MiiX Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Hvordan kan jeg bruke .exe filer? Hvordan kan jeg bruke .rar filer? Hvordan kan jeg hoste websider? (.html) 3 spørsmål som jeg har problemer med... Takker for ALLE svar! Endret 20. januar 2009 av MiiX Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 1. .exe filer er beregnet for Windows. Og for å kjøre .exe filer til Ubuntu som er en linux-distro trenger du en emulator... som f.eks. Wine (dog er det ikke alle programmer som kjører knirkefritt likevel, men finnes en database over programmer som skal fungere) 3. for å hoste websider trenger du apache.... du kan bruke kommandoen "apt-get apache2" (uten hermetegn) for å installere det, da legger du .html filene i web-mappen som i standardinstallasjonen skulle være i /var/www Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Tja: *http://www.winehq.org/ (og husk Wine Is Not an Emulator!) skal kjøre en del programmer som er for Windows Rar: #!32-bit copier inn i terminalen: sudo wget http://rarlabs.com/rar/rarlinux-3.8.0.tar.gz >Gå til home mappa di og dra ut innholde med noe, dra ut til der du er altså home mappa. så åpner du mappa du har dratt ut av tar.bz fila og kopierer mappeplassen. skriv så dette in i terminalen: cd *lim in plassering av det utdratte inholde f.eks: "cd /home/delly/rarlinux-3.8.0" cd = change directory, plassen du skriver er hvor du forandrer den til. Lim så dette in i terminalen. make make install Make er noe med installering å gjøre. Du compiler det faktis da. #! 64-bit: Det samme som over men wget skaffen en annen fil, samme som overfor bortsett fra at du starter med: wget http://rarlabs.com/rar/rarlinux-x64-3.8.0.tar.gz Så gjør du resten som overnfor. PS: Kjører du Ubuntu skriv sudo forran, kjører du noe annet skriv bare su i terminalen før du starter. etter å ha skrevet en av disse skriver du in passorde ditt når nesten linje kommer. Du kan ikke se antall bokstaver du srkiver in <.< Hoste websider? Spør noen som har peiling, og har du ikke feilposta? Og for å kjøre .exe filer til Ubuntu som er en linux-distro trenger du en emulator... som f.eks. Wine Wine er ingen emulator Endret 19. januar 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Ikke kompiler rar-støtte selv, det er en dårligere og unødvendig komplisert løsning. Innstaler heller unrar-free fra pakkebehandleren din. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Ikke kompiler rar-støtte selv, det er en dårligere og unødvendig komplisert løsning. Innstaler heller unrar-free fra pakkebehandleren din. Notat om unrar: Har møtt arkiv den ikke klarer, derfor kompilerte jeg winrar <.< Tja, den er intgrert med alle arkiv programmer jeg har så..... komplisert? Dessuten trengte jeg den til comix siden unrar møtte veggen uheldigvis Men unrar burde holde, og når(med litt uflasks så ja) den ikke funger bruker du bare compiling guide jeg posta xD Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Kjörer du Ubuntu trenger du ikke kompilere noe som helst for aa bruke RAR. Bare installer pakke rar og unrar. Forskjellen paa unrar og unrar-free skal visst være at den frie implentasjonen (unrar-free) ikke klarer de nyeste utgavene (patenter). EDIT: Var visst allerede nevnt Endret 19. januar 2009 av Rabbid Lenke til kommentar
MiiX Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 TAKKER FOR ALLLE SVAR!!! Lenke til kommentar
MiiX Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Får opp følgende etter at jeg dro ut inneholdet av den gz fila: tommy@tommy-desktop:~/rar$ make mkdir -p /usr/local/bin mkdir -p /usr/local/lib cp rar unrar /usr/local/bin cp: cannot create regular file `/usr/local/bin/rar': Permission denied cp: cannot create regular file `/usr/local/bin/unrar': Permission denied make: *** [install] Error 1 tommy@tommy-desktop:~/rar$ make install mkdir -p /usr/local/bin mkdir -p /usr/local/lib cp rar unrar /usr/local/bin cp: cannot create regular file `/usr/local/bin/rar': Permission denied cp: cannot create regular file `/usr/local/bin/unrar': Permission denied make: *** [install] Error 1 tommy@tommy-desktop:~/rar$ Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Du mangler admin rettigheter for install(eller for å si det som meg, du mangler rettigheter til å klusse med systemet ). Du har forresten uendelig med rettigheter i home mappa de. Gjøre noe utenfor den trengs sudo. Skriv Sudo før de kommandoene. Endret 19. januar 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Er ikke linux HERLIG, dere? Masse obskure kommandolinjer og dependencies og tull og ball fra middelalderen. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Er ikke linux HERLIG, dere? Masse obskure kommandolinjer og dependencies og tull og ball fra middelalderen. Hva? Enkelere å skrive cd *plassering* ./configure make make install en å gå gjennom den eviglange .exe installeren <.< Å herre pokker den e lang. Eller hva med de autolagde mappene eller at systemet MÅ ha antivirus for å være brukbar? Hva med at du ikke kan bytte ut IE(du kan ikke fjerne den)? Eller hvilket OS er så langt etter at det trenger å installere program for å lage .iso filer eller mounte filsystemer og isoer? Hvilket OS er det hvor du ikke får med gode codecer? Hvilket OS er det som kommer med UAC? Hvilket OS er det som mangler ordtellig dokumentasion og er fult av sikkerhetshull atpåtil? Hvilket OS er det som bryter all bakover kompitablitet med gamlere program og spill? Hvilket OS er det som mangler pakkebrønn? Hvilket OS må restartes etter en liten opdatering? Dessværre, Linux ruler. Og dessuten bruker man ikke termianlen med mindre man føler for det Eller kan å bruke den. Og det er enklere å CnP inn i en terminal en å "trykk der, så der, så der, bytt til 3d fanen, trykk på en knapp og det kommer opp et nytt vindu og i den siste fanen der er det du skal". Endret 19. januar 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Er ikke linux HERLIG, dere? Masse obskure kommandolinjer og dependencies og tull og ball fra middelalderen. Stikk et annet sted og troll, rar-støtte er tilgjengelig i pakkebrønnen. Hvis det ikke er trolling du forsøker på så vil jeg anbefale deg å heller komme med noe konstruktiv kritikk. Aller helst om et spesifikt område som faktisk er problematisk i GNU/Linux. Og forslag på hvordan dette bør løses. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) oisann... Jeg som installerte Wine for å få installert Winrar.. Visste ikke om rar-program til linux :!: Fungerer utmerket i Wine tho. edit: selvfølgelig bumpet jeg en tråd som var _litt_ gammel, men la gå.. Endret 24. februar 2009 av Bjohansen Lenke til kommentar
symbolicweb Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Æh. Er totalt bak mål å drive å kompilere noe slikt som dette fra kildekode. Elendige råd og hjelp dette. Om en ønsker å gjøre dette er det mye mer dill og dall under Windows forresten, Bytex .. men en installerer altså dette v.h.a. en pakkebehandler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå