Asaf_p Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg var faktisk ikke klar over at Japan P solgte e-420 så billig. Da får jeg veie opp mot det at det ikke har bildestabilisator. Men hvis dette ikke brukes ofte til amatørbruk, så tviler jeg på at det er verdt 1000 kr. For den prisen kan jeg nesten kjøpe et ekstra objektiv Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Jeg har IS på min E-520, den er alltid på, bortsett fra når jeg bruker stativ. Om jeg virkelig trenger den hele tida er selvsagt en annen sak. Fordelen med IS er at du kan gå ned et par exponeringsverdier og beholde skarpheten. Selsvagt kan du oppnå det samme med et objektiv med bedre lysstyrke. Men med større blenderåpning får du samtidig mindre dybdeskarphet, det er ikke alltid at det er ønskelig. Ekstra objektiv for en 1000lapp? kanskje, men hadde nok heller satset på litt mer kvalitet, selv om 40-150mm til Olympus ikke er så veldig kostbar. E-520 er større enn E-420 og har et annerledes grep, og så koster det 1000kr mer. Selv trives jeg godt med grepet på min E-520 (kan vel si det uten å være fanboy?) Rådet er som alltid, ta en tur i butikken og prøv de ulike alternativene før du bestemmer deg. Endret 20. januar 2009 av ok67 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg var faktisk ikke klar over at Japan P solgte e-420 så billig. Da får jeg veie opp mot det at det ikke har bildestabilisator. Men hvis dette ikke brukes ofte til amatørbruk, så tviler jeg på at det er verdt 1000 kr. For den prisen kan jeg nesten kjøpe et ekstra objektiv Det er mer krevende å fotografere uten bildestabilisator enn med, særlig for nybegynnere og særlig med telezoom, så jeg vil være forsiktig med en uforbeholden anbefaling om det. Men E-420 er et flott kamera, og særlig til den prisen. Canon-kameraet er og bra. Pentax K-m og K200D er flotte, og gir som Olympus E-520 bildestabilisering i huset. Sjekk priser i produktguiden, og ikke gi bort 5 års reklamasjonsrett for noen hundrelapper. Så du på de lenkene jeg viste til over? Lenke til kommentar
Asaf_p Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Takk for alle svar. Ja jeg så på lenkene. De var til god hjelp. Jeg får sove på det og ta en tur på butikken imorra.. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Gjør for all del det, kan ikke få si det nok. Jeg var på nippe til å gå for et Nikon D40, men etter å ha hatt det i handa noen minutter var det ikke lenger like aktuelt. Hvor godt det sitter i hendene ble faktisk en avgjørende faktor da jeg gikk for mitt 400D. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Hva er din grunn til å velge e-420 foran 1000d da? Jeg kan svare for min egen del. Ergonomi og opplevd kvalitetsfølelse. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Hva er din grunn til å velge e-420 foran 1000d da? Jeg kan svare for min egen del. Ergonomi og opplevd kvalitetsfølelse. Som Canon og Olympus bruker, så må jeg si meg enig. Personlig synes 400D er et bedre kamera enn 1000D og en mer verdig konkurrent til E-420. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg traff et forummedlem i Bergen i dag for å gjøre en handel, og tafset da litt på hans E-420 med pancake og gummisolblender. Og yes, det er et verktøy som passer meg meget godt. Han som eide det har gått fra Eos 30D med Tamron 17-50/2,8. Det kommer ikke jeg til å gjøre, men jeg har faktisk mer lyst på det nå enn i går. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg traff et forummedlem i Bergen i dag for å gjøre en handel, og tafset da litt på hans E-420 med pancake og gummisolblender. Og yes, det er et verktøy som passer meg meget godt. Han som eide det har gått fra Eos 30D med Tamron 17-50/2,8. Det kommer ikke jeg til å gjøre, men jeg har faktisk mer lyst på det nå enn i går. Det var interessant å høre. På lørdagens "Akam Bærum" tur, så ble det mest de to kombinasjonene på meg (Sigma 50-150mm kom ikke frem før vi gikk over til å fotografere biler osv). Når jeg ser på bildene i ettertid, så er det ca 50-50% split. Tror det hadde vært mer suksess og mer interessant hvis jeg hadde hatt 85mm-en på 30D'en (istedet for Tamron'en) ... Uansett, E-420 er et meget kompetent verktøy. Det er lett å komme i gang med, men har en del små-artige features som gjør at man ikke vokser fra kameraet med det første. Det eneste ankepunktet jeg har, er at det sliter med fokus når det er lite lys. Noe jeg føler at alle kameraene i den prisklassen gjør. Tom Lenke til kommentar
Asaf_p Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Har bestemt meg for e-420. Kjøpes på Japan Photo imorgen for 3000 Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Vær oppmerksom på at pris i butikk kan være noe høyere enn på nett. Da kan man vist nok kunne bruke nettprisen til å prute på butikkprisen. Dette gjelder vel generelt for hele sortimentet til JP og ikke spesifikt E-420. Endret 22. januar 2009 av ok67 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Har bestemt meg for e-420. Kjøpes på Japan Photo imorgen for 3000 Høres bra ut. Lykke til. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Vær oppmerksom på at pris i butikk kan være noe høyere enn på nett. Da kan man vist nok kunne bruke nettprisen til å prute på butikkprisen. Tilbudet på 2999,- er vel i katalogen deres, så da gjelder den prisen også i butikken. Men står ikke en vare i katalogen, så kan du oppleve at utikk-prisen er høyere. Tom Lenke til kommentar
pcpcpc Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Gratulerer med valget får jeg vel bare si! Tror nok at uansett hva valget hadde falt på hadde du blitt førnøyd! Endret 22. januar 2009 av pcpcpc Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Nå syns jeg du skal ta med deg kameraet ut en tur. Gjerne rundt 11-12 på formiddagen. Da er det svært fint portrettlys på denne tiden av året. Zoom helt inn (til 42mm) og bruk blenderprioritet (A). Jack opp ISO til 400 og ta noen bilder av noen du har lyst til å ta portretter av. Lenke til kommentar
Asaf_p Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Ok takk for tips Har ikke fått testet det ut ennå. Det overrasket meg at batteriet måtte lades 6 timer første gang. Trodde dette gjaldt før med gamle batterier... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Ok takk for tips Har ikke fått testet det ut ennå. Det overrasket meg at batteriet måtte lades 6 timer første gang. Trodde dette gjaldt før med gamle batterier... Det er nok ikke noe problem å ta ut batteriet når laderen lyser grønt. Men Olympus har nok valgt å bruke en moderat ladestrøm, slik at batteriet ikke slites ut unødvendig fort. En lading tar vel normalt et par timer. Tom Lenke til kommentar
pcpcpc Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Hmm... Er vel et Lithium-Ion batteri, så det tåler jo å bli klattladet. Selv gadd jeg ikke å vente med å teste ut kameraet mitt så jeg ladet det litt, prøvde kameraet og så ladet jeg det fullt. Tror ikke det er noen krise om man gjør slik... MVH pcpcpc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå