Gå til innhold

Hvorfor blir barna tvangssendt til skolen?

Anbefalte innlegg

Penger kan ikke erstattes med noe... Penger må fjernes og alle naturressurser som vi kjøper med penger bør fordeles rettferdig og gratis till alle. Ja, en umulig praktisk tankegang nå, men hvis et land tør og USA ikke blander seg, kan vi godt se resultatet.

Ingen er imot en rettferdig fordeling. Men det er jo store uenigheter om hva som er rettferdig. Hvem skal bestemme dette, da?

Og forresten: Det er jo ikke slik at man har en stor sekk full av naturressurser, og så kan man bare dele ut til verdens folk. Naturressursene må finnes, utvinnes, raffineres og bearbeides. DERETTER kan man lage ting av dem, f.eks. biler, pc-er osv. Hvem er det som skal bestemme hvor mange biler som skal produseres i verden? Og hvem skal bestemme hva slags biler dette skal være? Og hva hvis det ikke er nok biler til alle som vil ha? Hvordan skal man dele dem ut på en rettferdig måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hvis behovet og personlig lyst ikke stemmer overens, hva gjør du da? La oss si at jeg har lyst til å bli baker, men landsbyen har bakere nok og trenger en smed...? Hva gjør du når det ikke produseres nok mat fordi folk ikke har lyst til å jobbe som bønder, (fordi det er tungt arbeid, du må opp klokka 5 om morran, etc.) og du ikke kan betale noen ekstra slik at de får lyst?

Hvorfor er det selvsagt, og hvordan skal du sikre deg at noen gidder å bli teknikere når du ikke skal bruke tvang og ikke kan bruke incentiver?

Hvordan hindrer du de som styrer samfunnet å tilrane seg den makten?

Hvordan skal du hindre at folk utvikler nye våpen? Og hvordan vil du stoppe folks tanker?

Geir :)

Gode Spørsmål Bra!

Det kan være flere svar:

Så lenge det er snakk om makt og tvang, bør det unngås mest mulig. Hvis det blir ubalanse mellom ulike yrkene kan det justeres etter avhør med de som er villige til å arbeide. Dessuten var meningen å hel automatisere alle fabrikkene slik at minst mulig man trengs å jobbe. I dag blir folk sparket når bedriften har dårlig økonomi eller en ny maskin tar plassen til flere arbeidere. Lønn får de ikke uansett og det som blir produsert blir fordelt fornuftig blant befolkningen. Null utbytte ved eksport! Første Prioritet er lokal befolkning, noe som dessverre ikke er i dag!

Forhindring av makt misbruk kan skje ved at man fjerner makt systemet helt. Ingen "stor" leder som kan korruptes eller skytes i et uhell. Heller kan man lage små makt sentraler i lokale områder for å hindre al muligl korrupsjon!

Våpenfabrikkene skal stenges, fordi man trenger ikke lenger noe hæren. Man fjerner landenes grenser (ikke helt) for å få lett overføring av naturressursene.

Lenke til kommentar
Det er mange som mener at nåværende politiske samfunnet har vært en evolusjonerende prosess, men det vi glemmer er at denne evolusjonen kom selv etter den franske og amerikanske revolusjonen ca.250, 300 år siden. Da ble politiske systemet skiftet etter en blodbad, mens vi kan endre den med ren logikk. Logikk som ingen er i stand til å forstå akkurant som Einsteins Relativitets Teorien. Faktisk kun få hadde klart å skjønne den da den var publisert.

Forskjellen er at vi ikke behøver å forstå relativitetsteorien for at den skal være gyldig. Men vi må forstå den for å bruke den til noe. Det samme gjelder din logikk. Hvis ingen er i stand til å forstå den, hvordan skal vi kunne bruke den til å endre samfunnet?

Edit: Så du nettop svarte på det andre. :)

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Jeg for min del lurer på hvorfor det er så vanskelig å forstå at gratis skolegang er et privilegium som man bør være takknemlig for. Å beklage seg over at skolen er obligatorisk, er rimelig barnslig. For øvrig har ikke ytringsfrihet noe som helst med obligatorisk skolegang å gjøre. Dette henger ikke sammen..

Ja det syns du ja, det syns ikke jeg :roll:

Visste ikke at du var utlending engang, for det finnes nok av norske mennesker som har samme holdningen som deg.

Jeg er fortsatt utlending. Norsk pass kan vel ikke endre mye, hva?

Lenke til kommentar
Forhindring av makt misbruk kan skje ved at man fjerner makt systemet helt. Ingen "stor" leder som kan korruptes eller skytes i et uhell. Heller kan man lage små makt sentraler i lokale områder for å hindre al muligl korrupsjon!

De kan ikke bli korrupte fordi? Det skal jeg love deg de kan og flere vil bli.

Lenke til kommentar
Da blir ikke ressursene fordelt likt i og med at de som sitter på ressursene vil handle med folk som kan gi de saftige dealer. Og det er logisk at en med en verdifull vare eller ressurse vil ha noe igjenn for den. Tankegangen din virker som du tar helt avstand fra eiendomsrett ? Skal ikke en som har jobbet hardt ha rett på de verdiene vedkommende har skapt ?

Du har person A og person B:

Person A er en pliktoppfylende person som begynte å jobbe som avisbud som 14 åring, fulførte skolegang med gode karakterer. Begynner å studere samtidig som vedkommende jobber ved siden av. Fullfører studier, får en høyt utdannet heltids jobb. Jobber til vedkomende går av med pensjon.

Person B dropper ut av videregående, siter hjemme å spiller x-boks til vedkomende blir kastet ut av sin mor. Får seg gjerne en jobb på rema og slutter deretter fordi det ikke var fett nok. Går hele livet på sosial og trygd, stikker innom korte arbeidsplasser med noen års mellomrom for så igjenn å slutte.

Kan du med hånden på hjerte si at person A ikke har gjort seg fortjent til flere materielle goder enn person B ? Hvorfor skal ikke person A som gir et langt større bidrag til samfunnet bli belønnet for det ? Jeg gjentar meg selv fra tidligere inlegg: Du høster det du sår.

Du er inne på noe viktig her, nemlig latskap.... Og de late har ingen plass i nå værende samfunn... Ja, men da må vi finne på en løsning for dem også. Man kan gi dem utrolig late jobber som passer dems late natur. Husk at det ikke er lov å bli gratis forbruker som dagens sosial klient. Alle må gjøre "noe" for å få tak i naturressursene, men det blir ikke så ekstrem jakt etter penger som vi har idag :ermm:

Eindomsrett eksisterer, men ikke så alvorlig at en person eier flere villaer mens en annen ikke får hus engang. Ressursene skal bli fordelt rettferdig!

Lenke til kommentar
[...]Våpenfabrikkene skal stenges, fordi man trenger ikke lenger noe hæren. Man fjerner landenes grenser (ikke helt) for å få lett overføring av naturressursene.

Hva med oss som trenger våpen (jakt), vil ha våpen (av hvilken som helst grunn), eller bare lager de selv (alle maskiningeniører er i stand til å konstuere de fleste skytevåpen, og alle verktøymakere er i stand til å lage delene)?

Hvis det blir ubalanse mellom ulike yrkene kan det justeres etter avhør med de som er villige til å arbeide

Hvem foretar "avhørene", og hvordan skal "de" få rettet opp ubalansen uten å tvinge noen?

Lønn får de ikke uansett og det som blir produsert blir fordelt fornuftig blant befolkningen.

Hvem avgjør hva som er fornuftig? Og hva om jeg ikke er enig? Hva om jeg er sterkt uenig og i tillegg er en av disse som lager mine egne våpen?

Lenke til kommentar
Men samtidig vil jo dette opne for arbeidsplassar i andre samanhengar. Det må vere folk der som kan drifte, utvikle og vedlikehalde desse robotane. Vil du heller drive med denslags, eller vil du helst ha ei fullstendig repetitiv lita filleoppgåve i femti år i strekk?

Man trenger ikke en hær av teknikere å operere noen få store maskiner. Anleggs byggelsen krever ressurser og arbeidere. Når det er ferdig kan frivillige utdannede teknikere ta over.

Endret av arifkarim
Lenke til kommentar
Men samtidig vil jo dette opne for arbeidsplassar i andre samanhengar. Det må vere folk der som kan drifte, utvikle og vedlikehalde desse robotane. Vil du heller drive med denslags, eller vil du helst ha ei fullstendig repetitiv lita filleoppgåve i femti år i strekk?

Man trenger ikke en hær av teknikere å operere noen få store maskiner. Anleggs byggelsen krever ressurser og arbeidere. Når det er ferdig kan frivillige utdannede teknikere ta over.

Dei aller fleste "teknikarar" i ulike samanhengar er frivillig utdanna. Og kva om ingen har lyst å bygge anlegga?

Lenke til kommentar
Skal du trekke konklusjoner om hvordan kapitalisme, kommunisme eller andre ideologier fungerer så må du se på de landene som har praktisert de og hvordan det virker for dem. Sånn som jeg tolker det har kapitalisme komt ganske greit ut av det.

Dette er naturligvis ikke mulig fordi USA driver med konstant sabotasje av alle de landene som prøver seg på demokrati og kapitalisme, og velter regime til de presidentene som ikke lar seg korrupte. Så det du sier er utrolig norskt og naivt... Verden er ikke så rett synlig som du tror...

Endret av arifkarim
Lenke til kommentar
Dessuten ble de store vitenskapelige oppdagelser gjort av "penge-løse" folk, som var natur begavet genier. Man trenger ikke bare lettelse i livet. Personling nysgjerrighet fører også til nye oppdagelser.

Om dei var pengelause eller ei, er ikkje så viktig. Men dei forska på ting på grunn av interesse.

Men, dei kunne aldri ha forska på det dei gjorde utan grunnskule og for mange òg høgare utdanning. Og grunnskulen hadde dei neppe gått på i utgangspunktet om dei ikkje var nødt. Ein femåring har ikkje eigentleg lyst å gå på skule.

Man skal ikke sende en 5-åring på skolen mot hans viljet. Ettersom han vokser litt og klarer å gjøre valg, kan han da sendes på skolen.

Dei norske soldatane i Afgahnistan er der mest av alt for å beskytte den Afgahnske befolkninga, ikkje for å angripe ting.

Du er hjernevasket av propaganda.. Vennligst slå av TV-en :D

Lenke til kommentar
skal man informere må man være informativ. ikke vise til tvilsomme "dokumentarer" og hemmelige nettsider. makan

Hvis du tror at amerikansk FBI eller Wikipedia sit nettsted er 100 % informativ, så bør du tenke om. Over 50 % av all informasjon du får er blank løgn! Hemmelige Dokumentarer er i hvertfall kritiske og ikke en del av main stream propaganda nyhetene

Lenke til kommentar
Man skal ikke sende en 5-åring på skolen mot hans viljet. Ettersom han vokser litt og klarer å gjøre valg, kan han da sendes på skolen.

Då vil han mest truleg ende opp som ein ubrukelig person fordi han aldri vil lære seg å skrive, enkel matte og liknande. Han vil aldri lære seg å kunne gjere eit reelt valg seinare i livet. Derfor er grunnskulen nødvendig.

Dei norske soldatane i Afgahnistan er der mest av alt for å beskytte den Afgahnske befolkninga, ikkje for å angripe ting.

Du er hjernevasket av propaganda.. Vennligst slå av TV-en :D

ISAF-styrken er i Afghanistan for å beskytte landet sine innbyggarar mot terror og konfliktane som er der nede. ISAF er og med på å bygge opp byane, legge opp vanntilførsel og bygge skular. Dei samarbeider med det Afghanske politiet og den Afghanske hæren for å få kontroll på landet og å bygge det opp igjen.

Når sist såg du ISAF gå til angrep på noko som helst?

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Idiot, det er en dokumentar film!

Å begynne å kalle folk direkte for idioter styrker ikke din sak. Tvert imot den svekker den og får deg til å framstå mer ignorant og folk begynner egentlig å lure på hva mer som er å diskutere. At alle vi som sier imot deg og prøver å argumentere imot deg tar feil?

Angående filmen du henviser til, så kan jeg også sette igang å lage en troverdig dokumentar for å få folk til å tro at den egentlige verdenslederen bor i en hule og har tre armer, oppe i Kirkenes.

hvis du får til, vær så god....

Dessuten kalte jeg ham for idiot, fordi han uttrykte dokumanter filmen til å være "bare film"

Seriøst. Utifra navnet ditt å se er du tydlig ikke oprinnelig fra Norge. Så hvorfor komemr du hit å hetser vårt samfunn for tvang når du tilogmed gjør narr av de som jobber ræva av seg her i livet?! Dere kommer inn og får alt servert av staten og vet du hvor staten får pengene fra? Jo, fra oss som faktisk tok oss 16-20 år på skolebenken. Fra oss som fulgte samfunnet og som nå jobber hederlig.

Ikke noe diskriminering her... Jeg snakket om den norske skolen generelt, og ikke bare nordmennene

Lenke til kommentar
makan til offtopic folk går her da, helt latterlig egentlig.

Min personlige mening er at skolen bør gjøres litt kortere, og man bør tidligere ha muligheter til å spesialisere seg. For eksempel synes jeg opplegget for skoleleie burde gjøres slik at de kan bli rørlegger/elektriker/mekaniker/-lærling slik at de ikke blir møtt med for mye teori og lite praktisk arbeid.

slik som det er nå, så dropper det altfor mange ut fordi skoletrøtte elever blir møtt med alt for mye norsk, matte osv.

Men barn må selvsagt tvinges på skolen, små barn er ikke i stand til å ta overveide avgjørelser angående sin fremdtid.

Takk, der har vi løsningen som jeg syns både jeg og motstanderne kan bli enige om, eller hva?

Lenke til kommentar
Hvis dere er så utrolig glad i dette samfunnet og er ikke istand til å forstå mannen bak teppene så kan jeg ikke gjøre noe med det.

Hvem er mannen bak teppet? ^^

Dette er et begrep, brukes for internasjonale bankeiere og kapitalistene. Som lever skjult men kontrollerer alene all rikdom...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...