Gå til innhold

Ny Intel prosessor/eventuell Grafikk kort

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å kjøpe en quad core prossessor til hardcore gaming og arbeid med 3d og editing. Jeg fikk nettopp vite at Intel har satt ned prisene kraftig på prossessrene sine. Og lurer på om noen av dere kan hjelpe meg med å finne en billig men kraftig prossessor. Høyeste jeg orker å betale blir rundt om 2000 til 2500 kr for en prosessor. Prossesoren må ha støtte for 64 bit OS.

Jeg kunne også likt å vite om et godt skjermkort som er bedre enn mitt eget. Asus Geforce 9800 GTX. Max prisen er den samme som prossessor prisen.

Takker for alle svar =)

OPS: Jeg kunne tenkt meg dem så billig så mulig men så kraftig som mulig.

Altså de skal kunne klare spill som Crysis Warhead på høyeste dx10. Og skjermkortet bør ha støtte for PhysX.

Endret av AniMaX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@AniMaX:

Hva slags hovedkort har du, eller skal du også kjøpe nytt av dette. Skal du ha nytt hovedkort også, vil nok i7 være å foretrekke, men da må du regne med en 8 - 10 000 kr.

Ellers så er prisnedgangen på quad core ikke særlig kraftig med unntak av Q9650. i7 har ingen prisreduksjon. De reelle prisreduksjonene er som følger:

- Q9650 - 40 % (får samme pris som Q9550 har i dag, dvs ca 2 700 kr)

- Q9550 - 16 % (får samme pris som Q9400 har i dag, dvs ca 2 500 kr)

- Q9400 - 20 % (får omtrent samme pris som Q8300 har i dag, dvs ca 2 000 kr)

Skjermkort, nVidia GTX 260 eller 9800 GTX er vel det eneste som går i budsjettet ditt, har brukbar ytelse og PhysX.

Lenke til kommentar

Jeg har Asus P5K P35 SE, og prosessoren jeg har er en dual core 3ghz 4mb cache proessor, tror dt va E8650 Elns...

Men ja, det er gtx 260 jeg tenker på, men fortsatt usikker, ville likt links. Asus Geforce 9800 GTX er den jeg har. Men en ting jeg lurer på: Når et spill lagger altså frame rates er dt pga skjermkort eller prosessor? Fordi jeg multitasker som pokker, og når jeg spiller de mest krevende spill feks Crysis Warhead på høyeste me AA... så lagger de litt i de mest actionfylte situasjoner, tror dere skjønner det blir litt irreterende ;)

Lenke til kommentar

GTX 260 er i realiteten en "minimal" oppgradering ytelsesmessig fra 9800 GTX. Crysis Warhead bruker vel omtrent samme spillmotoren som Crysis, og da indikerer tester at GTX 260 gir noen få % bedre ytelse. Det finnes et unntak, nemlig EVGA GeForce GTX 260 896 MB PhysX Superclocked, som sparker nesten like bra som GTX 280.

Spillmotoren til Crysis er ellers kjent for å være svært GPU avhengig, og så langt jeg kan se tester er Crysis Warhead nesten umulig å spille uten lagg med høye innstillinger og skjermoppløsning 1680 x 1050 eller høyere, på kort til og med GTX 260. TechReport sin test av GTX 295, viser klart dette. De spilte faktisk ikke på høyeste innstilling, men "Gamer" preset.

Oppgradering av CPU til f.eks Q9550 vil neppe gi særlig mer ren spillytelse enn E8650. For spillytelse vil det være bedre å klokke denne til 3,5 Ghz. For 3d og den mest heftige multitaskinga vil det klart være en del å hente på quad. Men nå er ikke nødvendigvis multitasking så ekstremt CPU-intensitivt, det avhenger av hva man multitasker i mellom og hva slags type jobber som kjøres samtidig.

Alle de nyere sokkel 775 CPU-ene til Intel kan kjøres på hovedkortet ditt dersom du passer på å oppgradere bios til rett versjon, tror du må opp til 1104.

Personlig ser jeg ingen reell gevinst i denne oppgraderingen, den vil koste deg nærmere 5 000 kr, uten å gi så veldig mye igjen. Reduser heller litt på kravene til settings i Crysis Warhead enn så lenge, og spar penger til en større oppgradering litt lengre fram, da tenker jeg i7.

@Sidhius: Hadde du lest min forrige post, ville du sett nøyaktig hva priskuttet er på de aktuelle CPU-ene. Og det er svært få CPU-er det kuttes på.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Oppgradere BIOS... hvordan gjør jeg det?

Edit:

Tenkte på å Kjøpe meg Intel Core 2 Quad Q9550 etter priskuttet. Men har en 500 mhz strømforsyning er det nok til den prosessoren?

Endret av AniMaX
Lenke til kommentar
Oppgradere BIOS... hvordan gjør jeg det?

Edit:

Tenkte på å Kjøpe meg Intel Core 2 Quad Q9550 etter priskuttet. Men har en 500 mhz strømforsyning er det nok til den prosessoren?

Du mener 500 Watt. Q9550 bruker ikke særlig mer strøm enn E6850, så det skal holde bra. Men som tidligere nevnt, du vil ikke ha så veldig mye mer igjen for å kjøpe en Q9550.

Oppgradering av bios er beskrevet i manualen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...