AvidGamer Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Ikke glem Portal, en sikkelig god eksempel på at nye spill trenger ikke vold. Lenke til kommentar
Nailer Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Ok, her ser det ut som det trengs en oppklaring på hva som gjør et spill gøy. Mestringsfølelse og progresjon gjør et spill gøy. Et spill er gøy når det hele tiden tester grensene på ferdighetene dine. Det er derfor man syns lette spill er kjedelige. Er ting for vanskelig, blir man bare frustrert. Har du merket hvordan du mister interessen for spillet fullstendig når du har nådd 100%? Har du sluttet å spille et spill med en gang du fikk den beste rustningen og våpnene lenge før spillet var ferdig? Altså, vold i et spill som utfordrer deg er gøyere enn vold i et som ikke gjør det. At vold er gøy er bare fordi du har blitt utfordret i gjerningsøyeblikket. Pluss at mennesket gjerne er programmert til å føle ett eller annet når vi tar livet av ting. Har lest en bok om emnet, men her er vel kanskje en liten oppsummering for de som er interessert: http://lsvp.wordpress.com/2008/01/07/what-makes-games-fun/ Endret 19. januar 2009 av Nailer Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Kan noen definere vold for meg? Såvidt jeg kan huske blir du skutt på i portal avidgamer. Endret 19. januar 2009 av guttorm Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Ok, her ser det ut som det trengs en oppklaring på hva som gjør et spill gøy. Mestringsfølelse og progresjon gjør et spill gøy. Et spill er gøy når det hele tiden tester grensene på ferdighetene dine. Det er derfor man syns lette spill er kjedelige. Er ting for vanskelig, blir man bare frustrert. Har du merket hvordan du mister interessen for spillet fullstendig når du har nådd 100%? Har du sluttet å spille et spill med en gang du fikk den beste rustningen og våpnene lenge før spillet var ferdig? Altså, vold i et spill som utfordrer deg er gøyere enn vold i et som ikke gjør det. At vold er gøy er bare fordi du har blitt utfordret i gjerningsøyeblikket. Pluss at mennesket gjerne er programmert til å føle ett eller annet når vi tar livet av ting. Har lest en bok om emnet, men her er vel kanskje en liten oppsummering for de som er interessert: http://lsvp.wordpress.com/2008/01/07/what-makes-games-fun/ Enig i mye av det der, men det er fortsatt ikke helt riktig, føler jeg. Igjen velger jeg å bruke Dead Rising som eksempel. Det er ikke spesielt utfordrende å stappe et dusjhode i skallen til en zombie (med mindre du har 50 andre blodtørstige zombier rundt deg), men fy så gøy det er å gjøre, i hvertfall første gangen. Dead Rising testet ikke alltid ferdighetene mine, det som var gøy var å gå rundt og finne nye våpen som tok livet av zombier på nye, og muligens også mer groteske måter enn det forrige. Der er det volden som gjør det gøy. Husker forsatt dagen da jeg fant... OBS! Blod og gørr Med steinen i Dead Rising var det en viss mulighet for at du knuste hodet til zombien du slo. Mye morsommere å se hodet eksplodere enn at det ikke gjør det, selv om du gjør samme tingen, nettopp slår med steinen. Vold kan gjøre et spill gøy, det kommer bare an på hvordan type spill det er, og ikke minst, hvordan vold det er. Lenke til kommentar
Mahler Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Vi tar poenget, gameplay > vold, men gameplay + vold synes eg passer helt fint inn. Left 4 dead hadde ikke vaert artig om det skulle sett like tamt ut som wow. Tenk wow med skikkelig blod og gorr som rogue, lover deg, det hadde vaert mye mye bedre (for min del hvertfall). I Left 4 dead, naar en horde med zombier kommer i horisonten, og du tar opp colten og fyrer los.. Er ikke langt unna i aa vaere like vakkert som en filmatisk solnedgang. Lenke til kommentar
Nether Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Motiverende og motiverende fru Blom. Poenget er ikke volden i seg selv, men hva den gir. For å gå gjennom dette steg for steg: - Jeg er enig med Nailer i at mestring er en viktig del av spill. Konkurranse med enten spillet selv eller andre personer gir selvsagt en god følelse. Det er mange måter å oppnå denne følelsen på. Man kan få den av å fullføre spillet (og dermed se slutten av historien hvis spillet har en), av å slå andres eller egen highscore, av å fullføre mål man setter seg selv (som å drepe alle fiender, ikke dø etc), fullføre mål spillet gir deg (achievements/trophies spiller en rolle her) eller rett og slett bli god i spillet. Det som gjelder er følelsen av å ha oppnådd noe. - Folk spiller også ofte spill for å gjøre ting de vanligvis ikke kan gjøre. Det kan også være grunnen til at det var mer interessant for personene i denne undersøkelsen å løfte folk vekk ved hjelp av telekinese. Det kan også innføre en annen dimensjon i spillet (som andre har nevnt), og gjøre spillet mer interessant. De fleste slakter ikke ned alt de ser til vanlig (forhåpentligvis). De fleste kan ikke kjøre racerbiler. Folk kan ikke leke Gud som i The Sims eller oppgradere evnene sine i teleportering. Spill lar deg gjøre alt dette, og jeg tror det er et viktig element i hvor morsomt det er. Selvsagt er det også noen som bruker spill/simulasjoner til å trene på ting de gjør i virkeligheten, men de fleste ser spill som underholdning, og da er det viktig å komme seg vekk fra hverdagslivet. ------------------------------------- Så, hvorfor trenger man vold for å nå disse punktene? Man trenger ikke vold i spill for noe av dette. Jeg har hatt mye moro med spill som har ingen eller minimalt med vold. Likevel er vold den enkleste måten for en spillutvikler å fange spillerens oppmerksomhet på. 1) Vold gir en viss adrenalin følelse. Det at man kan drepe andre og bli drept selv gir oss en følelse av spenning som ikke lett kan oppnås med andre midler. Adrenalin følelsen er også grunnen til at den største køen i en fornøyelsespark er til den råeste berg-og-dalbanen. 2). Vold er en enkel måte å gjøre et spill vanskelig for spilleren på. Nå må vi kanskje også definere vold her, men jeg vil hevde at selv et spill som LBP kan være ganske voldelig. Hvor mange måter er det ikke å dø på i det spillet. Ved å tvinge spilleren til å drepe eller risikere å bli drept selv, gir man spilleren en følelse av glede og stolthet over å ha klart seg. 3). Grov vold er noe de fleste ikke kan/vil utføre i det daglige liv. Vi har nok alle en viss aggresjon i oss, og spill gir oss en måte å få det ut på. Samme med skrekkfilmer og lignende. Det er en grunn til at folk liker å se på filmer med mye vold/frykt. En stor andel av befolkningen får ikke lenger ut disse følelsene gjennom jakt og lignende. Da er spill en god erstatning. Så kort sagt (dette ble litt lengre enn jeg trodde) så er vold en enkel måte å gi spilleren alt han/hun vil ha av et spill. Det er bra underholdning, rett og slett. Jeg er derimot ikke noe for at vold blir brukt unødvendig. Å pøse på med urealistiske mengder av blod og gørr syns jeg bare blir teit. På den andre siden så synes jeg det er rart med spill som bare viser sjelen som flyr ut (eller hva det enn er for noe). Da må det i det minste være godt forklart. Dette er mitt syn på saken i det minste. Ganske interessant diskusjon. Lenke til kommentar
King Saul Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg tror det har mer med selve spillet å gjøre enn om det er vold eller ikke. For eksempel hadde GTA vært veldig kjedelig hvis man bare hadde vannpistoler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg