bokperm Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hei, har nylig anskaffet meg en HTPC med BD-ROM (Optiarc BR-5100S). Etter å ha kjørt en BD film én gang vil den ikke spilles av igjen og flere programmer sier at det ikke er noen disk i stasjonen (XP). Jeg har forsøkt følgende: -AnyDVD (finner ingen disk) -PowerDVD8 (finner ingen disk) -WinDVD9 (sier ingen ting) -Windows XP vil ikke finne og la meg utforske disken selv om jeg har installert UDF 2.5 filsystem drivere og deaktivert/avinnstallert AnyDVD. -Prøvd med andre BD-disker. Les gjerne hele historien under, eller hopp til bunnen. Slik er historien: -Alle delene har endelig ankommet, og jeg smeller dette sammen. -Etter å ha fullført installering av all programvare sprang jeg bort til Platekompaniet nedi gata og kjøpte meg "Batman: The Dark Knight". -Vel hjemme og full av forventninger putter jeg disken i spilleren. -Filmen spilles av i WinDVD9 og jeg blir veldig positivt overrasket over hvor bra BD formatet faktisk ser ut. -Forsikret om at PC'n vil spille av platen tar jeg disken ut igjen, vil jo ikke sløse bort en Batman film på en hverdag uten pizza. -Neste dag skulle jeg se på en musikk DVD med WinDVD9 men så skjedde det: Det kræsjet. Basert på hvor mye av filmen som var spillt av virket det som dette hendte i lagskiftet på DVD'n. "Jaja" tenkte jeg og prøvde med VLC, som fungerte. -Etter igjen et par dager puttet jeg inn "Den Brysomme Mannen", *MEN*, her ble jo fargene digitalt forvrengt med mosaikk og greier. Prøvde å spille denne i VLC, gikk fint. -Så kom endelig helgen. Ville "Batman: The Dark Knight" spille? Nei. Etter litt frustrerendes feilsøking endte jeg opp med en annen DVD film... (Brukte fortsatt BD-rom'en med VLC) Det jeg nå da lurer på, er om det rett og slett er laseren i BD-spilleren som er redusert, siden ting har fungert mer eller mindre gradvis dårligere. Et pluss for at laseren er redusert er jo også det at BD plater har høyere data-tetthet enn DVD plater, og siden windows nekter å lese BD eller i det hele tatt "finne" platen så tenker jeg at dette kan være tilfelle. Jeg kan også legge til at windows "søker" på BD platen i ca.2 min før det bestemmer seg at det ikke er noen plate i spilleren. Hvis jeg prøver å åpne andre program som PowerDVD under denne prosessen, tar det bare enda lenger tid og programmet kræsjer. Er det bare å pakke den sammen å få byttet den? Alle svar vil bli satt pris på! Lenke til kommentar
ChristianEx Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Kan ikke se noen åpenbar grunn i farta som skulle tilsi att Windows er problemet ut i fra det du sier, så lenge aplikasjonene du bruker støtter avspilling av BD formatet. Så jeg ville nok satt øynene på spilleren i første omgang. Forsøkt og avinstallere alle drivere/aplikasjoner for BD avspilling og installert det igjen og testet da? Lenke til kommentar
bokperm Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 Alt mulig av programvare er testet separat og med eller uten det andre osv. Det slo meg tidligere i dag at det kanskje kunne være SATA-kontrolleren på HK, siden jeg etter bare noen timers bruk endte opp med en tilgangsfeil på den ene harddisken som står i RAID modus (speilet). Nå har jeg testet dette på en annen PC (XPx64) med samme resultat. Faktisk fungerer det dårligere nå, ROMen har stått i snart 10min og bare søkt og søkt. Så det faller nok på at jeg sender tilbake BD-ROMen. Bare synd Netshop ikke kan ta imot retur i Sarpsborg... Med mindre dette ikke løser seg med ny BD-ROM, legger jeg denne tråden død. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå