Gå til innhold

Lyssterkt objektiv til innebilder?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lyst på et objektiv som er bra til å ta innebilder i bursdager og julekvelder og sånne ting pluss ta mye bilder av kattene mine. Har sett litt på Canon 50mm f/1.8 (tror jeg) som ser veldig bra ut til prisen, men blir ikke 50mm litt trangt inne i en stue?

Det jeg derfor lurer på, er om noen kan ambefale et tilsvarende objektiv med litt kortere brenvidde? Som helst ikke skal koste en arm =)

Har Eos450d btw =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har lyst på et objektiv som er bra til å ta innebilder i bursdager og julekvelder og sånne ting pluss ta mye bilder av kattene mine. Har sett litt på Canon 50mm f/1.8 (tror jeg) som ser veldig bra ut til prisen, men blir ikke 50mm litt trangt inne i en stue?

Det jeg derfor lurer på, er om noen kan ambefale et tilsvarende objektiv med litt kortere brenvidde? Som helst ikke skal koste en arm =)

Har Eos450d btw =)

Husk at Canon 50mm f/1.8 ikke er veldig skarp på de største blenderne. Du får også svært liten dybdeskarphet på så stor blender, så hvis du skal ha noe mer enn portrettbilde av pus, er det ikke ideelt med så stor blender.

Er det et alternativ å ha bedre belysning hjemme, evt. bruke blits?

Det er ingen andre gode objektiver i samme prisklasse som Canon 50mm f/1.8, så det kommer litt an på budsjettet ditt. Canon 35mm f/2 er ikke et dumt objektiv, men du må opp i 2200 for det.

Lenke til kommentar

Målet mitt er å kunne knipse bilder på julavten/bursdager og fester og sånne ting uten å bruke noe særlig blitz i det hele tatt. Tok ca 250 bilder på julaften med blitz og folk hata meg mildt sagt utover kvelden =) ISO 1600 funker fett

Lenke til kommentar

Sigma´en funker greit ifra 1.4 og med iso 1600 så er nok både julaften og bursdager berget :fun:

Men 30mm f4 klarer jeg vel å ta med kit objektivet? Men syns ikke det ble lyst nok på julaften hvertfall...

Jeg blendet ned til f/4 for å vise hvor mye skarpere bildet kan bli når du bruker blits. Blitsen ble rettet i taket.

Lenke til kommentar

Siden Canon 28mm f/2,8 er skarp på største blender så er kanskje det et alternativ? Prisen er på små 1800 kroner, og er det billigste kvalitetsobjektivet på markedet. 50/1,8 II er ikke helt i samme klasse mtp optisk kvalitet og byggkvalitet. Og den er like skarp som 50-en på f/2,8 (sett bort fra at det mangler bittelitt i hjørnene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...