Gå til innhold

EU ikke ferdig med Microsoft


Anbefalte innlegg

Trenger de å legge det som eneste "browser"-alternativ på skrivebordet da?

 

Jeg sa noe om ett valg under installasjonen. Bedriftskunder kan jo fremdeles ha muligheten med å kunne tilpasse installasjonen, slik at den kan kjøres uten dialogbokser.

 

F.eks. dersom EU går så langt, så kunne Microsoft også tilbudt en lang liste nettlesere fra tredjepart i sin Windows Update -tjeneste. De må bare skrive mange ting om en hel masse. Skaffe seg flere flinke utviklere. Ha en ordentlig "tenketank". Eller hva som må til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke alle som mestrer å komme seg på internett for å laste ned en alternativ nettleser etter installasjon av WinOS uten IE.

 

Ellers er ikke selvbygget PC noe vanskelig å få til, så og si alle deler passer kun ett sted på kun én måte. Det er langt vanskeligere å komme seg på nett dersom du ikke har noen nettleser fra scratch, ikke umulig, men langt vanskeligere!

 

Kunne ikke MS løst dette ved å legge til både IE, FF, Opera og Safari valgfritt ved installasjon, men at du måtte velge minst én for å komme videre? Eller i det minste få en "vil du virkelig"-melding dersom du forsøker å installere Win uten browser...

Lenke til kommentar

Men dersom valget legges allerede under hovedinstallasjonen, med f.eks. avhukningsbokser, så kan jo bruker få akkurat det de vil ha på sin PC. IE bør ikke ligge i selve Windows DVD'en, og det er gode sikkerhetsmessige grunner for det også. Om browser'ne lastes ned fra Windows Update så blir en jo utrustet med den aller nyeste versjonen. Da slipper en også unna problemet med masse gammelt rusk som måtte ligge igjen etter en overinstallasjon fra f.eks. Versjon 7 til versjon 8.

 

Jeg synes ikke Windows Update er vanskelig å mestre. Det er jo noen en bør lære seg å mestre uansett, dersom en ønsker å holde PC'en sånn noenlunde sikker.

Endret av G
Lenke til kommentar
En annen ting: Hvorfor skal ikke MS få lov til å levere alt av programmer som de ønsker å levere? For å dra dette litt langt. Hvorfor skulle ikke Ford få lov til å levere sine Ford biler med Ford-Airbags? Skal de levere uten?

Ford har ikke monopol.

 

Men la oss tenke at Ford har monopol.

 

- Ford selger da bensin som er spesialtilpasset sine biler. Du må bruke den bensinen, hvis du skal være trygg på at bilen virker.

 

- Ford sin radio tar bare inn P4, siden de er de som har betalt lisens til Ford.

 

- Ford sin cd spiller, kan kun spille formater som er godkjent av Ford.

 

- Du kan kun bruke felger og dekk laget av Ford.

 

Vil du syns det var bra?

Lenke til kommentar

@Darkslayer:

 

Microsoft er ikke nektet å levere/lage noe som helst de. Det de anklages for er ikke å lage IE, men å misbruke sin markedsmakt på OS-sida til å oppnå dominans blant nettlesere. Ikke minst gjennom meget sterkt integrasjon med OS-et og preinstallasjon. Klarer man ikke å se forskjell på dette, så er det vanskelig å holde denne diskusjonen saklig.

 

Og du sier det så glimrende selv.

Eller hvorfor må jeg tvinges til å lage tomatsaus som inkluderer konkurrentenes tomater?
Da repliserer jeg, hvorfor skal jeg tvinges til å installere IE, eller andre MS-programmer selv om jeg av andre grunner i stor grad må bruke Windows.

 

Om linken på skrivebordet sa "Vi i microsoft anbefaler IE", så er det faktisk ikke noe problem. Som nevnt, ca 90 % av PC-er som leveres har preinstallert OS, og OEM leverandører vil når IE ikke er integrert stå fritt til å gjøre hva de vil. Ingen OEM leverandører gidder å installere en ekstra nettleser når den alt er der, og må være der.

 

Har du møtt normale folk i det siste? Jeg installerte FF til ei dame for ikke så lenge siden. Fikk umiddelbart spørsmål med hva er det for noe, og hva skulle hun bruke det til, og hvorfor etc. Hun kunne ikke se poenget med å bruke FF når IE gjorde nøyaktig det samme og funket like bra.

DET ER SLIK FOLK TENKER NEMLIG.

 

Dette er konsekvensen av at man lar en leverandør med markedsmakt ture fram som han vil. Hadde noen hatt mot til å stoppe MS for 7 til 8 år siden, så hadde vi vært på et helt annet nivå når det gjelder nettlesere i dag. Og jeg husker faktisk meget godt da internett ikke var synonymt med IE.

 

Men du ønsker tydelig at MS skal få lov til å integrere hva de vil, slik at vi om en del år kun får kjøpt Microsoft Total 7 Home Premium distro, som inneholder OS, nettleser, tekstbehandler, regneark, mailklient, mediespiller etc, og som koster fra 4 000 kr og oppover for OEM versjon.

 

Ellers kan den wizarden lages i hva som helst uten at det er komplisert. HTML/CSS/Javascript er nødvendigvis ikke enklere enn noe annet. Faktisk er det mer krevende å lage wizarder inne i nettlesere enn ved bruk av annen teknologi.

 

Ellers har nok Linux langt større utbredelse enn dine 0,000002%. Men du ønsker klart å være litt troll. Og lav markedsandel betyr langt fra at enkelte løsninger er meget smarte, som f.eks. de GUI baserte installasjonsverktøyene i Linux.

 

Bruksmønster. Du sa det - For det er nettopp det, og det er ikke en liiiiiten ting. Som programmerer så lærer man at windows programmet ditt BØR ligne på andre windowsprogrammer. Det er for at folk skal kjenne seg igjen, og LETTERE bruke din applikasjon.

 

Er dette nødvendigvis positivt. Har MS "patent" og er verdens største ekspert på "brukbarhet" når det gjelder GUI. Viser ikke dette at markedsdominans faktisk er svært negativt, når den som har markedsdominans er særdeles lite åpen. Husk at 90 % av det MS implementerer av GUI er 20 - 30 år gamle ideer. Gjenkjenning betyr nemlig langt fra at det er den beste løsningen.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt greit at IE følger med, de andre populære nettleserene er gratis og tilgjengelig på nettet, og kan du da forklare meg hvordan du kan laste ned f.eks Firefox uten og måtte bruke en nettleser?

Når en skal ha en annen nettleser, og man vet cirka hva man driver med, så går som regel først innpå siden for og laste ned en annen nettleser når har anskaffet seg en ny pc og man skal ha den på nettet.

 

Jeg vet man kan ha innstall fila på minnepenn, men ikke alle er villige til det.

 

Mine ord, min mening.

Lenke til kommentar
OS X bare på mac osv...

 

Nå er OSX og Mac en platform sammen, dvs Mac maskinen er et Apple produkt i seg selv. Men Windows kjører på en "PC" som ikke har noe med Windows å gjøre i utgangspunktet. Jeg er ikke helt god på dette argumentet, men håper noen fyller inn for meg. Dere andre har fått fram gode argumenter.

 

det artige er hva kaller man en mac med windows eller med linux på? mac er bare et kallenavn på dere pc, OS i seg selv er bare til apple's pc mac, kan godt hende at man kan bruke OS X på andre pc'er og, men jeg skal ikke snakke så mye om dette siden jeg ikke vet så mye heller da.

 

det jeg ikke liker med filosofien til apple er at de skal på død og tvang ha full kontroll på deres produkter og er dette som hindrer meg å kjøpe noe fra dem, MS's OS er i mine øyne bedre siden du har mer "frihet" men ikke på lang nær linux's frihet

Lenke til kommentar

Vel, om Microsoft velger å trekke seg ut av EU så er microsoft dødsdømt. Hele EU vil gå over til linux, evt mac og utviklingen på disse operativsystemene vil gå til himmels :)

 

At IE ikke kan fjernes og erstates med noe annet er dessuten ikke noe annet enn negativt. Kunne heller ha fått et valg mellom ei liste med 5-6 nettlesere når man installerte operativsystemet. Det samme gjelder Mac og Linux egentlig.

