Dr. Moriarty Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 hei, skal kjøpe meg sapphires 4870 toxic-kort m. 1gb ram, som fremstår som et glitrende kjøp i disse dager (2258,- hos Amentio). imidlertid; disse 4870-kortene er jo som kjent strøm-sultne, og jeg prøver å finne beste måte å dempe strømforbruket under idle - det er jo helt meningsløst å la kortet gå på full guffe under 2d-rendering og under nedlasting nattestid. har prøvd å lese meg opp på dette, men f.eks. å editere bios e.l. blir litt i overkant for en med min beskjedne data-kompetanse, føler meg mer komfortabel med software-modding. er det noen som har innspill på hvordan man enklest setter opp lavere core-/memory-/volt-innstillinger under 2d/idle? det er også avgjørende å kunne veksle mellom 2d- og 3d-instillinger enklest mulig (uten å eksempelvis måtte reboote). takker for alle innspill. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Kortet gjør allerede dette fra fabrikk og kalles powerplay. Korta har fire power profiler med ulike default instillinger for vcore , core speed og memory speed. Og det skifter/senser selv om det skal gå med 2D,low 3D,High 3D eller UVD power modus. Desverre kan de ikke sette "ned" memory volt på 4870 serien med GDDR5 , så den er samme i alle profiler til motsetning fra 4850 serien som har GDDR3. Edit: Du kan enable ATI overdrive , for å sette ulike data i xml profilene (for frekvensene). Eller også benytte ATI Tray Tools for å sette annen 2D enn kortets BIOS default. Endret 19. januar 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Dr. Moriarty Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 takk for svar, syar2003. var klar over Powerplay-funksjonen, som til tross for å på papiret være et bra konsept ikke medfører den helt store senkningen. sammenlignet med gtx 260-kortene synes det som om Ati gjør en heller slappas jobb med å senke forbruket under idle. er det noen som kan vise til egne erfaringer med å underklokke 4870-kort i 2d-modus/idle, og som har registrert hva slags watt-dropp man kan forvente, samt hvilke hastigheter som er å anbefale? eksempelvis ved hjelp av Ati Tray Tool. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Foreslår at du leser nafet's innlegg i denne tråden. http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=67928 Han testet en god del på dette for en tid tilbake. Virket som det ikke var mye og hente og at det har noen bakdeler. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Om PCen står i et oppholdsrom så syntes jeg at det er like greit at skjermkortet bruker litt strøm, ca. all overskuddsenergien blir jo til varme og om du har en temperaturstyrt varmeovn så skal det vel gå opp med strømforbruket (mer eller mindre). Det er ihvertfall noe av argumentet for at jeg beholder mitt 2900XT, ytelsen per watt er ikke helt god, men det blir jo varmere på rommet når man spiller om vinteren/høsten/våren og om sommeren så skal man ikke sitte foran PCen Lenke til kommentar
Dr. Moriarty Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 he-he... E.C., å se på skjermkortet som en ekstra radiator er i sannhet en positiv manns holdning, men ikke helt hva jeg er ute etter... Syar2003, takk for linken. har vært inne på den tråden tidligere. det var etter å ha lest den at jeg tenkte at noen på hardware-forumet kanskje kunne gi meg enklere svar - det er tilsnitt ved nenvte tråd som er litt mer dyptpløyende og teknisk enn min kompetanse. du henviste tidligere til Ati Tray Tool. er dette fullgodt til å sette opp/styre et 4870 Toxic? (jeg trenger ikke all verdens funksjoner, men vil kunne kontrollere core og memory, evt volt, for å overklokke i 3d og [kraftig] underklokke i 2d. sistnevnte for å få ned forbruk, temperaturer og viftestøy når maskinen kjører idle.) hvis ikke, kan ATT evt brukes sammen med CCC, eller vil de da komme i konflikt med hverandre? aaaaahh, so many questions... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Med ATI Tray Tools kan du lage deg en 2D (desktop) profil med valgbar core og memory frekvens. Også 3D profil som auto fyrer når det trengs . Ellers er det mange som bruker rivatuner. Om du har 4870 std. eller toxic bør ikke ha noe med dette å gjøre. Lenke til kommentar
Dr. Moriarty Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 takker for tilbakemelding, syar2003... en ting jeg fremdeles lurer på er om CCC og ATT kan brukes samtidig? har kun erfaring med Nvidia-kort fra tidliger - har skjønt det slik at forholdet mellom CCC/ATT er omtrent som mellom Nvidia kontrollpanel og Rivatuner (dvs hva gjelder bruksområder)? etter hva jeg har lest i ulike nett-fora, er det også mange som rapporterer at 3d-profiler laget til 4870 har en tendens til å bli trigget i tide og utide. mange har også problemer med 8.12-driverne, da disse medfører flimring ved bruk med kort med fabrikkoverklokkede memory-settings. er det noen som vet når man kan forvente oppdaterte drivere fra Ati? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 9.01 driveren skal vel komme ganske snart siden det er ikke mange dager igjen av januar nå. ATT og CCC kan brukes samtidig, gjorde det da jeg hadde mitt x1900xt og klokka litt, fungerte helt fint. Lenke til kommentar
Dr. Moriarty Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 o.k... glitters... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå