Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ble fysisk mishandlet av lærere på spesialskole.


Grinchen

Anbefalte innlegg

Grinchen: Unødvendig voldsbruk fra lærere er straffbart og kan gi krav på erstatning. Normalt må du kunne påvise et økonomisk tap for å få erstatning. I tillegg kan det bli spørsmål om overholdelse av foreldelsesfrister. Som saksøker må du også sannsynliggjøre at dette har skjedd, noe som kan være vanskelig når forholdene ligger tilbake i tid. Mer kan jeg ikke si på grunnlag av opplysningene du har gitt.

 

Som frevild nevnte, kan det være en idé å kontakte organisasjoner som har erfaring med denne typen saker. Alternativt kan du gå til advokat, men det er dyrt.

 

Det skremmer meg litt at noen i denne tråden faktisk tør å skrive at handlingene som er beskrevet her, er lovlige. Det er lov å tenke før man skriver, og det er tillatt å la tastaturet hvile når man ikke har peiling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til de som lurer på hvordan dette kunne skje i lille "sivilserte" Norge. Vil jeg bare si en ting denne skolen eksister fremdeles. Den heter lønnebakken nå og har ikke forandret seg det grann den ligger på torshov nå. Gå gjerne opp å se selv hvis du ikke tror meg på rektors kontor fremdeles safen med amfetamin og vis du henger lenge utenfor skolen vil du sikkert kunne høre smerteskrikene. Det er riktig ha ingen illusjoner, verden er hard og Norge er ikkeno unntak...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
litt OT ( trur eg )

 

er det ikke en foreldrings lov på krimminale saker i norge?

 

Foreldelsesfristen varer ganske lenge og er avhengig av strafferammen.

 

§ 86. Foreldelsesfristen

 

Fristen for foreldelse av straffansvar er

a) 2 år når den høyeste lovbestemte straffen er bot eller fengsel inntil 1 år,

b) 5 år når den høyeste lovbestemte straffen er fengsel inntil 3 år,

c) 10 år når den høyeste lovbestemte straffen er fengsel inntil 10 år,

d) 15 år når den høyeste lovbestemte straffen er fengsel inntil 15 år,

e) 25 år når den høyeste lovbestemte straffen er fengsel inntil 21 år.

Lenke til kommentar
er straffe rammen på dene saken mer en 10 år?

 

Det ble aldri konkludert med hvilken straffebestemmelse som var mest relevant, men den mest alvorlige straffebestemmelsen, grov legemsbeskadigelse, har en strafferamme på to til femten års fengsel. "Vanlig" legemsbeskadigelse er oppad begrenset til 8 år.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Jeg har ingen kjennskap til saken utover det lille som fremkommer i denne tråden. Ut fra det som er opplyst kan det neppe være tale om mer enn legemsfornærmelse, som i utgangspunktet har en strafferamme på seks måneder (3 år dersom legemsfornærmelsen har "betydelig smerte" til følge).

 

I så fall er nok det strafferettslige forhold foreldet.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Jeg har ingen kjennskap til saken utover det lille som fremkommer i denne tråden. Ut fra det som er opplyst kan det neppe være tale om mer enn legemsfornærmelse, som i utgangspunktet har en strafferamme på seks måneder (3 år dersom legemsfornærmelsen har "betydelig smerte" til følge).

 

I så fall er nok det strafferettslige forhold foreldet.

Er jo praktisk det da siden det er få barn som har tilgang på advokater

Lenke til kommentar
Grinchen: Unødvendig voldsbruk fra lærere er straffbart og kan gi krav på erstatning.

Nå er jo dette et gammelt innlegg, men jeg fant det ganske interessant og andre enn den siterte må gjerne svare, men:

Finnes det noe sånn som nødvendig voldsbruk fra lærere?

i teorien må det jo dreie seg om selvforsvar

Lenke til kommentar
Grinchen: Unødvendig voldsbruk fra lærere er straffbart og kan gi krav på erstatning.

Nå er jo dette et gammelt innlegg, men jeg fant det ganske interessant og andre enn den siterte må gjerne svare, men:

Finnes det noe sånn som nødvendig voldsbruk fra lærere?

 

"Vold" er mer enn slag og spark. Utøvelse av fysisk makt kan noen ganger ses på som nødvendig.

Lenke til kommentar
Trådstarter har ikke rett på en enste krone i erstatning, ferdig med det. Slutt å dvele ved noe som hendte deg for over 10 år siden. Du er ferdig med den skolen for lengst. Læreren hadde rett til å gjøre det han gjorde med både deg og alle de andre som gikk i klassen din.

hvilken rett da?

Lenke til kommentar

Selv sier du altså flere ganger at læreren kastet deg i gulvet og tok grep om armene og trykket deg ned såpass at det gjorde vondt. Fordi du nektet å lese bøkene i timen, pga. friminutter, etc. Blir vanskelig for deg å bevise dette ti år senere. Vitneutsagn fra dine gamle klassekamerater om at lærerene gikk for langt hadde heller ikke hjulpet mye. Troverdigheten til dem er uansett ikke særlig høy, du sa selv at de fleste av dem hadde mer enn bare èn skrue løs, om de i det hele tatt kunne stilt som vitner den dag i dag i eventuell sak.

 

Men du sa også selv tidligere at lærerene hadde lov til å legge elevene i bakken dersom de var vanskelige å ha med å gjøre. Hvor mye reglementet på den skolen du gikk på tillot dem å gjøre, vet jeg ikke, siden dette var en spesialskole. På vanlig offentlig skole har ikke læreren lov til å legge hånd på elevene.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Jeg mener fortsatt at læreren hadde retten på sin side. Å begynne å saksøke noen for å være litt hardhendt 10 + år senere er ett long - shot.

 

TS: Skal du vinne en slik sak, måtte dette være et massesøksmål fra tidligere elever ved denne skolen som har opplevd det samme som deg. Du vinner neppe denne saken alene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...