Lenke til kommentar

Mnja, synes egentlig dette blir litt på viddene.... Visse folk greier ikke/gidder ikke lære seg mer enn EN nettleser, alt utenom den og startsiden.no så fungerer ikke internett. Meeen, skal man bedreide dem? Det er jo sjelden deres feil... At det finnes bedre alternativ.. I mine øyne ja, men jeg synes Honda er verdens beste bil, men en Audi er fremdels fullt ut kjørbar. Synes også MS er flinke til å legge opp for f.eks Firefox (de har blitt flinkere ivertfall) så å fjerne nettleser helt synes jeg blir litt bortevekk...

Lenke til kommentar
Vel, om Microsoft velger å trekke seg ut av EU så er microsoft dødsdømt

 

Eller så ville folk sitte igjen med en masse betalte lisenser og ingen os fordi aktiveringen ike lenger virker, noe jeg regner med da ville frembringe demonstrasjoner og utrolig masse sinte folk fordi EU tvinger microsoft ut.

mail, gallery og maovie maker samt msn er fra windows 7 ikke lenger en del av innstalasjonen men må lastes ned for å instaleres på den måten.

 

Hvorfor EU ikke kan si seg fornøyd med det men skal fortsette å elge seg innpå og gjøre liver surere og surere for meg som forbruker er jeg rimelig irritert på, ikke bare lager dem forsinkelser men og dyrere produkter for deg og meg.

Hvem tror du må betale disse dagsbøtene microsoft blir ilagt? jeg bryr meg søtten om microsoft velger å legge ved en ellefant eller en sau, så lenge jeg kan innstalere bikjer og katter i tilleg og slette sau og elefant ikonet etterpå.

 

jeg syntes EU går litt for langt her, microsoft sitt os er bygget slik microsoft syntes det skal være og burde dem få lov til, akkurat som mac / aple lager sine produkter slik dem mener det skal være.

Hvem som har størst makedsandel spiller ingen rolle så lenge det finnes alternativer, man kan jo spørre seg om hvorfor disse alternativene ikke har større andel. Jeg for min del tror at folk velger windows fremfor mac / linux fordi der er brukervenlig og tilbyr nettop valgfrihet.

 

Etter min mening lager EU gjengen mer trøbbel en dem løser, jeg for min del liker ikke å måtte betale for at dem skal krangle med microsoft fordi microsoft lager et produkt mange vil ha.

Dem gjør sikkert mye bra men dem gjør da sannelig ikke en døyt for meg. Jeg ser hvordan microsoft har slaktet mail programmet og galleriet etter dette såkalte kravet om valgfrihet, jeg liker faktisk disse programmene slik dem er i vista og opplever desverre at disse er totalt forandret og etter min mening slaktet for fungsjoner nå som disse må lastes ned og ikke være en del av pakka.

Jeg syntes EU kan dra dit sola aldri skinner og la microsoft lage produktet sitt i fred, bryter dem loven er ikke EU som skal strafeforfølge det er domstolen i landet microsoft er i.

Lenke til kommentar

 

Og jeg mener Volkswagen misbruker sin markedsposisjon ved å ha innebygget radio/gps/handsfree/cdspiller i samme enhet.

Har Volkswagen monopol? Nei. Det har Microsoft. Microsoft er også funnet å ha misbrukt sin monopolmakt, noe som er ulovlig.

 

Men om du mener at også Volkswagen har brutt loven slik Microsoft har, så er det jo bare å klage dem inn for myndighetene.

 

Det er da nok av andre OSer der ute, om man skulle da så forbanna tungt på det!

Microsoft har fortsatt monopol etter lovens definisjon, og de har også misbrukt denne posisjonen for å hemme konkurranse, noe som er ulovlig.

 

Så tett trident er integrert i Windows ville det bli ett helvete å fjerne det.

Det er egentlig Microsofts problem. Det er de som brøt loven, og som fortsatte å knytte Trident til operativsystemet selv etter at de fikk smekk på lanken.

 

Når det er sagt kan man bare fjerne alle delene som utgjør IE og la Trident ligge igjen.

 

Apple's OSX selges jo med Safari ferdig installert.

Men Mac OS X har ikke monopol, og det er ikke påvist at Apple bryter loven. Microsoft har monopol, og har brutt loven. Å bryte loven har konsekvenser.

 

 

kann ikke du klappe igjenn med ditt usaklige vrøvl om at Microsoft har monopol.

 

Hvist man vil kjøpe pc i dag kan man velge å kjøpe en vanlig pc fra for eksempel Dell, man kan kjøpe en pc fra for eksempel Apple, eller man kan bygge en pc selv.

 

Kjøper man fra Dell kann man ikke velge oprativsystem(annet en de forskjeldige Windows versjonene).

Om man kjøper Datamaskini fra Apple kan man ikke velge opprativsystem.

Om man derimot bygger pc sitter man igjenn med to valg, Windows og linux(OGSÅ MULIG MED EN Pirat versjon av OSX)

 

ps: alle OSene over har ferdig instalert browser, Windows har IE, OSX har Safari, og Linux har FF. så man har litt frihet. Men det som skulle vært gjort er at man kunne brukt OSX, Windows eller linux på PCer fra Dell, Apple, ferdibygd, eller vilken som helst annen produsent

 

edit:forbedret settning

Endret av martin91
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
kann ikke du klappe igjenn med ditt usaklige vrøvl om at Microsoft har monopol.

 

Hvist man vil kjøpe pc i dag kan man velge å kjøpe en vanlig pc fra for eksempel Dell, man kan kjøpe en pc fra for eksempel Apple, eller man kan bygge en pc selv.

 

Kjøper man fra Dell kann man ikke velge oprativsystem(annet en de forskjeldige Windows versjonene).

Om man kjøper Datamaskini fra Apple kan man ikke velge opprativsystem.

Om man derimot bygger pc sitter man igjenn med to valg, Windows og linux(Pirat versjon av OSX)

 

ps: alle OSene over har ferdig instalert browser, Windows har IE, OSX har Safari, og Linux har FF. så man har litt frihet. Men det som skulle vært gjort er at man kunne brukt OSX, Windows eller linux på PCer fra Dell, Apple, ferdibygd, eller vilken som helst annen produsent

 

Jeg tør trekke din dømmekraft i tvil hvis du faktisk klarer og påstå at Linux er en piratkopi av OSX, da trenger du virkelig litt mer forståelse på operativsystemer generelt sett. Inntil du faktisk leser litt opp rundt emnet, og forstår hva Linux egentlig er så tror jeg ingen her vil ta deg så alt for seriøst. Linux er ikke et komplett OS, men det er en kjerne som brukes i flere hundre operativsystem. Dessuten er linux eldre enn OSX, så en piratkopi er det slettes ikke.

Lenke til kommentar
kann ikke du klappe igjenn med ditt usaklige vrøvl om at Microsoft har monopol.

Microsoft har monopol. Windows har over 90% markedsandel. I EU er alt over 70% (eller var det 80%?) ansett for å være monopolvirksomhet. Å være monopol er ikke galt i seg selv. Det som er galt er at Microsoft har misbrukt sin monopolstilling, og det er ulovlig.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvordan EU kan kreve noe slikt, og ja, jeg har lest hele tråden.

Det er da Microsoft som selv kan velge hvordan de vil lage Windows? Om de velger å integrere explorer/iexplorer så godt i Windows som de har gjort, så kan de da vel få gjøre det? Det er fortsatt vårt valg om vi vil installere opera, firefox, safari eller andre nettlesere.

 

Det er jo også vårt valg om vi vil kjøpe en pc med windows preinstallert! Om Dell velger å selge pcr med Windows, så får vi som forbruker bare velge å kjøpe en pc fra en produsent som selger uten Windows preinstallert.

 

Jeg synes denne saken er helt absurd. Microsoft må da få lov til å lage programvaren slik de mener den blir mest effektiv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...