Glenn90 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hallo! Noen som vet om Canon 450D er et godt nok kamera for fotografilinja på NKF? Dette stod på nettsiden deres: "Modeller som bør anskaffes ligger i kategorien Canon 20D, 30D eller Nikon D80 eller D200". Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Godt nok, ja. Ideelt, nei. Nevnte kameraer har flere funksjoner lett tilgjengelig, men mangler egentlig ikke noe funksjonalitet i forhold til 450D. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 450D har vel ikke pc-sync port? Det vil begrense litt om man får opplæring med studioblitser Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Fins det ikke hotshoe-adapter da? Gjør visst det: http://www.amazon.com/PC-Sync-Hot-Shoe-Adapter/dp/B001C11H44 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Trenger ikke dra utenlands for å finne slike. Se her Ganske kraftige prisforskjeller, forresten. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Noen som vet om Canon 450D er et godt nok kamera for fotografilinja på NKF? Du kommer imål med 450D, tror jeg. Men når et 40D koster 1100 mer enn 450D så er det vel verdt penga i mine øyne: Bedre ergonomi, flere FPS og det er et kamera som det tar deg lengre tid å vokse fra. Dessuten slipper du å betale for hotshoe-adapter så da er prisforskjellen nede i 1000 kroner. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Lærer Kay Berg ved samme skole bruker Eos 30D med 17-85 IS når han underviser. Kjøp deg en brukt 40D, så har du bedre kamera enn læreren din. Ikke de han bruker til sitt virke som fotograf, selvfølgelig. Da bruker han bare Hasselblad 503 og Leica M6. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Du kan gjerne bruke et 450D. Sync-port er rimelig greit å ha, da hotshoeadaptere kan være skikkelig pain in the bumhole fra tid til annen, men det er ikke nødvendigvis et stort problem. Men 40D ville vært et bedre valg i min bok. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Flere her påpeker den lille prisforskjellen opp til en bedre modell om man kjøper nytt. Hva om trådstarter allerede har 450D? Jeg antar i hvertfall det ut ifra første post. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 jzono1 sier kloke ord. Dersom du allerede har 450D og lurer på om du skal kjøpe et nytt kamera er svaret utvilsomt nei. Da skal du kjøpe deg et fint og skarpt objektiv til i stedet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Nei, du trenger ikke kjøpe noe nytt. Du blir neppe kastet ut av skolen, og du kommer aldri til å oppleve at kamera blir en stopper for det du skal lære. Bruk 450D og ikke bry deg mer med saken lenger. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 450D duger. Dersom kameraet ligger bra i hånden din, ser jeg ingen grunn til å oppgradere. 350D duger også. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg tror enhver dSLR holder til å komme gjennom studiet med topp karakterer. Det som har mye større betydning er å ha rett optikk til ditt bruk. Lenke til kommentar
Glenn90 Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Takk for mange gode svar Jeg har ikke kjøpt meg kameraet enda, men etter det jeg er lest så kanskje jeg kjøper 40D, eller kanskje 50D når jeg først skal begive meg ut på den klassen der. Dette blir mitt første dSLR kamera så kanskje læringskurven blir litt bratt, men når jeg først så kjøpe så hvorfor ikke. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Det er ikke en bratter læringskurve på 40D enn 450D. De er helt make i så måte. Og om du trenger 50D er ikke så sikkert. Det eneste som er bedre er den romlige oppløsningen, som er økt fra 10 til 15mp. Ellers er de ganske make. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Det er ikke noe vanskeligere å lære seg å fotografere med en 40D enn en 450D. 40D er mer robust, har bedre grep og knapper som gir deg reaskere tilgang til enkelte funksjoner. I og med at du har tenkt å gå på en fotografisk skole, så kan det vre fornuftig å gå opp en klasse. Men pass på at du har penger i gjen til skikkelig optikk. Tom Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Søkeren er også herlig om man tar ett steg opp fra 450D. (Dere canonister, skyt meg om de gjorde noe vesentlig med søkeren på 450D) Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Takk for mange gode svar Jeg har ikke kjøpt meg kameraet enda, men etter det jeg er lest så kanskje jeg kjøper 40D, eller kanskje 50D når jeg først skal begive meg ut på den klassen der. Dette blir mitt første dSLR kamera så kanskje læringskurven blir litt bratt, men når jeg først så kjøpe så hvorfor ikke. Ikke tenk så mye på læringskurve. Dere kommer jo til å få undervisning Når det gjelder 50D, så ville jeg heller ha putta pengene i optikk. Den gir bare marginalt bedre bildekvalitet når man kompenserer for oppløsningsforskjellen (som du ikke trenger med mindre du skal skrive ut svære prints) - så i mine øyne er den ikke verdt prisforskjellen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Søkeren er også herlig om man tar ett steg opp fra 450D. (Dere canonister, skyt meg om de gjorde noe vesentlig med søkeren på 450D) 450D er en del bedre en 350/400D. Men 40D er bedre. Klart bedre. Er også litt bedre enn 30D. Tom Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Det viktigste er vel å ha et kamera du føler deg komfortabel med, og om 450D skulle vise seg å komme til kort kan du alltids kjøpe et nytt hus senere. Som nevnt kan man få både 30D og 40D til gode priser hvis du er interessert i et litt mer profesjonellt hus. Kvalitetsmessig tar alle speilreflekskameraer gode bilder i hendene på en som kan bruke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå