Gå til innhold

Kan det være lurt å vente med å kjøpe tv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NRK har lisensordningen for å sikre et bredt tilbud til alle grupper (også tilbud som ikke har kommersiell verdi), personlig synes jeg det er greit nok å betale for å sikre andre enn meg et tv-tilbud. Spørsmålet er om man heller skulle krevd pengene inn over skatteseddelen (da hadde ikke studenter og minstepensjonister blitt like hardt "rammet").

 

Jeg mener det er viktig å gi et allmennt TV-tilbud til alle, og at dette bør være et statlig ansvar. Erfaringsmessig klarer ikke kommersielle/ private å gi et godt tilbud her (f.eks TV2/P4).

Lenke til kommentar

Alternativet er at NRK blir reklamebasert slik som tv2 og Tv-Norge, men det vil nok redusere mye av det tilbudet statskanalen har i dag.

 

Det produseres en del annerledes og høyst ikke kommersielt i NRK og dette ville falle bort hvis vi sluttet å betale lisens.

 

Personlig mener jeg vi betaler alt for mye og særlig nå som folk må skaffe seg dekodere for i det hele tatt å kunne se kanalen. Selv ser jeg ikke så mye på kanalen så timeprisen blir ikke helt lav, men de viser noen kule filmer der fra tid til annen.

 

Jeg har Get dekoder og betaler for kanalpakken fra 99 – 200 kroner i måneden. Dette kommer i tillegg til NRK lisensen.

 

Som nevnt over kunne man puttet lisensen inn i skatten og på den måten hadde studenter, uføre og gamle sluppet å få den samme smellen hvert eneste år.

 

Spørsmålet er om man ikke burde kunne valgt bort NRK hvis man følte man ikke hadde råd til det.

 

En annen ting er servicen NRK gir…

Jeg har bodd i kollektiv med en tv hvor 3 personer har blitt nødt til å betale lisens fordi statskanelen nektet oss å få dette over på en regning.

Lenke til kommentar
Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller: I Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-19801023-8798-0.html

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Eit uttak? Så lenge du ikkje har ein mottakar i huset skal du ikkje betale lisens, enkelt og greit.

 

Du kan ha utstyr liggande som ikkje er i bruk, men NRK kan kreve å få plombere det. Så for dei som har VHS-spelar eller liknande ståande er det ikkje noko problem å sei opp lisensen utan å kvitte seg med utstyret, men det må jo ikkje være i bruk sjølvsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...