. Om det var noen andre regler du siktet til så får du heller si det, jeg gidd ikke holde på med noen gjettelek. Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 19. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2009 Synes det første var meget pent! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2009 Ok, de var ikke så strenge som jeg husket. Men de er en pekepinn på hvordan du skal gå frem, og et råd til hva som er best for deg. Jeg gav kun min kommentar til ditt eget beste, men du kan jo velge å overse det. Jeg vil dog ikke anbefale deg det, for jeg går ofte forbi tråder der jeg må forholde meg til flere typer uttrykk i forskjellige bilder. Det er en effektiv måte å holde meg borte på, men det er ikke alltid det hjelper. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 19. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg vil vel si at du har ditt på det tørre når det gjelder at bildene har en sammenheng, selv om det visuelle inntrykket er noe forskjellig. Må innrømme at jeg falt litt for s/h-bildet av baugen jeg også. Absolutt et motiv som egner seg for vidvinkel. Det eneste jeg har noe å klage for her er at det ble litt lite luft øverst (ingen stor klage). Ellers ganske så monumental fremstilling av Georg Ossian. Fargebildet kunne du fått litt mer ut av. Her kunne du f.eks. forsøkt å få litt luft mellom trossen og skipet. Jeg ser poenget, men ikke helt i mål her. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2009 Det var egentlig ikke noe jeg hadde tenkt å reagere på, for jeg så også bildene som en serie til jeg leste dette: Takker for tips. Bildene var ikke tenkt som en serie, men som to enkeltbilder. Jeg skal vel uansett klare å begrense meg til neste gang. Jeg er jo ganske nybegynner og tenker da at det er greit å følge litt regler, så ja; mye av poenget var å få med diagonalen og s'en. Så min lille henvisning til å følge regler var egentlig bare et litt slarvete svar på tiltale, og endte med en helt unødvendig diskusjon. Jeg bare leser det som står skrevet, og forholder meg til bildene slik fotografer ønsker at jeg skal gjøre. Respekt, mann. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. januar 2009 Takker for kommentarer. PMnormal, jeg skjønner poenget ditt og skal prøve å begrense meg til neste gang, men foreslår at vi ikke diskuterer dette mer (hvertfall ikke i denne tråden). Lenke til kommentar
gorida Skrevet 20. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2009 det første er kjempe 'aliensk'. likte det veldig godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå