Arve Systad Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Om du har 20 epler der og deler de til en halv person, har du da 40 epler? :O Hvor trøtt var du når du skrev det? Matematisk er det heilt korrekt, så det er jo ikkje heilt på jordet. Er berre at det ikkje er særlig logisk i praksis. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hvor trøtt var du når du skrev det? Hvis du hadde sitert hele posten så hadde du fått det med i sammenheng. Og personlig synes jeg poenget kom godt frem . Lenke til kommentar
Slaskalauri Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Om du har 20 epler der og deler de til en halv person, har du da 40 epler? :O Jeg vil tro at siden en halv person ikke vil ha noen nytte av 20 epler så vil det være mer naturlig å dele alle eplene i to, slik at man får 40 halve epler. Ved å forandre det denne divisoren er fra et menneske til å bli et tall, eller en tilstand så går stykket opp. Iallefall i mitt hode Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hvis man gir 20 epler til hver halve person får hver person 40 epler. Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 MEN, er det noen som har prøvd dette i Garrys Mod? Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Det går ikke an å prøve ut dette i Garry's Mod fordi The Handheld Portal Device kun kan lage portaler på stasjonære objekter, altså gulv, vegger og tak. Endret 26. januar 2009 av Frohman Lenke til kommentar
Unlimited LTD Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Dette er enkelt. Det bordet som dyttes inn vil komme ut av den blå portalen, og forhindre vidre progressjon av bordet. Lagde en enkel animasjon som viser dette. http://fluesopp.org/temp/portal1.avi Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Det går ikke an å prøve ut dette i Garry's Mod fordi The Handheld Portal Device kun kan lage portaler på stasjonære objekter, altså gulv, vegger og tak. ?? Kan man sette portaler i GMod på bevegelige objekter? Det trodde ikke jeg. Jau, med Portal addon-sak. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg tolker inlegget til world of warcraft som at han ikke leste "bevegelige objekter"-delen. Portal-addonen lar deg ikke bruke portaler på alle objekter. Ingen objekter faktisk. Kun gulv, vegger og tak. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Dette er enkelt. Det bordet som dyttes inn vil komme ut av den blå portalen, og forhindre vidre progressjon av bordet.Lagde en enkel animasjon som viser dette. http://fluesopp.org/temp/portal1.avi Hva om den ytterste portalen er mye større, slik at den ikke blir stoppet? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Men då vil det enten ikkje vere samsvar mellom portalane (kva er "rundt" området som er lenka til den lille portalen i den sotore portalen?), eller det som kjem ut av den store portalen vil ha vokst tilsvarande. ...sett at portalane var mulige å skape. Lenke til kommentar
Unlimited LTD Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Ja, da må du først fremlegge hva som skjer med det som kommer ut av portalene. Til nå er portalene like store, og objektene som kommer ut er like store. Jeg vil da tro at dersom man har to portaler av ulik størrelse skjer en av to ting: Enten blir objektet som blir dyttet inn den ene portalen større når den kommer ut av den andre. Eller så blir det "blått", altså slik som det ser ut når du bare har en portal, i den større portalen, rundt et hull på størrelse med den mindre portalen. Du vil altså ikke få plass til en større plate inn i en mindre portal. Men sett fra fysikkens side, så kan man ikke bare forstørre et objekt. Da måtte molekylene, og atomene forstørres, noe som er umulig. Så, mest sansynlig ville alternativ 2 skjedd. Det hele er egentlig noe absurd, da vi ikke vet hva som skjer i portalene. Det virker jo som string-teori eller noe slikt. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Ja, det tror jeg faktisk. Fullstendig kaos. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hvis man putter portalen inn på skrå, så vil man kunne få portalene til å sluke hverandre. Altså at så fort objektet den bevegelige portalen er festet på, går inn - så vil det begynne å komme ut, det er tanken, ikke sant? Ved å putte objektet inn på skrå, så vil man da få objektet til å entre portalen det er på vei inn i , før det er kommet ut av seg selv, slik at man får en "løkke". Jeg skulle gjerne laget en animasjon som forklarer det jeg prøver å si, men jeg har ingen modelleringsverktøy og heller ikke evnen til å gjøre det tror jeg. Gjør følgende, lag en sirkel med fingrene på venstre hånd som står vertikalt, stikk så to fingre skrått, nedover og inn i portalen, inn i portalen. Se for deg hvordan fingrene du stikker inn vil komme ut av seg selv. Du vil da oppdage at de ikke kommer til å krasje, slik de gjør om du stikker dem inn horisontalt. Forøvrig er vel hele spørsmålet et paradoks, siden spørsmålet krever at objektet du dytter inn i portalen er mindre enn portalen, noe som igjen fører til at destinasjonsportalen er mindre enn portalen du sender objektet inn i. Det fører igjen til at objektet ikke kan komme ut av seg selv, med mindre hele objektet er en portal. Siden du ikke kan sende et større objekt igjennom "avreiseportalen" enn størrelsen på destinasjonsportalen. Da vil jo objektet krasje/måtte forminskes for å kunne komme seg ut. Lenke til kommentar
Gebby Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Vel, jeg har ikke spilt portal, men jeg regner med at hvis jeg sender et maleri vinkelrett inn i en portal så kommer den vinkelrett ut igjen. Hvis jeg da sender en portal inn i den andre portalen vil jeg altså sende den delen av meg som er innafor portalen gjennom den delen av meg som fortsatt er utafor. Så hvis vi tenker at jeg sender portalen halvveis inn, normalt på hverandre. Man vil da få en halv portal som skal gjennom en halv portal, men siden de står vinkelrett på hverandre er det da bare plass til å sende halvparten ut av portalen igjen, og resten av den vil derfor sendes inn en gang til. Til slutt innbiller jeg meg den vil se slik ut, pluss uendelig flere trinn da, men firkantene vil bli mindre og mindre hele tiden, så den vil konvergere mot noe lignende dette. Prøvde å gjøre det tydelig hva som henger sammen med litt fargelegging... Men det blir bare riktig hvis man får portalen til å spawne halvveis inni den andre portalen da Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Matematisk er det heilt korrekt, så det er jo ikkje heilt på jordet. Er berre at det ikkje er særlig logisk i praksis. Nei, om du har 20 epler og deler det på en halv, deler du eplene i to og sitter igjen med 40 halve epler som har mindre verdi (størrelse) per bit, enn de 20 første. Hva om den ytterste portalen er mye større, slik at den ikke blir stoppet? Hvordan tenkte du at det skulle funke med to portaler i forskjellig størrelse? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Matematisk er det heilt korrekt, så det er jo ikkje heilt på jordet. Er berre at det ikkje er særlig logisk i praksis. Nei, om du har 20 epler og deler det på en halv, deler du eplene i to og sitter igjen med 40 halve epler som har mindre verdi (størrelse) per bit, enn de 20 første. Det einaste du har gjort er å gjere 20/20 om til 40/40, altså eigentleg ingenting. Du skulle ikkje dele kvart eple i to, du skulle dele epla ut til ein halv person. Då blir det som tsoiland sa over her: "Hvis man gir 20 epler til hver halve person får hver person 40 epler." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå