Gå til innhold

MPD vil ikke starte med Arch


Anbefalte innlegg

Hei! La inn Arch i går kveld. Nå får jeg ikke MPD til å starte automatisk. Har prøvd så lenge i strekk at jeg begynner å bli hissig. Kanskje noen her kan hjelpe meg?

 

Jeg fulgte denne guiden for å sette det opp. Her følger min mpd.config:

 

 

music_directory "~/Music"

playlist_directory "~/.Playlists"

db_file "~/.mpd/db"

log_file "~/.mpd/log"

error_file "~/.mpd/error"

pid_file "~/.mpd/mpd.pid"

state_file "~/.mpd/mpdstate"

user "erlend"

bind_to_address "127.0.0.1"

port "6600"

#connection_timeout "60"

#max_playlist_length "16384"

#filesystem_charset "ISO-8859-1"

#id3v1_encoding "ISO-8859-1"

 

 

Dersom jeg skriver "mpd" i terminalen starter det fint. Dette helt uavhengig av om det er som root eller ikke. Alt er bra bortsett fra at jeg ikke får det til å starte automatisk. Jeg har lagt til mpd i daemons-lista, både med og uten "@" foran, men den starter ikke. Jeg har slengt inn mpd under "sessions" i gnome uten hell. Hva i alle dager skal jeg gjøre for at MPD skal starte med maskina? Det fungerer jo perfekt dersom jeg starter det manuelt...

 

Har spekulert litt i at et script av noe slag kanskje kan fungere. Det er noe jeg har veldig lite erfaring med, så kanskje noen andre har noen mening rundt det? Kanskje vil det fungere at mpd sover litt før det startes automatisk? Har prøvd "sleep(5) mpd" i "sessions" uten noen effekt, men vet ikke om det er slik det skal gjøres.

 

Hjelp?

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo lett å teste med et lite script:

#!/bin/bash
sleep 5
mpd

prøv å start det. Og så legger du det til i sessions.

 

Skal jo egentlig bli det samme.

 

Men du må vel kjøre det med sudo(?) Jeg må iallefall det for å bruke /etc/mpd.conf

 

Edit: men jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, er en stundsida. Skal legge det inn på en annen arch box nå for å teste... 2 sek.

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Hmm... det funka da helt flott. La bare inn mpd og mpc og putta mpd i rc.conf. :S

 

Edit: Her har du hele config fila mi:

 

music_directory "/home/espen/Music"

playlist_directory "/home/espen/playlists"

db_file "/home/espen/mpd.db"

log_file "/home/espen/mpd.log"

error_file "/home/espen/mpd.error"

 

pid_file "/home/espen/.mpd/mpd.pid"

 

state_file "/home/espen/.mpd/mpdstate"

 

user "espen"

 

bind_to_address "0.0.0.0"

 

 

Edit2: Hva med /etc/rc.d/mpd start? Den må jeg kjøre som root.

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Takk for hjelp, men det fungerte ikke. Dersom jeg starter scriptet i terminalen fungerer det, men ikke automatisk ved oppstart. Kanskje jeg har gjort noe feil? La inn scriptet i en standard tekstfil og lagret den i Home-mappa. Deretter linket jeg til den i "Sessions". Er vel slik det skal gjøres?

 

Edit:

 

/etc/rc.d/mpd start fungerer rett i terminal. Ser det kom en feilmelding, kanskje den har noe med saken å gjøre? Det fungerte riktignok uansett...

[erlend@erlend ~]$ /etc/rc.d/mpd start

:: Starting Music Player Daemon

[bUSY] /bin/touch: cannot touch `/var/run/daemons/mpd': Permission denied

[DONE]

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Starter den med /etc/rc.d/mpd start ?

Og i dette oppstartskriptet er det helt sikkert mulig å redirecte output til en fil du kan lese for å finne ut hva som er galt. Jeg tipper at enten loopback interfacet eller alsa ikke er klar. Har du sjekket om det står noe lurt i logfila eller errorfila?

Lenke til kommentar

Hææ? Klarer du å starte den uten sudo selv med Permission denied?? Magisk bruker du eller? :)

 

Men uansett, rc.conf starter jo med root rettigheter. Så er nok ikke der feilen ligger.

 

Vi kan jo bruker en dirty work around da:

Bruk scriptet:

#!/bin/bash
sleep 5
sudo mpd

Og legg mpd til i sudoers for å kjøre den uten passord. Dette vil nok fungere, men ingen god løsning.

 

Edit:

Eller: "sudo chmod 777 /etc/rc.d/mpd"

og bruke vanlig mpd i sessions.. Dette er også en tvilsom løsning!!

Endret av Smif
Lenke til kommentar

db_file "~/.mpd/db"

log_file "~/.mpd/log"

error_file "~/.mpd/error"

pid_file "~/.mpd/mpd.pid"

state_file "~/.mpd/mpdstate"

 

eksisterer disse filene?

 

Også, siden jeg har tullet rundt med /etc/hosts selv i det siste, hvordan ser den ut? Siden MPD er en server osv :p

 

Er mpd.conf lagt i /etc?

"When placing it in /etc, like we do here, mpd will be able to run as a daemon at boot."

Lenke til kommentar
Hææ? Klarer du å starte den uten sudo selv med Permission denied?? Magisk bruker du eller? :)

 

Men uansett, rc.conf starter jo med root rettigheter. Så er nok ikke der feilen ligger.

 

Vi kan jo bruker en dirty work around da:

Bruk scriptet:

#!/bin/bash
sleep 5
sudo mpd

Og legg mpd til i sudoers for å kjøre den uten passord. Dette vil nok fungere, men ingen god løsning.

 

Edit:

Eller: "sudo chmod 777 /etc/rc.d/mpd"

og bruke vanlig mpd i sessions.. Dette er også en tvilsom løsning!!

 

Hehe, tydeligvis! :p

 

Skjønner ikke helt hva du mener med å legge mpd til i sudoers. Eneste erfaringen jeg har med den filen er at jeg har lagt til meg selv. Kan jeg også legge til et program? Hvor skal eventuelt det legges da?

 

Løsning nr2 fungerte ikke. Absolutt ingen mpd etter oppstart... :\

 

db_file "~/.mpd/db"

log_file "~/.mpd/log"

error_file "~/.mpd/error"

pid_file "~/.mpd/mpd.pid"

state_file "~/.mpd/mpdstate"

 

eksisterer disse filene?

 

Også, siden jeg har tullet rundt med /etc/hosts selv i det siste, hvordan ser den ut? Siden MPD er en server osv :p

 

Er mpd.conf lagt i /etc?

"When placing it in /etc, like we do here, mpd will be able to run as a daemon at boot."

 

Ja, filene eksisterer. mpd.pid eksisterte tydeligvis ikke, men når gjør den det.

 

/etc/hosts:

 

#

# /etc/hosts: static lookup table for host names

#

 

#<ip-address> <hostname.domain.org> <hostname>

127.0.0.1 localhost.localdomain localhost erlend

 

# End of file

 

 

Ja, mpd.conf ligger i /etc.

 

 

Edit: Fikk det til å fungere med Smif sitt script når jeg endre sleep-tiden fra 5 til 10. Virker som om pc-en ikke synes 5 sekunder var nok... :p Er uansett fornøyd, for nå fungerer det i hvertfall! Får se hvor lenge det varer... :p

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Filene du referer til ligger i hjemmekatalog (~). Når du forsøker å kjøre dette opp som root forsøker den altså å lese /root/.mpd/*, og ikke /home/<dinbruker>/.mpd/* (dette inkluderer error og log, så det er ikke så rart det ikke dukker opp noe der). Med andre ord vil følgende, kjørt som root, løse problemet (fjern /etc/rc.d/mpd fra oppstart først. ...dette er stygt, du burde egentlig ha et ordentlig init-script, men det er vel viktigere at det starter i det hele tatt):

echo "su -c dinbruker 'mpd'" >> /etc/rc.local

 

...voila, mpd vil starte som din bruker ved oppstart. La oss høre hvordan det gikk! :-)

Lenke til kommentar
Filene du referer til ligger i hjemmekatalog (~). Når du forsøker å kjøre dette opp som root forsøker den altså å lese /root/.mpd/*, og ikke /home/<dinbruker>/.mpd/* (dette inkluderer error og log, så det er ikke så rart det ikke dukker opp noe der). Med andre ord vil følgende, kjørt som root, løse problemet (fjern /etc/rc.d/mpd fra oppstart først. ...dette er stygt, du burde egentlig ha et ordentlig init-script, men det er vel viktigere at det starter i det hele tatt):

echo "su -c dinbruker 'mpd'" >> /etc/rc.local

 

...voila, mpd vil starte som din bruker ved oppstart. La oss høre hvordan det gikk! :-)

 

øhhhh, er det ikke greiere å bare si til mpd at den skal kjøre som dinbruker i /etc/mpd.conf i så fall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...