Gå til innhold

EU ikke ferdig med Microsoft


Anbefalte innlegg

det som jeg syntes microsoft kunne gjøre er å lage en windows verson som er totalt strippet for programmer alik at det bare er systemet igjen slik at dem som måtte ønske det kan kjøpte dette i stedet.
Det har ingenting med poenget å gjøre. Du vil fortsatt få med IE eller hva det skal være, det er bare at det ikke vil være tvang lengre.
Du er klar over at du helt fint kan kjøpe en pc uten MS produkter?
Hm, er du virkelig ikke klar over hvor vanskelig det er å få maskin uten windows? Kanskje du kan ringe komplett å få dem til å fortelle deg hvor mange laptoper de er villige til å selge deg uten medfølgende lisens? Hva med Elkjøp eller Lefdal, prøv å fortelle dem at du vil bruke linux, så du ønsker ikke å betale windows-lisens. Kanskje du kan fortelle meg nøyaktig hvordan naboen din skal få tak i akkurat den laptopen han vil ha uten å betale windows lisens?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har ingenting med poenget å gjøre. Du vil fortsatt få med IE eller hva det skal være, det er bare at det ikke vil være tvang lengre

 

Er det ikke det som er greia da? at folk skal kunne velge? jeg velger den som har IE du velger den ikke har. din versjon inneholder download software til alle alternative og det jeg kjøper har det jeg vil ha.

 

 

Flere jeg kjenner har ikke det problemet ditt og har funnet sin perfekte laptop uten MS. har du forsøkt å ta kontakt med komplett og sagt at du skal ha den og den maskina bare uten os? jeg kjøpte en acer fra netshop uten lisens null problem for meg.

men disse volumlisensene koster ikke så mye så er ikke rare avslaget du får da. neste gang selger jeg eller gir bor lsensen i stedet.

 

jeg bruker windows på det meste utenom laptoppen og den ene servern, der er det linux som gjelder av forskjellige årsaker.

Endret av Hercules
Lenke til kommentar
Er det ikke det som er greia da? at folk skal kunne velge? jeg velger den som har IE du velger den ikke har. din versjon inneholder download software til alle alternative og det jeg kjøper har det jeg vil ha.
Nei, greia er at HP, Dell osv. kan velge å selge med Firefox istedet for IE. Det kalles konkurranse, og noen av oss mener det er sunt.
Flere jeg kjenner har ikke det problemet ditt og har funnet sin perfekte laptop uten MS.

Hm, tenker du veldig lenge før du skriver?

har du forsøkt å ta kontakt med komplett og sagt at du skal ha den og den maskina bare uten os?
Jeg bruker å bestille over nett, og der er det ikke mulig. Jeg var derimot innom Mamoz og spurte om en EEEPC 1000 som jeg hadde lyst på, og det var blankt nei. Hva var poenget ditt egentlig?
jeg kjøpte en acer fra netshop uten lisens null problem for meg.

men disse volumlisensene koster ikke så mye så er ikke rare avslaget du får da. neste gang selger jeg eller gir bor lsensen i stedet.

Hvilken Acer? Ringte du? Hva var avslaget du fikk? Kjente du selgeren? Kan du vise meg hvor informasjonen om denne muligheten forefinnes, det er nemlig ikke mulig fra nettbutikken.
Lenke til kommentar
Wow, fælt så mye energi du legger ned i denne saken her da Pricks, hater MS av hele ditt hjerte går jeg ut i fra?

Hva slags tåpelige personangrep og hersketeknikker er dette? Skriver du like hatske innlegg hver gang du er ferdig med å banke kameraten din?

 

Hva med å komme med noen gyldige motargumenter istedenfor slikt barnslig oppgulp?

 

ser ingenting galt med att IE følger med som standar på Windows slik att man slipper og bestille den ønskede nettleseren på en CD ved siden av eller være avhengig av en annen maskin for og laste det ned å føre det over.

Det som er galt er at Microsoft har brutt loven. Bryter man loven, får det konsekvenser.

 

Hvorfor mener du at Microsoft må få bryte loven uten konsekvenser?

 

Når det gjelder installering så er dette gjentatt til det kjedsommelige. OEMs vil forhåndsinstallere en nettleser. Problem solved.

Lenke til kommentar
Hm, tenker du veldig lenge før du skriver?

Hva mener du?

 

Jeg bruker å bestille over nett, og der er det ikke mulig. Jeg var derimot innom Mamoz og spurte om en EEEPC 1000 som jeg hadde lyst på, og det var blankt nei. Hva var poenget ditt egentlig

Poenget er at skal du på liv og død ha en laptop uten os er det kansje påkrevet å yte litt egeninnsats? linux er ikke akkurat så utbredet her i lille norge.....

 

 

Hvilken Acer? Ringte du? Hva var avslaget du fikk? Kjente du selgeren? Kan du vise meg hvor informasjonen om denne muligheten forefinnes, det er nemlig ikke mulig fra nettbutikken

 

jeg kjente ikke selgeren og jeg ringte pr telefon og den hyggelige mannen sa at da måtte han sjekke litt opp og komme tilbake til meg, og det gjorde han og jeg fikk til svar at det skulle dem ordne.

avslaget husker jeg ikke for det en god stund siden nå og min acer brukes ikke lenger men det er fult mulig men krever litt egeninnsats.

 

 

Nei, greia er at HP, Dell osv. kan velge å selge med Firefox istedet for IE. Det kalles konkurranse, og noen av oss mener det er sunt

 

 

og hvorfor kan ikke dell hp acer osv selv velge hva som skal bundles sammen et strippet os? eller dagens os for den slags skyld?

Desuten er det noen av oss som mener microsoft skal få lage sitt eget os slik dem selv mener det skal være. at folk som ikke engang benytter seg av oset skal klage skjønner jeg ikke. kansje IE kommer pre innstalert i linuxen din?

Lenke til kommentar
jeg har fremdeles ikke fått et eneste svar på hvordan jeg skal kunne laste ned en nettleser uten at dette er i opertivsystemet når jeg innstalerer. argumentet "Du har peiling på PCer, så for deg er det null problem" er ikke et svar.

Jo, det er et svar. Omtrent alle vil få en nettleser installert av OEMs. Mener du seriøst at du ville hatt problemer med å få tak i en nettleser?

 

Jeg ser heller ikke hva som er lovbruddet med at explorer er en del av windows, Det er jo tross alt microsoft sitt produkt og måten dem velger å lage det på er da deres sak.

Lovbruddet er at Microsoft har misbrukt sin monopolmakt til å hindre konkurranse. Da hjelper det lite at det er Microsofts produkt. Bryter man loven, har det konsekvenser.

 

Hvis ikke, hvorfor skal Microsoft få bryte loven uten konsekvenser?

 

Greit gjør microsoft now ulovelig i norge så for norge ta det inn for retten gjør dem noe galt i sverige så for sverige ta dem, men at EU skal gå in og si at alle mener det samme blir uansett feil fordi EU er ikke et land.

Hva i all verden er det du snakker om? EU har sine lover. Det er i EU at Microsoft blir tatt tak i. Tidligere har det samme skjedd i USA, Korea, osv. Norge er forøvrig medlem av EØS, men skal man dømmet ut ifra det du har skrevet så langt så har du ikke akkurat god peiling på hverken lover eller internasjonal politikk...

 

En annen ting er at nettleseren firefox har blitt riktig så populær og har tatt en stor del av kaka men jeg ser ikke hvor mange % dem har men det begynner å bli en del.

Firefox har ikke tatt en stor del av kaken. Firefox har oppnådd veldig lite i forhold til de enorme ressursene som er lagt inn i nettleseren. Det er sikkert brukt hundrevis av millioner dollar på å få Firefox dit det er i dag. Hadde det vært reell konkurranse i markedet hadde Firefox antakelig vært den dominerende nettleseren for lengst.

 

Firefox er ikke helt sammenlignbar siden det er basert på frivillig arbeid. Firmaer som Opera har ikke alle mulighetene Firefox har, så jo, selv om Firefox har oppnådd litt, har de oppnådd lite i forhold til ressursene som er lagt i det.

 

desuten har jo google kommet med en nettleser og vi har opera og sikkert fler så valgene er der, man trenger ikke starte opp IE for å surfe du trenger ikke ha ikonet der engang så jeg ser egentlig ikke problemet.

At man har andre nettlesere betyr ikke at Microsoft ikke har brutt loven.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg saken rundt IE er en bagatell

Det er på ingen måte en bagatell. Microsofts lovbrudd har holdt hele nettet tilbake. WWW i dag er en tragedie i forhold til hva det kunne vært hvis det var reell konkurranse i markedet. Webteknologi ville vært bedre, billigere, raskere, sikrere, osv. Man hadde spart enorme penger.

 

Microsofts lovbrudd har kostet verden enorme pengesummer!

Lenke til kommentar
jeg brukte ca. 2 min på å laste ned og innstallere Firefox i W7 betaen for et par dager siden

Det er irrelevant for hvorvidt Microsoft har brutt loven eller ikke.

 

Du vil uansett finne at mange nettsteder i dag krever IE.

 

"Alle" bruker jo Google. Hva med å legge en link til Firefox nedlastning på Google.com? Da burde jo "alle" enkelt få tak i Firefox.

Det er jo nettopp det de har gjort. Og likevel har Firefox fattige 15-20% markedsandel. Mener du virkelig at Firefox ikke er bedre enn IE? At Firefox ikke ville dominert markedet hvis det faktisk var reell konkurranse?

 

Hvor skal dette ende? Hvilke andre programmer må MS fjerne? Notepad, Paint, Wordpad, Windows Firewall, etc. er vel da i faresonen.

Det kommer an på om det kan vises at Microsoft har brutt loven med disse programmene. I og med at Notepad og Wordpad produserer filer som fint kan leses av andre tilsvarende programmer, så kan jeg ikke se at de har det i det hele tatt. IE, derimot, har hele tiden basert seg på å hindre konkurrenter i å kunne lese samme dokumenter som IE har taklet fordi IE har basert seg på proprietære løsninger.

 

Dessuten programmene du nevner beregnet på lokal bruk. Nettleseren skal derimot knyttes mot et verdensomspennende nettverk der det ikke skal bety noe hvilken type maskin eller nettleser man bruker, for at det skal være tilgjengelig for alle. Microsoft har tatt dette verdensomspennende nettverket og prøvd å kapre det.

 

Microsoft selger et produkt og hvordan det produktet skal være må da være opp til dem og ikke noen byråkrater i Brussel.

Det er ikke lenger opp til Microsoft når de har brutt loven. Å bryte loven har nemlig konsekvenser.

 

Eller mener du at Microsoft skal få bryte loven uten konsekvenser?

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg saken rundt IE er en bagatell

WWW i dag er en tragedie i forhold til hva det kunne vært hvis det var reell konkurranse i markedet.

 

 

Hva mener du WWW kunne ha vært? Og hvordan har Microsoft bidratt negativt til dette? WWW i seg selv lider vel aller mest av i dag at den grunnleggende arkitekturen overhodet ikke ble skapt for den massive bruken den opplever i dag.

Lenke til kommentar
Microsoft har fortsatt monopol etter lovens definisjon, og de har også misbrukt denne posisjonen for å hemme konkurranse, noe som er ulovlig.

Du får det liksom til å høres ut som at dersom man installerer linuxså kommer Microsoft Gestapo på døren for å frakte deg til gasskammeret....

Nei, jeg påpeker et enkelt faktum for deg. At du ikke kan motsi dette faktum, og istedet tyr til latterliggjøring og tåpelige forsøk på avsporing får være ditt problem.

 

Microsoft har monopol på windows, som bare rett og rimelig er siden det er deres produkt. Men de har ikke monopol på PC, og de stopper ikke folk i å installere linux om de ønsker det.

Vennligst følg med på hva som skrives. Microsoft HAR monopol i følge konkurranselovgivningen. Men du mener kanskje at du vet bedre enn både USAs, EUs og Koreas myndigheter?

 

Hele basisen for krangelen rundt dette er at EU mener at en web-leser ikke burde være en integrert del av et operativsystem, slik at konkurransen blir så flerfoldig som mulig.

Nei, hele basisen for krangelen er at Microsoft har knyttet nettleseren til operativsystemet på en slik måte at det hindrer konkurranse.

 

Men hvor langt skal man dra et slikt argument? Programmer som følger med windows finnes det hundrevis av alternativ til, Notepad, wordpad, Paint, kalkulator, disk defragmenter, og listen bare fortsetter... Skal Adobe saksøke Microsoft for å inkludere Paint fordi det er en konkurrent til Photoshop?

Dette har jeg svart på i innlegget over.

 

Men en ting, bare så du får det inn i hodet: Opera har ikke saksøkt Microsoft. Det Opera har gjort er tilsvarende det å melde fra til politiet om f.eks. et ran.

 

En web-browser kan fint følge med windows på lik linje med paint og notepad spør du meg, alle slike programmer utgjør en total basis funksjonalitet, ønsker du utvidet funksjonalitet laster du ned et alternativt program, verre er det ikke...

For Microsoft er det annerledes, siden de har brutt loven.

 

Hvorfor skal Microsoft få bryte loven uten konsekvenser?

Lenke til kommentar
som andre her har nevnt har jo microsoft laget en strippet versjon før men ingen som ville ha den da.

Det er fordi Microsoft gjorde narr av EU ved å selge den til nøyaktig samme pris, og i markedsføringen gjorde de det virkelig klart at dette ikke var en "fullverdig" Windows. Ikke rart det feiler da.

 

vi kan sitte her og være så enige eller uenige som vi bare vill uten at dette hjelper noe som helst, EU vil fremdeles ikke la MS være i fred ang dette og det kan ikke vi gjøre noe med.

Hvorfor skulle EU la MS være i fred hvis de har brutt loven?

 

Hvorfor skal Microsoft få bryte loven uten konsekvenser?

Lenke til kommentar
Jeg skal aldri i mitt liv BRUKE opera etter det som har skjedd nå!.

Du skal aldri bruke Opera fordi Opera meldte fra til myndighetene om et lovbrudd? Hva slags logikk er det?

 

Det Opera har gjort er som å melde fra til politiet hvis de er vitner til et innbrudd eller opplever innbrudd selv.

 

De kan saksøke Apple i samme sleng, eller tør de ikke det?

Opera har ikke saksøkt noen. De har meldt fra til EU om at Microsoft bryter loven.

 

Micrsoft mister vel paint, notisblokken også videre.

Dette har jeg allerede svart på. Se over. Kort svar: Nei.

 

Apple må fjerne Safari. Linux må fjerne Firefox der etter må Microsoft fjerne IE da blir det likt.

Nei, for hverken Apple eller Linux har monopol, og de har ikke brutt loven. Det har derimot Microsoft.

 

Opera voks opp! Det er deres OS ikke deres! LAG DERE ET EGENT OS DA!

Opera er en nettleser. Microsoft har på ulovlig vis misbrukt sitt OS-monopol til å ødelegge for konkurransen i nettlesermarkedet.

 

Hvorfor skal Microsoft få bryte loven uten konsekvenser?

Lenke til kommentar
Jo, det er et svar. Omtrent alle vil få en nettleser installert av OEMs. Mener du seriøst at du ville hatt problemer med å få tak i en nettleser?

 

Seriøst? jeg spurte på hvilken måte jeg skulle kunne laste ned en nettleser i dagens windows vista uten nettleser. jeg har fått et svar men kan ikke si at det er noe jeg ville gått rundt å husket på.

at jeg ikke ville hatt noe problem med å få tak i en nettleser er ikke poenget og ikke det jeg spør om.

 

Jeg ser du har hengt deg veldig opp i ulovelighetene du mener microsoft har gjort og at du mener det har kostet mer, men det blir veldig synsing fordi vi ikke vet hvordan det ville vært desom dette ikke hadde vært et tema.

 

og EU er fremdeles ikke et land. at vi er med i eøs er en ting men eøs er heller ikke et land. og nei jeg er ikke politiker og gudsjelov for det.

 

Når det kommer til disse alternativene så tror jeg kansje disse kunne vært mere reelle alternativer hvis disse var mer brukervennlige og enkelte av dem rimligere.

nå skal det sies at mac kommer sterkt og begynner å nærme seg kraftig, hvem vet kansje min neste er en mac, gudene skal vite at jeg ikke er fornøyd med windows 7 beta i alle fald.

Lenke til kommentar
Hva mener du WWW kunne ha vært? Og hvordan har Microsoft bidratt negativt til dette?

Bare fantasien setter grenser for hva det kunne vært. Hadde det vært reell konkurranse og andre nettlesere kunne brukt mer tid på å implementere og perfeksjonere standarder enn å hacke seg rundt IE-problemer, så hadde alt vært raskere, bedre, sikrere, osv.

 

Hvordan Microsoft har bidratt negativt? Hva med å lese litt om historien bak det hele? Er du virkelig totalt uvitende om hva Microsoft har gjort? For eksempel at de lot nettleseren sin råtne og sitte der uten utvikling i mange år? I alle disse årene sto WWW stille. Det var ikke konkurranse. Det sier seg selv at vi hadde kommet langt hvis ikke MS hadde ødelagt markedet.

 

WWW i seg selv lider vel aller mest av i dag at den grunnleggende arkitekturen overhodet ikke ble skapt for den massive bruken den opplever i dag.

Nei, det er ikke problemet.

Lenke til kommentar
jeg spurte på hvilken måte jeg skulle kunne laste ned en nettleser i dagens windows vista uten nettleser.

Det er mange forskjellige kilder:

 

- FTP

- En eller annen CD eller DVD

- Minnepinne

- Fra din gamle PC

- osv.

 

at jeg ikke ville hatt noe problem med å få tak i en nettleser er ikke poenget og ikke det jeg spør om.

Jo det er nettopp det som er poenget. De som ikke klarer dette er de som kjøper Windows ferdig installert.

 

Og uansett ville ISPen din sendt deg nødvendig programvare på CD/DVD.

 

Jeg ser du har hengt deg veldig opp i ulovelighetene du mener microsoft har gjort og at du mener det har kostet mer, men det blir veldig synsing fordi vi ikke vet hvordan det ville vært desom dette ikke hadde vært et tema.

JEG mener Microsoft har brutt loven? Eh nei, det mener både EU, USA, Korea, osv. Du har kanskje ikke lest uttalelsen fra EC?

 

og EU er fremdeles ikke et land.

Hva så? EU har fortsatt lover.

 

Hvorfor skal Microsoft få bryte loven uten konsekvenser?

Lenke til kommentar
Hvordan Microsoft har bidratt negativt? Hva med å lese litt om historien bak det hele? Er du virkelig totalt uvitende om hva Microsoft har gjort?

 

Mensen eller? Svarer du med den nedlatende tonen hver gang noe stiller deg et spørsmål? Hersketeknikker kan du faktisk bare ta å drite i.

 

Og hva er så problemet med WWW?

Endret av String-Emil
Lenke til kommentar
JEG mener Microsoft har brutt loven? Eh nei, det mener både EU, USA, Korea, osv. Du har kanskje ikke lest uttalelsen fra EC

 

jammen da er vi jo enige da, ingen av oss mener microsoft har brudt loven...

 

jeg skal være enig i at dem har brust loven den dagen dem blir dømt i en retsal.

uskyldig intil motsatt er bevist osv ...

 

 

Det er mange forskjellige kilder:

 

- FTP

- En eller annen CD eller DVD

- Minnepinne

- Fra din gamle PC

- osv

 

 

 

-ok windows har en innebygget ftp fungsjon men jeg husker ikke adressen for å hente en nettleser.

-jeg glemte å brenne ut en cd med nettler på.

-jeg har ikke noen minnepinne.

-den gamle pcn ligger på elkjøp fordi jeg leverte den der når jeg kjøpte brødrister.

-osv?

 

ingen av disse forteller meg hva jeg skal gjøre for å få tak i en nettleser i vista uten explorer.

 

 

Det er og mange som bygger sin egen maskin og som innstalerer os selv, har man da ikke huske å laste ned + brenne ut, legge på minnepinne eller ekstern hardisk så sliter man fordi det ikke er noen oem produsent som har lagt det inn.

jeg og skjønner jo at sånt ville blit løst med at div løsninger ville fulgt med innstalasjonen. Men jeg vil vite om muligheten i vista som er dagens os, det kunne jo hende IE tryna så kraftig at jeg kunne tenke meg å hente FF.

jeg bruker nå forøvrig bode FF og IE om hverandre fordi noen sider er best i FF og andre i IE.

Endret av Hercules
Lenke til kommentar

Norse360: Selvfølgelig, men da bør man kanskje være klar på at det er det man mener. Selv er jeg jævlig glad for at vi har markedsregulerende organer, som for eksempel EU.

 

EDIT:

Hercules: Jeg mener det meste tyder på at MS har brutt loven i dette tilfellet. Mener du at det er en større grunn enn bundling med Windows som gjorde at IE fikk 90% markedsandel? Hvis så vil jeg gjerne høre om det.

Forresten er MS dømt for dette andre steder allerede. :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...