mrkorsnes Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) I Husleieloven § 10-2 (Tilbakelevering) finner jeg formuleringen: "Fast inventar som leieren har brakt inn i husrommet, tilfaller utleieren hvis utskilling ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap." Hva betyr "verditap" her? Verditap i forhold til tilstand før leien startet (for f.eks. 5 år siden) eller redusert verdi den aller siste delen av leieperioden? Gjorde leier en forbedring for 5 år siden - kan han/hun da fritt (i hemmelighet eller mot utleiers uttalte vilje) redusere denne verdien til antatt verdi før leien startet ? Endret 19. januar 2009 av lulus Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg ser for meg at denne paragrafen kan tenkes å beskytte utleier i tilfeller som f.eks; leitaker monterer varmepumpe. Det vil da bli skader i kledning/vegger ved fjerning av dette apparatet. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg ser for meg at denne paragrafen kan tenkes å beskytte utleier i tilfeller som f.eks; leitaker monterer varmepumpe. Det vil da bli skader i kledning/vegger ved fjerning av dette apparatet. Stemmer. Er det noe konkret du tenker på, trådstarter? Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Jeg ser for meg at denne paragrafen kan tenkes å beskytte utleier i tilfeller som f.eks; leitaker monterer varmepumpe. Det vil da bli skader i kledning/vegger ved fjerning av dette apparatet. Stemmer. Er det noe konkret du tenker på, trådstarter? Ja, jeg prøver å forstå juridiske sider ved at min leieboer, som leidde mitt hus i perioden 1/12-2003 - 31.12.2008, har byttet kjøkkeninnredning i huset mitt to ganger. Våren 2004 satte han inn en kostbar kjøkkeninnredning i huset mitt (uten først å sjekke med meg om jeg godtok det - jeg såg det først ett år etterpå). Dette kostbare kjøkkenet fikk meg til å se igjennom fingrene med at han nektet å betalte husleie, men så til slutt måtte jeg si han opp. Nå reiste han med denne kostbare kjøkkeninnredningen og satte inn noe brukt fra ca 1980 (dette fikk han sikkert nesten gratis fra noen). Vi oppdaget dette skifte av kjøkkeninnredning en uke etter at han hadde flyttet ut. Han har nå installert denne kostbare kjøkken-innredningen (som han tok ut) i sitt eget nye hus som han bygde mens han leidde mitt hus. Jeg krever nå oppgjør for manglende husleie, men det kan hende at jeg ikke kan få dekket vel 5 års manglende husleie. Så hva sier Husleieloven? Husleiekontrakten sier ikke noe om kjøkkeninnredning eller ande mulige endringer/forbedringer i huset. Det hører med til denne historien at leietaker har gjort en del (sikkert) svart arbeid i huset mitt (uten min tillatelse), og dette vil han bruke som argument for å slippe å etterbetale husleie. Han sendte meg noen regninger til sitt firma som bevis på sitt (ganske tydelig) svarte arbeid. Ingen virkelige kvitteringer. Jeg sendte regningene selvfølgelig videre til Skattevesenet, som visstnok ikke gidder å bry seg. De vil heller ikke bry seg med at min leieboer kanskje vil komme til å ha bodd gratis i mitt hus i over 5 år - dersom jeg taper saken. Jeg synes dette er ganske korrupt. Endret 20. januar 2009 av lulus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå