fnuffleh Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Cokin P-filtre med den vanlige holderen med plass til 3 filtre, altså ikke vidvinkelvarianten, fungerer greit på ultravidvinkler på crop helt ned på 10mm med kameraet vertikalt, og ca 12mm med kameraet horisontalt. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Takk for alle tilbakemeldinger. Basert på tilbakemeldingen om at 4 stop ND filteret til Hitech kan gi et stikk fiolett så legger jeg med et 3 stop ND filter i pakka også (antar dette ikke gir samme "effekten"). Så kan jeg jo velge om jeg vil ha lilla skyer eller ei Da er pakka bestilt og jeg gleder meg veldig til å eksperimentere med filtre igjen. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Noen som vet prisnivået på filtere etc. i England? Pundet står jo rekordlavt for tiden VG.no Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Fungerer et 77mm ND filter sammen med Cokin Z-systemet? Tenker litt på 3.0 ND + drop in filter http://www.adorama.com/BW77ND1X.html Lenke til kommentar
fnuffleh Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Vanskelig å si om det filteret der er til å skru fast på objektivet eller å sette i en holder. Ville nok helst hatt et skrufilter på 3.0ND i tilfelle det kommer lys inn fra siden på P/Z-filterholderen. Er det et skrufilter går det helt fint å bruke sammen med filterholderen, i alle fall, siden filtrene har gjenger på begge sider. Er det et drop-in filter til holderen, hadde jeg vært litt mer skeptisk. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Vanskelig å si om det filteret der er til å skru fast på objektivet eller å sette i en holder. Ville nok helst hatt et skrufilter på 3.0ND i tilfelle det kommer lys inn fra siden på P/Z-filterholderen. Er det et skrufilter går det helt fint å bruke sammen med filterholderen, i alle fall, siden filtrene har gjenger på begge sider. Er det et drop-in filter til holderen, hadde jeg vært litt mer skeptisk. det er skrufilter.... men har aldri skjønt hvordan man fester slike filtre til holderen... nå har jeg heller aldri prøvd Lenke til kommentar
Spook Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Coking filterholderen består av to deler, en rund skive som skrus inn i objectivet ditt, disse skivene fås i ulike diametere for å passe med de fleste objektiver. Selve Cokin filterholderen festes så til denne skiva. Om du vil bruke et skrufilter i tillegg til Cokin filtersystemet så må skrufilteret ha gjenger i front slik at du kan feste Cokin festeskiva. Men, du vil kunne få problemer med vignettering med vidvinkelobjektiver. Er egentlig litt usikker på om det var dette du lurte på... Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 var det jeg lurte på ja disse gjengene, er det slike som er ytterst på f.eks UV fitler? de må ikke kjøpes separat? Lenke til kommentar
Spook Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Helt korrekt, det er gjengene ytters på f.eks et UV filter jeg mener. Merk at ikke alle filtre har gjenger i front (gjelder særlig polariseringsfiltre) og da får du selvsagt heller ikke festet Cokin holderen i front av disse. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 fint... er skeptisk til om jeg skal gidde å kjøpe enda et polafilter, blir nok bare GND og ND i handlekurven denne gangen Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Da er handlekurven min bestilt Den besto av: - Cokin Z fitler holder - Cokin 77mm adapterring - Lee GND 0.45 Soft - Lee GND 0.9 Soft - Schneider ND 0.9 - Schneider ND 1.2 - B+W 77mm ND 3.0 + små stæsj Dessverre fikk jeg mail om at begge Schneider ND filtrene var tilbakekalt, og vil derfor ikke bli sendt før om 10-14 dager Uansett gleder meg som en hane til å få testet det Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Da er handlekurven min bestilt Den besto av: - Cokin Z fitler holder - Cokin 77mm adapterring - Lee GND 0.45 Soft - Lee GND 0.9 Soft - Schneider ND 0.9 - Schneider ND 1.2 - B+W 77mm ND 3.0 + små stæsj Dessverre fikk jeg mail om at begge Schneider ND filtrene var tilbakekalt, og vil derfor ikke bli sendt før om 10-14 dager Uansett gleder meg som en hane til å få testet det Måtte glasset fram i tiltenkt antal stykker, og måtte tollvesenet overse pakken. Ser ut som en veldig fin pakke det der. Tror jeg også ville kjøpt pola-filter man kan stappe i holderen, men håper du får godt utbytte. Blir nok ikke bonus på meg, så selv får jeg avvente en god stund med kjøpt av filterpakke og 5D2.. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Fant en flott tråd om emnet på danske fotostart - betraktninger om at X-pro er å foretrekke hvis man skal kunne bruke objektiver til 16mm - Z-pro går jo "bare" til 20mm på fullframe. X-pro har ikke adaptre for 58mm filtergjenger, men det kan man jo dreie selv! Uhm - tror ikke selv jeg heeelt har utstyr til sånt noe hjemme. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Er ikke det "bare" å kjøpe Ø-forlenger for Ø58? btw: har du cokin-filter-system? 16-35mm + 5d mk2 må være drømme kombien til landskapsfoto Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 For skikkelige landskapsfoto skal man vel helst ha fastoptikk - det er en hel del fortegning på 16mm.. Men - X-pro virker veldig fristende, når man først har 16mm-optikk.. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Etter å ha handlet litt gjennom USA tidligere på året, har jeg på nytt fått litt kjøptelyst Nydelige landskapsbilder på nett (som er langt over den standar jeg kan drømme om) har gitt meg trua på mer utstyr er løsningen Derfor er jeg nå, mens penger ennå finnes på konto, og utvide filter-staben min med to stykk "hard-edge" GND filter samt ett rektangulert polafilter: Handlelista ser derfor slik ut: - Lee GND 0.3 (hard) - Lee GND 0.9 (hard) - Schneider CLP 4x4" Noen som har noen kommentarer eller erfaringer som kan være til nytte for meg? Endret 23. juni 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Bombe at jeg begynte å vingle litt rett før denne lille handlekurven skulle betales , men kom over en kommentar angående kvadratiske pola-filtre Square Glass Polariser: To be used in the Filter Holder. The entire holder is then rotated to achieve the correct effect. Recommended for situations when only the Polariser and possibly Standard Filters are to be used. Bør jeg derfor heller vurdere å kjøpe et rundt filter som kan festes på Cokin systemet, dersom jeg ønsker å bruke GND filter sammen med Pola-filteret? Endret 22. juni 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Ville helt klart kjøpt matchende rundt pola-filter, så du kan få eksakt ønsket vinkel på polariseringen. Nei - et "vanlig" polafilter funker nok dårlig - da roterer hele holderen hvir du prøver å rotere det.. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 ok... men det filteret jeg linket til er resin, men koster likevel 299 dollar, gir dette kvalitetstap kontra et kvadratisk glassfilter? Fra før av har jeg Hoya polafilter (både ø 77 og ø67), men vet de duger dårlig med filterholdere æsj... hater å være vingle-petter Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Kvaliteten kan jeg ikke besvare. Men - i tråd med junifesten, så må jeg kommentere - til digital speilrefleks skal man ha et sirkulært polariseringsfilter - det der er jo kvadratisk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå