Gå til innhold

skal begynne med styrke trening, hjelp!

snippi

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettop fylt 17 og skal begynne med styrke trening nå, og da på trenings studio. Har trent før men da har det gått i sporter som f.eks fotball og push ups, sit ups og trening med manualer hjemme. Nå skal jeg begynne å trene på treningstudio. Så er det forskjellig ting jeg lurer på... siden jeg har skole kommer det til å være variert hvor mye jeg trener i uka, men satser på å få noe rundt 2-4 ganer i uka. Målet mitt med treningen er jo å bli sterkere, og da prioriteres overkroppen og armene, men kommer også til og trene leggene og lårene litt også. Et annet mål er også å få bort litt av det lille lage med fett rundt magen. (er ikke feit eller lubben, men vet jeg vil se bedre ut hvis jeg får bort litt)

Etter det jeg har hørt skal man ha 1 dags pause før man trener samme muskel igjen er dette riktig? Er det egentlig dumt og trene hvis jeg er støl fra forrig trening, selvom jeg har hatt 1 dags pause? Hvis det er riktig at man bør ha 1 dags pause hvordan ville dere trent da? Trenger ikke sette om et program men bare si hvilke muskel grupper for hver gang.

Jeg har også blitt anbefalt av venner og bruke proteinpulver/shake. Dette er noe jeg ikke kan noeom hvordan man bruker så her må en av dere gjerne fortelle meg litt! Har hørt at noen får man mye kviser av, det er ikke jeg noe interresert i!!! Fikk en boks av en venn, er fra smart club, den heter 100% Whey protein (se bilde) Er dette noe som passer for min type trening? Hvor mange "doser" skal jeg ta om dagen? Når? Skal vell ikke ta dager jeg ikke trener? Fortell alt dere kan om bruken av det, jeg er blank!

på pakken jeg fikk står det: 2 shakes daily, 1 shake= 2 1/2 scoops(35 gram) i 250ml vann/melk

Slenger med litt fakta hvis dere trenger dette...

Litt fakta om meg:

nettop fylt 17 år

veier ca. 75, ca. 175-180 cm høy

vet ikke helt hvor mye jeg tar i benken, men tok 70/80 kg i fjor vår(10.klasse)

mitt vanlige kosthold består av

frokost: 2-4 brødskiver med alt forskjellig pålegg, ost,kylling filet, hamburgerrygg, majones osv. (ikke sjokolade pålegg)

skolemåltid: blitt lite av dette i det siste, men hvis det er det pleier det og være 2 brødskiver.

lunsj(hjemme fra skolen): ca 4 brødskiver

middag: alt mulig rart, fra grandis noen ganger men salad oftere.

kveldsmat: ikke ofte, er i såfall brødskiver

protein.bmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muskel Gupper du bør trene: Bryst, Triceps, Biceps, Deltoids, Traps, Skuldre Hovedsaklig.

Hvis du trene f.eks 3 dager i uka da, så bør du f.eks ta: Bryst->Triceps->Deltroids->Traps 1 dag Så Skuldre, Biceps en annen dag. Du skal ha 1 dag pause før du kan trene den samme musklene JA.

Men om du kommer på dag nr.2 om fortsatt er støl, så har ikke dette noe å si, bare å trene selv om du er støl.

Ganske vanskelig å si om denne proteinen passer deg/treningen din perfekt, men 100% Whey protein er et bra protein, så trur dette skal funke helt fint.

På pakkingen står d hvor mye du skal ta osv, men du kan også regne ut hvor mye proteiner du skal ha i deg ( jeg vet ikke hvor du gjør dette på nette ) men du skal ha opp til 2.5g per mager muskell masse om du trener hardt!, trur ikke dette er nødvendig for en nybegynner.

Du kan nesten bare til passe dosen sånn den passer deg selv men jeg ville anbefale:

1 shake som frokost, 1 shake før og etter trening. (treningsdager)

1 shake som frokost, 1 shake etter middagen og 1 shake som erstatning eller mellommåltid. (hviledager)

Og ta den anbefate dosen som står på boksen.

om du ikke kjenner noen som kan regne dette ut for deg.

Drikk mye vann ;p lykketil!

Lenke til kommentar
Muskel Gupper du bør trene: Bryst, Triceps, Biceps, Deltoids, Traps, Skuldre Hovedsaklig.

Hvis du trene f.eks 3 dager i uka da, så bør du f.eks ta: Bryst->Triceps->Deltroids->Traps 1 dag Så Skuldre, Biceps en annen dag. Du skal ha 1 dag pause før du kan trene den samme musklene JA.

Men om du kommer på dag nr.2 om fortsatt er støl, så har ikke dette noe å si, bare å trene selv om du er støl.

Ganske vanskelig å si om denne proteinen passer deg/treningen din perfekt, men 100% Whey protein er et bra protein, så trur dette skal funke helt fint.

På pakkingen står d hvor mye du skal ta osv, men du kan også regne ut hvor mye proteiner du skal ha i deg ( jeg vet ikke hvor du gjør dette på nette ) men du skal ha opp til 2.5g per mager muskell masse om du trener hardt!, trur ikke dette er nødvendig for en nybegynner.

Du kan nesten bare til passe dosen sånn den passer deg selv men jeg ville anbefale:

1 shake som frokost, 1 shake før og etter trening. (treningsdager)

1 shake som frokost, 1 shake etter middagen og 1 shake som erstatning eller mellommåltid. (hviledager)

Og ta den anbefate dosen som står på boksen.

om du ikke kjenner noen som kan regne dette ut for deg.

Drikk mye vann ;p lykketil!

Deltoids og skuldre er samme muskel. Og hvorfor nevner du ikke ben og rygg?

Du skal ta proteiner på dager hvor du får i deg for lite proteiner gjennom mat, du skal bruke det som et kosttilskudd. Regnestykket for hvor mye proteiner du trenger daglig er ganske lett; 2/3x(kroppsvekt)kg omgjort til gram, altså veier du 80 kg burde du prøve å ligge på en 200g +/- daglig.

Trener du 3 dager i uka burde du prøve på noe som;

Dag 1, biceps, rygg, skuldre og nakke

Dag 2, triceps, bryst (benkpress denne dagen), mage, eventuelt underarmer

Dag 3, bein, inkluder knebøy og markløft på denne dagen.

Skal du ha vekk det lille fettlaget rundt magen, så må du ligge i kaloriunderskudd i en god periode.

Og det med kviser; personlig så får jeg litt kviser av trening generelt, husk at kroppen produserer mer testosteron når du trener styrke.

Endret av DMN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...