Gå til innhold

jobbe mer enn prosentvis satt i kontrakten

Anbefalte innlegg

heisann, ok jobber i butikk på et kjøpesenter. i arbeidskontrakten har jeg rett over 50% stilling.

så hørte jeg av en kompis at han ble ansatt med 70% og jobbe mye mer så arbeidsgiver sa at han måtte bare sette han på 100% om han skulle tjene på å ha han i jobb..

så mitt spørsmål er: har jeg krav på overtid om jeg jobber over disse 50 prosentene i kontrakten min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har du i og for seg fått svar på spørsmålet ditt, men tenkte jeg kunne legge til en liten tilleggsopplysning til din fordel.

Det er ofte slik at arbeidsgiver gir deg mindre prosenter i kontrakten, enn det du egentlig jobber. Grunnen til dette er at om det skulle bli dårligere tider i markedet, kan arbeidsgiver sette deg ned til og med den prosenten som står oppført i kontrakten, uten at du kan gjøre noe med det.

Endret av Gnomenz
Lenke til kommentar
Nå har du i og for seg fått svar på spørsmålet ditt, men tenkte jeg kunne legge til en liten tilleggsopplysning til din fordel.

Det er ofte slik at arbeidsgiver gir deg mindre prosenter i kontrakten, enn det du egentlig jobber. Grunnen til dette er at om det skulle bli dårligere tider i markedet, kan arbeidsgiver sette deg ned til og med den prosenten som står oppført i kontrakten, uten at du kan gjøre noe med det.

takker, god informasjon. da var det oppklart :) ser det er mye man burde sett seg inn i..

vi har samme overtids prosent på lørdag etter 1600 som hele søndag. "84kr" ser at det ikke helt skal stemme da senteret ikke har søndagsåpent som feks shell.. om jeg har lest rett

Lenke til kommentar

Les tariffavtalen som din arbeidsgiver er bundet til. Før det, leser du din egen kontrakt. Har ikke bedriften du jobber i tariffavtale, har du ikke krav på mer enn 40% overtidsbetalt. Om du jobber kveld, natt eller søndager har ikke noe som helst å si (annet enn en del spesielle regler for nattejobbing, men disse går ikke på kompensasjon).

Lenke til kommentar
Har jeg forstått det riktig, skal man ha tillegg etter kl. 16 på lørdager, og 100% på søndager, da dette er helligdag. Men sikker er jeg ikke.

helt riktig det, husker ikke hvor mange prosent jeg fikk etter 16 på lørdager, men fikk 100& på søndag ihvertfall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...