Skrangla Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hei Jeg bor i et privat studentkollektiv med 2 andre. Huseieren bor i 1.etg og vi 3 i kjelleren. Han har 20mbit bredbånd fra Nextgentel i sin etage med ruter og det hele regner jeg med. Derifra går det en kabel ned trappen og inn i en Linksys (cisco systems with SRX) ruter, som deretter gir oss trådløst internett. Ruteren er sikkert 2-3 år gammel, om ikke mer. Dette betyr vel at vi faktisk har 2 rutere. Saken er at internetten "detter ut" så mange ganger om dagen at jeg tror det må være noe feil. Virker nesten som om den kobler ut minst 1 gang hver halvtime når alle er på nett. Ofte går det så sinnsykt tregt at det tar minutter å laste inn ei vanlig side, wtf lizzm. Dette er til å bli rape gal av, og jeg har ofte lyst å knuse hele skiten, hehe. Jeg gjorde et forsøk på å kjøpe meg en kabel, som jeg puttet i ruteren for å se om det funket bedre, men jeg datt ut til slutt likevel. Så, er det noen dataguruer her som har peiling på hva som skjer og eventuelt hva som kan gjøres for å fikse dette? Bør vi kjøpe en ny ruter, eventuelt en svitch? Andre forslag? Takk for svar! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Det er vel noen som laster ned med bittorrent og får router eller routermodem til å knele. Finn synderen og endre innstillingene i programmet hans. Det viktigste er antall tilkoblinger som ikke bør overstige 30? connections global siden dere er flere som deler nettet. Videre bør hans upload være maks 40% av linjen som blir omtrent 40KByte. Slå også av DHT. Slå av og på både router og routermodem så bør det gå bedre fra nå av om det ikke er flere med torrent da... Endret 19. januar 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Skrangla Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Det er vel noen som laster ned med bittorrent og får router eller routermodem til å knele.Finn synderen og endre innstillingene i programmet hans. Det viktigste er antall tilkoblinger som ikke bør overstige 30? connections global siden dere er flere som deler nettet. Videre bør hans upload være maks 40% av linjen som blir omtrent 40KByte. Slå også av DHT. Slå av og på både router og routermodem så bør det gå bedre fra nå av om det ikke er flere med torrent da... Takk for svar . Hehe, ja, vi bruker vel torrents alle som en her i kjelleren hvert fall. Du mener det er her problemet ligger, og at det ikke er ruteren i seg selv som er ræva? Hvor kommer du inn på de bildene du la ut? (Data er ikke min sterke side nei, hehe) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hvis dere er flere som laster ned så må dere passe på at det ikke blir for mange forbindelser totalt. Hvor mye som tåles er avhengig av bl.a. routermodemet til NGT. Det kan være lurt å starte på 50 connections totalt (sum alle maskinene) og la det gå en halvtime. Går det bra så kan dere øke antallet til 100 og så teste en halvtime osv... I utorrent finner du innstillingene i options, preferences. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå