Gjest medlem-82119 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hva er forskjellen på en podcast fil og en vanlig f.eks mp3? Hvorfor legges ikke podcastene ut som vanlige mp3 filer? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hva er forskjellen på en podcast fil og en vanlig f.eks mp3?Hvorfor legges ikke podcastene ut som vanlige mp3 filer? Tror det er viktig å ikke blande lydformatet med selve virksomheten med å legge ut lydfiler på nettet-> podcast. En podcast består ofte av en medfølgende lydfil ja, men vlle ikke ha kallt dette podcast-fil, for da høres det ut som en fastsatt standard, noe det ikke er. MP3 er vanlig å bruke for lyd, men andre formater kan forekomme. Grunnen til at ikke alle bruker MP3-formatet kan komme av problemer med lisensering og bruk av formatet. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hvis du går til http://nrk.no/podkast/ og videre til RSS-lenkene ved lyd-podcastene, så finner du lenker til helt vanlige mp3'er som du kan høyreklikke og laste ned. Så jo, de legges ut som helt vanlige mp3'er fra NRK. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 OK! Det jeg som sagt lurt på var hvorfor man velger å legge det ut som podcaster isteden for en vanlig mp3? Som det påpekes så gjøres begge deler, så det virker ikke som om det er noe lisensiering innblandet? Spiller egentlig ingen rolle, men det virker bare som en tungvindt måte å gjøre det på og trodde derfor at det var en spesifikk teknisk grunn til at det ble gjort på akkurat den måten. Så vidt jeg vet var vel utgangspunktet at de kunne bli spillt av på ipoder, derav podcast, men nå har jo de aller fleste mediaplayere forlengst fått støtte for avspilling av podcast så det er jo ingen "låse til ett produkt" tanke bak lenger? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Du kan få iTunes, kanskje også andre avspillere, til å abonnere på de podcaster du ønsker, dvs at den laster ned nye filer automatisk når programmet starter. Hvis man ønsker slikt er det alt annet enn tungvint Podcasting handler altså mer om distribusjon enn om kopisperrer og filformater. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 En podcast har egentlig ganske lite med mediafila å gjøre, da podcast er en syndikeringsmetode. Det er en tjeneste som leverer en (hvis jeg husker rett) XML-fil med et fastsatt format hvor mediafiler blir beskrevet, f.eks med dato og en unik ID. Du kan så plugge et program opp mot podcastens URL, og når nytt innhold blir tilgjengelig i kanalen vil det listes opp i leseren. Installer f.eks Juice som er en podcast leser, og legg til denne feeden, så ser du hvordan det fungerer. Så venter du til i morgen og starter programmet på nytt, og du vil se at listen er oppdater og at sendingen(e) mellom de to oppstartene nå er tilgjengelig. http://juicereceiver.sourceforge.net/ http://podkast.nrk.no/program/dagsrevyen.video.rss Så enkelt og greit: Podcast er en syndication feed med URL-er til mediafiler. MP3 er en audiokodek. En podcast kan ha referanser til MP3-filer, men det er bare én av mange alternativer. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 OK! Det jeg som sagt lurt på var hvorfor man velger å legge det ut som podcaster isteden for en vanlig mp3? Som det påpekes så gjøres begge deler, så det virker ikke som om det er noe lisensiering innblandet? Spiller egentlig ingen rolle, men det virker bare som en tungvindt måte å gjøre det på og trodde derfor at det var en spesifikk teknisk grunn til at det ble gjort på akkurat den måten. Så vidt jeg vet var vel utgangspunktet at de kunne bli spillt av på ipoder, derav podcast, men nå har jo de aller fleste mediaplayere forlengst fått støtte for avspilling av podcast så det er jo ingen "låse til ett produkt" tanke bak lenger? Ser ut som vi misforsto hverandre litt her, jeg skjønte visst ikke spørsmålet. Det du spør om er hvorfor podcast-er ikke kan lastes ned som en helt vanlig fil fra en internettside. Vel, jeg må si at jeg har tatt opp dette med NRK og spurt hvorfor de skal gjøre det så tungrodd. Hvis du ser hvordan Sveriges Radio har gjort dette, vil du straks skjønne hvor tungvindt NRKs nettløsninger er. Last ned står det på en knapp på SR's nettsider. Ved siden av programmet. Lettere kan det ikke gjøres. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Flyndrefjes: Ja, nettopp! Podcaster finnes jo på alle mulige sider nå. Kan podcast systemet sammenlignes med en rss da? Antar det alt i alt er snakk om bruksmåte for hva som er enklest for hver enkelt. Jeg bruker podcast for å høre et radioprogram jeg ikke fikk med meg og lignende, og da er jeg kun interressert i akkurat det jeg er interressert i og derfor hadde det vært like greit med en vanlig download knapp som lastet ned en mp3 av programmet. får vel bøye oss i støvet for at sverige atter en gang har slått oss... :-) Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Flyndrefjes: Ja, nettopp!Podcaster finnes jo på alle mulige sider nå. Kan podcast systemet sammenlignes med en rss da? Antar det alt i alt er snakk om bruksmåte for hva som er enklest for hver enkelt. Jeg bruker podcast for å høre et radioprogram jeg ikke fikk med meg og lignende, og da er jeg kun interressert i akkurat det jeg er interressert i og derfor hadde det vært like greit med en vanlig download knapp som lastet ned en mp3 av programmet. får vel bøye oss i støvet for at sverige atter en gang har slått oss... :-) Ja, dessverre :-) NRK har jeg begynt å bli personlig dypt skuffet over ettersom de bruker proprietære og tungvinte løsninger. Et ansvar de skulle ha tatt videre ettersom de tross alt er en statsdrevet kanal. Vel, nok om det. Ankh, hvis du f.eks. bruker Firefox nettleser (versjon 3.0.5 har jeg), kan du gå inn på NRKs podcast-sider og åpne RSS-vinduet i en ny "tab". Da får du "direkte" tilgang til nedlasting av MP3-filen. Dette er temmelig enkelt, men det skyldes ikke NRK, det skyldes bare en innebygget funksjon i Firefox. Fy, NRK!! Sorry, men jeg måtte bare si det :-) Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 hvis du f.eks. bruker Firefox nettleser (versjon 3.0.5 har jeg), kan du gå inn på NRKs podcast-sider og åpne RSS-vinduet i en ny "tab". Da får du "direkte" tilgang til nedlasting av MP3-filen. Dette er temmelig enkelt, men det skyldes ikke NRK, det skyldes bare en innebygget funksjon i Firefox. Fy, NRK!! Sorry, men jeg måtte bare si det :-) Sånn fungerer det om du bruker siste versjon av Internet Explorer også, jeg forsøkte å beskrive samme fremgangsmåte i tidligere post. Så du kan ikke påstå at dette er proprietært eller spesielt tungvint. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Har det samme i opera også, så løsningen ligger vel i alle de store nettleseren. Poenget her er vel at nettleseren forenkler en i utgangspunktet relativt tungvindt løsning. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Har det samme i opera også, så løsningen ligger vel i alle de store nettleseren.Poenget her er vel at nettleseren forenkler en i utgangspunktet relativt tungvindt løsning. Helt riktig! Og ikke for å rippe opp i et mye større problem i denne tråden, men jeg hvisker stille... video.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå