Gå til innhold

Bruke GRUB som bootloader på win-win boot?

Anbefalte innlegg

Har forsøkt og lete på forumet her,men har vel ikke akkurat funnet noen tråder med min problemstilling.

Har nå win xp i dualboot med ubuntu eee.

Jeg ønsker og fjerne ubuntu for og teste ut et annet ikke Linux system,men fortsatt beholde xp.

Kan jeg feks gjøre som forklart her? http://users.bigpond.net.au/hermanzone/p18..._Dedicated_GRUB

All you need to do is delete all the other directories and files from your Ubuntu operating system except for the /boot directory. Just leave that there and your computer will continue to boot with GRUB as normal.

Hvordan gjør jeg dette i praksis?

Om jeg booter opp ubuntu fra min usbstick og så går inn på ubuntu partisjonen og fjerner alle mapper untatt boot mappen til GRUB?Og så krympe partisjonen til ett minimum,for GRUB tar vel ikke så stor plass?

Vil da GRUB kunne fungere som min boot loader?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal funke knall. Som nevnt over er du nødt til å skrive GRUB til MBR igjen dersom Windows skriver over med sin bootloader, men det er jo en forventet del av prosessen. Start en live-cd og skriv 'grub-install', så burde det alt være i orden igjen.

Lenke til kommentar
Skal funke knall. Som nevnt over er du nødt til å skrive GRUB til MBR igjen dersom Windows skriver over med sin bootloader, men det er jo en forventet del av prosessen. Start en live-cd og skriv 'grub-install', så burde det alt være i orden igjen.

Ok,det høres greit ut!

I første omgang skal jeg fjerne ubuntu versjonen,men i mellomtiden har jeg behov for å komme inn på xp partisjonen.

Da kan jeg altså starte opp med min live-usb,gå til terminal og skrive inn grub-install.Shut ned pc og starte igjen så skal det gå greit og boote inn på xp?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om Ubuntu legger Grub på egen partisjon eller ei, men uansett, så lenge du ikke fjerner Grub trenger du ikke reinstallere det. Du kan fjerne Ubuntu, la Grub ligge igjen, og fortsatt starte opp i Windows.

Edit: Iallefall hvis jeg skjønte det riktig at du vil inn i den Windows XP du har installert fra før.

Endret av Maelwedd
Lenke til kommentar

Maelwedd: En vanlig bootloader ligger kun i MBR, så du kunne hatt rett - GRUB, derimot, kan lese filsystem, og leser altså config fra /boot/grub/<fil> (grub.conf, menu.lst - litt distroavhengig hva filen heter). Fjerner du alt innhold på Ubuntu-partisjonen(e) vil GRUB også dø, den finner ikke lenger sin egen config.

Lenke til kommentar

Hmmm. Ja. Men om du lager en egen partisjon som heter /boot, så vil vel ikke Grub dø om du sletter Ubuntu? trenger jo ikke store /boot partisjonen for å installere grub liksom. Hvis du ikke lager noen separat /boot partisjon så vil jo /boot mappa legge seg inn under / partisjonen. Eller root partisjonen om du vil.

Sånnsett så skulle det ikke være noe problem egentlig. Du må bare ha en Linux terminal for å gjøre det. Iallefall hvis du skal gjøre det på enklest mulig måte.

Lenke til kommentar
Maelwedd: En vanlig bootloader ligger kun i MBR, så du kunne hatt rett - GRUB, derimot, kan lese filsystem, og leser altså config fra /boot/grub/<fil> (grub.conf, menu.lst - litt distroavhengig hva filen heter). Fjerner du alt innhold på Ubuntu-partisjonen(e) vil GRUB også dø, den finner ikke lenger sin egen config.

Det var det jeg mente med "ikke fjerne GRUB". Kanskje litt uklart. Jeg pleier alltid å lage en egen boot-partisjon, ~30MB holder i lange baner så det koster ikke så mye. Med Ubuntu kan du da gjøre som trådstarter sa, fjerne alt på / unntatt /boot/ og krympe partisjonen >> egen boot-partisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...