Petoah Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hei! Jeg trenger hjelp til en liten oppgave i samfunnsfag. Vi har nettopp startet med litt lære om forbrukerrett o.l. Her er oppgaven jeg trenger hjelp til: I mars 2003 kjøpte Lars skinnsofaen ”Buena”. Han fikk opplyst at det ikke var ekte skinn, men en skinnimitasjon kalt ”leatherlook”. Ekspeditøren opplyste at den var svært slitesterk. Stor var Lars forbauselse da han 3 år etter oppdaget av sofaen hadde tegn til sprekker og at skinnet begynte å bli hardt. Enkelte steder flasset ”skinnet” av. Lars klaget til forretningen, de svarte at de kunne sende sofaen tilbake til fabrikken for omtrekking. Det ville koste kr 3 000, men da ville den også bli ”så god som ny”. Hvilke rettigheter har Lars? Om derer kunne ha sagt hvilke lover som er gjeldende og forklart det litt hadde det blitt satt pris på. Mvh. Petter Lenke til kommentar
HouseWolf Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Ta en titt her: http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html § 62. Ikrafttredelse Loven gjelder fra 1. juli 2002. Loven gjelder bare for avtaler som sluttes etter at den er trådt i kraft. Forbrukerkjøpsloven § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem. § 26. Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Får håpe det hjalp deg litt på vei. Det er litt lite info å jobbe med, men "slitesterkt" er en vurderingssak. Med mindre han har fått en garanti, eller det er noen bestemmelser for hvor lenge dette "falske" stoffet skal holde kan du jo bruke noe av det jeg nevnte. Har ikke tid til å smekke frem flere lover desverre. Lenke til kommentar
Petoah Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Ah, takk. Much obliged... Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 bare les forbrukerkjøpsloven. ordlyden er veldig presis og enkel å tolke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå