Gå til innhold

Kan det være lurt å vente med å kjøpe tv?


Anbefalte innlegg

Jeg er på spareveien uansett. Får høre flere ganger i uka at jeg er altfor gnien og ikke bruker penger. Men modern vil nok ikke høre på det. Jeg skal være så ærlig å si at jeg har ca 21k på konto +Et ikke_nevt_her beløp på sparekontoen som kan åpnes når jeg blir 18år (om 2 mnd)

Jeg regner med at billappen vil koste ca 18k (har trafikkaltgrunnkurs fra før og skal lese til teorien selv)

Dette betyr at jeg mangler ca 5k for å få råd til TV. Men jeg sparer jo så jeg regner med at de 5000 har jeg spart opp til sommeren (når jeg skal ta lappen).

Så jeg mener jeg har råd...

 

Edit: Men jeg får bare 3300kr i stipend og husleia er på 3.

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nauz: Lisens må du betale så lenge du har ein tuner i huset. For å slippe må du kjøpe TV utan tuner eller plombere den du har samt ikkje ha dekodere og liknande som kan ta inn signaler. Så må du sende skriftleg brev til Lisenskontoret for å opplyse om dette og be om at dei slutter å sende regning.

 

Dette viste jeg ikke, da har jeg lært noe nytt i dag og. Det er noe forbanna tull egentlig, man betaler jo skatt av skjermen, den avgiften burde heller vært lagt til det beløpet man betaler for kabel tv, riks tv osv.

 

Hvordan er dette hvis man han flere tver, må man betale en høyere sum da?

 

Hvis trådstarter kjøper tven brukt( det blir jo svart), da kommer han seg vel unna lissensen?

 

Jeg har tenkt til å selge min 37" lcd tv snart, har jeg da noe ansvar for og opplyse om tv lisens eller noe i den duren? Har aldri betalt noe sånt da jeg har kjøpt i min mors navn!

Endret av Nauz
Lenke til kommentar

Kun ein lisens per person og i utgangspunktet husstand, men bur det ein person på 16/18 (hugsar ikkje heilt) med eigen TV må den betalast lisens for. Det er enkelte unntak og sånt, det står forklart i loven.

 

Du er egentleg plikta å registrere deg som lisensbetaler når ein kjøper TV, men det er det sjølvsagt ingen som gjer. :p

 

Om du kjøper TV eller anna som har tuner på butikk har butikken plikt på seg til å informere Lisenskontoret om at du har kjøpt. Er du allerede registrert skjer det ikkje noko meir, men er du ikkje registrert vil du bli det og få rekning. Difor mange kjøper sånt utstyr og skriv det på foreldrene sitt navn som allereie betalar lisens.

 

Kjøper du brukt er det ingen som registrerer deg. Det kan kome ein kontrollør på døra og spørre om du har TV, men han har ikkje lov å ta seg inn i huset utan du gjer dei lov, så du kan jo berre sei nei.

Lenke til kommentar
du betaler for å ha tilgang til nrk, og ikke pr antall tunere. Og ja du er pliktig til å opplyse om at du har tv, hvis ikke kan du få bot ved tilfeldige inspeksjoner.

 

Lisensen er for å holde nrk systemet gående reklamefritt.

Sikker på dette? Har du i så fall ei lenkje eller to for å støtte opp om påstanden?

 

Eg har høyrt at om du blir busta på inspeksjonen skjer det ikkje noko anna enn at du må starte å betale lisens att.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal Den elendige dritt kanalen Nrk være så dyr? For 2000kr i året får man jo en hel kanalpakke fra feks Canal Digital! Hvis man feks har en tv i stua, en på kjøkkenet og en på soverommet, holder det da med en avgift?

 

Pengene brukse vistnok til å bygge ut tv og radio nettet, i hvertfall det jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Dere som sier at nrk er drit. har dere settet dere i hva som sendes? går mye bre der!

 

90% av de som jobber med tv i norge kommer fra nrk. Nrk gir gratis opplæring og slikt. de tør også å satse på nye ting og hvis programmet gikk i dass får ikke programlederne sparken pga dårlig konsept. de får nye sjangser. de fleste av de store har vært i NRK.

 

Vi betaler også for å få en reklamefri kanal noe som er bra.

 

Slutt å syt

Lenke til kommentar

Heilt greit det, problemet er at alle som har ein mottakar kan få inn kanalen og må betale 2334,96 kroner kvart einaste år, uavhengig av interesse for eller bruk av NRK.

 

Det dei skulle gjort var å krevd abonnement for NRK dersom ein vil ha. Då kan dei som vil betale 2334,96 kroner for å sjå NRK få lov til det. Dei som aldri ser på NRK, eller kun ser via PC-en slepp å betale 2334,96 kroner kvart einaste år kun fordi dei har eit apparat som kan ta inn signalene til NRK.

 

Dei fleste har parabol eller kabel i dag, det kostar frå 200 til fleire hundre i månaden, NRK kan flettast inn der med 194,58 kroner i månaden. Dersom ingen då vil ha NRK så får dei reklamefinansiere det.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
HAdde ikke nrk gjort slik de gjorde hadde det vært kjedlig med norsk tv. de fleste har startet på nrk. veldig mange av de gode programlederne er opplærte der. Mange av de gode komikerne i norge kommer fra nrk.

Så difor skal vi kunstig halde i live NRK? Om ikkje NRK klarar å stå på eigne bein som TV2 og andre kanalar burde dei leggje ned. Eg antar at du ikkje betalar mykje i lisensavgift sjølv chriso89. Dessutan finnes det plenty med andre trådar å ta denne diskusjonen i. :)

Lenke til kommentar
NRK er bra på sin måte. De sender ikke reklame. Og di sender program for enhver smak

Smaken er som baken, delt i to. Om du er veldig glad i NRK skal ingen ta det ifrå deg. Problemet her er at EG som student med allereie pressa økonomiske resursar betale 2334,96 kr i året berre for å kunne omforme tv-signal. Og dette er NRK sin feil, ein kanal eg ser på maksimalt 1 time i månaden (eg er heilt seriøs). Det blir i overkant av 194 kr/timen for å sjå på kanalen. Med andre ord, du skal få sjå på NRK til du blir grønn, men kvifor presse den ekstra avgifta på oss andre som ikkje har behov for tilbodet?

Lenke til kommentar

nrk betaler vi også for å være sikker på at det sendes programemr for alle aldersgrupper. går mye bra der om man gidder å switche om på det.

 

 

 

men jaja, for all del legg de tned så får vi mindre gode programfolk! er så mange tåplige serier på andre kanaler mens nrk har mye bra matriale. jeg selv ser ikke veldig mye på nrk men ser noe. ser mye på tv3kanalene hovedsaklig og der er det pause hvart 15 min!!! på nrk slipper man dette. og det er digg.

 

men syns beløpet burde senkes dog

Endret av chriso89
Lenke til kommentar

Vell. Jeg sa ikke at jeg er for å betale over 2000kr. Jeg missliker det også. Men nrk er ikke en dårlig kanal. Men jeg synes ikke NRK1 er verd å betale 2300kr i året for.

 

Men tenk på de få som f.eks liker et spesielt program. Det programmet sender nrk, men ingen andre. Dette fordi NRK ikke er avhengig av at "alle" ser på det. Det jeg sier er at NRK ikke trenger og sende de mest populære programmene for å få masse, masse seere.

 

Men som nevnt. Jeg synes jo og det er jævlig dumt at alle som eier et TV skal betale 2300kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...