Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

10. trinn mister klassetur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spesielt surt at de ikke fikk igjen pengene (selvom det gikk bra til slutt), men den ene eleven som satt på krana kunne egentlig bare hatt det så godt. Var sånn på ungdomsskolen min og, masse folk som lot krana stå på på dass etter at de hadde gått bare på pur. Sykt latterlig, de har ikke vondt av å få litt konsekvenser for alt dritet de gjør.

Lenke til kommentar
Mirann, i så fall burde ungdommen lære seg de konsekvensene som gjelder i det voksne samfunn. Kollektiv avstraffelse er vel ikke akkurat representativt for dette.

Kollektiv avstraffelse er det som kjennetegner Norge. Vi kjenner ikke til andre former.

...det er ikke dermed sagt at jeg er enig. ;)

Lenke til kommentar
Mirann, i så fall burde ungdommen lære seg de konsekvensene som gjelder i det voksne samfunn. Kollektiv avstraffelse er vel ikke akkurat representativt for dette.

Kollektiv avstraffelse er det som kjennetegner Norge. Vi kjenner ikke til andre former.

Her må det utdypes, du gitt. Jeg har lest en god del dommer fra diverse norske domstoler, ettersom jeg studerer juss, og kan ikke akkurat si at "Kollektiv avstraffelse" er noe som går igjen som kjennetegn.

Lenke til kommentar
Her må det utdypes, du gitt. Jeg har lest en god del dommer fra diverse norske domstoler, ettersom jeg studerer juss, og kan ikke akkurat si at "Kollektiv avstraffelse" er noe som går igjen som kjennetegn.

Ta f.eks. alkoholutsalget. Det er begrenset fordi noen har rusproblemer. Det ble slutt på nattmat fordi noen lager bråk. Det stenger kl 02 ute på byen fordi for noen er det uheldig å komme hjem full kl 04 på natta. Det ble begresninger for hvor man fikk ha fortausrestauranter fordi noen følte seg ubekvem ved å gå forbi middagstallerkener og ølglass på gata. Osv.

Dette er forskjellig fra kommune til kommune, men det fortsatt en kollektiv straff.

Lenke til kommentar

Hvis det hadde skjedd meg og jeg ikke hadde fått igjen alle pengenne jeg hadde jobba og slitt for så hadde jeg utført hærværk på skolen (i det skjulte) som tilsvarte ca. den verdien jeg ikke fikk. Med god sanvittighet også. Hadde sett på det som at jeg allerede hadde betalt for de skadenne. Eller kanskje tatt til meg skrivebøker osv. tilsvarende den tapte verdien. Set på de tapte pengenne som betaling.

Lenke til kommentar
Ta f.eks. alkoholutsalget. Det er begrenset fordi noen har rusproblemer. Det ble slutt på nattmat fordi noen lager bråk. Det stenger kl 02 ute på byen fordi for noen er det uheldig å komme hjem full kl 04 på natta. Det ble begresninger for hvor man fikk ha fortausrestauranter fordi noen følte seg ubekvem ved å gå forbi middagstallerkener og ølglass på gata. Osv.

Dette er forskjellig fra kommune til kommune, men det fortsatt en kollektiv straff.

Dette er snakk om regulering, ikke straff.

Lenke til kommentar
Dette er snakk om regulering, ikke straff.

Men det virker som straff siden det går utover uskyldige. På samme måte som at klasseturen og skoleballet ble avlyst.

Jeg er ikke ute etter å krangle eller flisespikkeri. Dessuten er det off topic, derfor kommer jeg ikke til å skrive mer i den tråden her. :)

Lykke til videre med juss-studiene.

Lenke til kommentar

Det som er litt viktig her er jo hvem som arrangerer turen. Får man ikke lærer til å bli med kan man ikke tvinge dem og da blir det ingen tur. De bruker tross alt av fritiden sin på slike turer og ingen arbeidsplass kan tvinge folk til å jobbe på den måten. Som rektor sier: Skoletur er ingen rettighet, men ett tilbud.

Hva som skjer med pengene derimot er jo mer interessant, men der regner jeg med at elevene få være med å bestemme.

Lenke til kommentar
Etter at rektor ble orientert om hendelsen, fikk elevene et ultimatum: Den/de skyldige måtte melde seg innen klokken 11.30 dagen etter. Hvis ikke ville hele skolen miste skoleballet, og trinnet miste klasseturen de hadde planlagt i tre år

Det er ikke et urimelig krav i seg selv.. Tipper jungeltelegrafen går fort og at alle fikk vite om dette, uansett hvilken klasse de gikk i. Lærerne informerte sikker også..?

Men at de ikke får igjen pengene synes jeg er rart. + At jeg synes det hadde holdt at de mistet en av delene.

Lærerne informerte bare 10. trinn, de andre elevene fikk ikke dette ultimatumet. Rektoren vil ikke vurdere at en eller flere andre elever kan stå bak, sannsynligvis bare fordi det skjedde i akkurat dette klasserommet og det er denne klassen som blør mest.

På meg virker det som det er snakk om en forferdelig sinna rektor, som tok denne vannsaken svært alvorlig. Hvorfor skulle en 8/9.klassing gidde å melde seg, og bli straffet, for å redde 10.klasse sin utflukt?

Solidaritet og selvoppofring er ikke ungdomsskoleelevers sterkeste side ;)

Nå trenger ikke dette være den eneste episoden... Det forundrer meg ikke alt for mye om det er flere ting som har blitt medvurdert. *Fordomsfull* ;)

Dessuten bør ungdommen lære seg konsekvenser.

Edit: leif

Rektoren hevder at dette er den siste av flere grunner til at turen blir avlyst, men vil ikke utdype dette. Elevene sier at en gave fra adventskalenderen ble stjålet før jul. Hvis ungdommer skal lære konsekvenser må straffen stå til forbrytelsen.

Hvis det hadde skjedd meg og jeg ikke hadde fått igjen alle pengenne jeg hadde jobba og slitt for så hadde jeg utført hærværk på skolen (i det skjulte) som tilsvarte ca. den verdien jeg ikke fikk. Med god sanvittighet også. Hadde sett på det som at jeg allerede hadde betalt for de skadenne. Eller kanskje tatt til meg skrivebøker osv. tilsvarende den tapte verdien. Set på de tapte pengenne som betaling.

Hvis du gjør hærverk på skolen er det kommunen som må betale. Disse pengene vil gå til et veldedig formål. Da er det mer effektivt å tenne på huset til rektoren, siden du er hun som står bak avgjørelsen. Men det er ikke å anbefale.

Det som er litt viktig her er jo hvem som arrangerer turen. Får man ikke lærer til å bli med kan man ikke tvinge dem og da blir det ingen tur. De bruker tross alt av fritiden sin på slike turer og ingen arbeidsplass kan tvinge folk til å jobbe på den måten. Som rektor sier: Skoletur er ingen rettighet, men ett tilbud.

Hva som skjer med pengene derimot er jo mer interessant, men der regner jeg med at elevene få være med å bestemme.

Det var planlagt en tur i utgangspunktet, lærerne blir ikke med fordi elevene skal straffes, ikke fordi de ikke ønsker å bli med. Turen er ikke lenger et tilbud.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Selv om turen var planlagt så forandrer jo ikke det noenting. Får dere ingen voksne med på turen så blir det ingen tur, så enkelt er det.

Og igjen, det er ett fett hvilket grunnlag lærerne ikke vil bli med på. Det er deres fritid og om de velger å ikke bruke fritiden sin sammen med 60 elever de ikke kan stole på så skjønner jeg det godt. Skolen kan jo ikke arrangere tur og så nekte de elevene som bråker å bli med.

Og ang. det med tilbud så har du helt rett. Skoletur er ett tilbud dere kjapt og effektiv takket nei til når dere ikke klarer oppføre dere.

En mulighet dere har er å kontakte FAU og høre om foreldrene deres gidder stille opp som ansvarlige på turen og på den måten prøve å få i stand ett kompromiss med rektor, noen lærere og noen foreldre pluss at dere oppfører dere resten av året. Legge seg litt flat og prøve å forhandle fram en løsning. Det er ikke sikkert saken er tapt, det kan virke som om rektor reagerer noe kraftig.

Endret av Mith
Lenke til kommentar

Hvorfor kan de ikke nekte bråkmakerne å bli med? Det er slik det fungerer på skolen min, e i parallellklassen min ble nesten sendt hjem fra Roma fordi han ble tatt med tre flasker sprit. Heldigvis gikk det ikke noe fly tilbake til Oslo den kvelden.

Det er ingen ting som beviser at de takket nei til tilbudet, det eneste de vet er at noen skrudde på krana i klasserommet, det behøver ikke engang å ha vært en fra 10. trinn.

Lenke til kommentar

De kunne vel stilt et ultimatum til flere enn bare 10ende-klassingene. Tviler også sterkt på dømmekraften til rektoren det er snakk om. Ser sannsynligheten som stor at det er to 1.40 meter lange gutter med pipestemmer fra 8ende som har gjort dette. Og uansett, er ikke 700-kroner litt lite for å få til en tur på denne tiden? På denne tiden hadde vår klasse rukket å samle inn rundt 7500 kr på hver, bare ved hjelp av elevdugnader og kantiner, helt uten at noen av foreldrene måtte være med på dugnader eller betale egne andeler. Ingen av elevene trengte å betale for mat eller drikke på den turen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Teit av ledelsen på den skolen å dra alle under en pisk syns nå jeg.

– Klassetur er ikke noe man har rett til å dra på. Lærerne må frivillig stille opp, og da er det gitt at de kan stole på elevene, sier rektor Bjørg Stokke Balstad.

Når vi dro på klassetur i 10`ene, så var ikke en lærer med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg hater når voske skal være så mye bedre og komme med kollektiv avstraffing, bare fordi de kan. Hadde rollene blitt bytta hadde de aldri godtatt det. Hvis rektor virkelig vil lære elevene om ansvar og å stå for egne handlinger, så skal det gjøres på den måten det gjøres på i den virkelige verden. I den virkelige verden trenger man bevis, og når man har bevis straffer man den skyldige, og KUN den skyldige. Du kan ikke sende vennene til en voldtektsmann i fengsel, kun fordi de kjenner ham. Ikke misforstå, jeg støtter på ingen måte den/de skyldige, men jeg er kraftig i mot at voksne mennesker skal kunne behandle andre mennesker som om de ikke er like viktige. Å nekte dem turen hjelper ikke, og det lærer ikke elevene noe som helst. Jeg forstår at lærerne gjør dette frivillig, men alikevel.

Og pengene dere har samlet inn er deres, og lærerne har ingen rett til å bestemme hva de skal brukes til. Jeg vil foreslå at dere går sammen med foreldrene deres og får en løsning på den måten. Voksne forventer alltid respekt, men er aldri villige til å selv vise respekt.

(Jeg er forresten 21, men jeg husker godt hvordan ungdomsskoletida var).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...