Gå til innhold

Hvorfor blir barna tvangssendt til skolen?

Anbefalte innlegg

arifkarim har du gått på skolen? Jeg regener med du har det. Så det jeg lurer på er hvorfor du ikke ble hjernevasket? Var du den eneste som var sterk nok til å motstå den onde propagandaen? Eller er du bare en av de få som mener og tror på det du skriver. For om du ikke ble hjernevasket hvorfor skulle alle andre ha blitt det, du er en levende motsigelse på det du selv sier.

I din utopiske verden vil jeg være rakettforsker, jeg er ikke spesielt god i matte/fysikk eller kjemi, men jeg VIL bli rakettforsker siden det er kult. Da burde jeg vel få lov til å bli det? Selv om kvaliteten på arbeidet/forskningen min ikke ville vært sammenlignbar med en som faktisk var dyktig i disse emnene, men hva har det å si.. det viktigste er at alle får gjøre akkuratt det man vil, uavhengig av kunnskaper og dyktighet. Eller er alle på mystisk vis kjempegode til det man vil jobbe med i din verden?

Jeg sa aldri at jeg ikke var hjernevasket. Jeg var også en del av dere. Men så skjønte jeg noen sammenhenger, som dere ikke klarer å skjønne. Alle prater om personlig gevinst, pengemotivasjon bla bla bla altså forløperen til nåværende samfunn. Hvis dere er så utrolig glad i dette samfunnet og er ikke istand til å forstå mannen bak teppene så kan jeg ikke gjøre noe med det. Jeg prøvde i alle fall. Det er ytringsfrihet... Dere velger... Min jobb var å informere! Men husk når teppen faller så blir dere mer sjokkert enn noen gang!

skal man informere må man være informativ. ikke vise til tvilsomme "dokumentarer" og hemmelige nettsider. makan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du vet at årsaken til at folk gidder å ta lang utdannelse er at de kommer til å tjene relativt godt etter utdanningen, ikke sant? Hvis du tar bort lønnen til folk, så tar du bort en av de viktigste årsakene til at folk orker å yte det lille ekstra. Dette du prater om her er forsøkt i Sovjet, du kan jo se hvordan det gikk. De sliter fortsatt på grunn av kommunismen.

Ja, å tjene penger i lange løp er utrolig bra, bare hvis du er 100 % sikker på at de pengene du tjener ikke er fusk, altså verdiløse sedler...

Lenke til kommentar

[quote name='cyclo' date='19/01-2009 : 13:50' post='12886351'

Og nå er jeg igjen student. I voksen alder. Tror du jeg gjør det fordi jeg ønsker å bli rik, eller tror du jeg gjør det fordi jeg ønsker kunnskap? Et lite hint kan være at drømmejobben min en gang i fremtiden ville være professor ved et eller annet universitet. Tror du jeg gjør det for pengenes skyld?

Du er en spesialt tilfelle... bør komme i Record Boka!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Idiot, det er en dokumentar film!

Å begynne å kalle folk direkte for idioter styrker ikke din sak. Tvert imot den svekker den og får deg til å framstå mer ignorant og folk begynner egentlig å lure på hva mer som er å diskutere. At alle vi som sier imot deg og prøver å argumentere imot deg tar feil?

Angående filmen du henviser til, så kan jeg også sette igang å lage en troverdig dokumentar for å få folk til å tro at den egentlige verdenslederen bor i en hule og har tre armer, oppe i Kirkenes.

I så fall er det flere spesielle tilfeller enn du liker å tro som bør komme i rekordboka.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Jeg har veldig lyst på en TV og en spillkonsoll.

Det er ikke nok ressurser i verden til at alle skal få dette.

Hvem skal da bestemme hvem som får en TV?

Jo det er det! I USA dør mer mennesker hvert år av overvekt enn det dør av sult i Afrika! Ironisk Hva?!

En spillefilm, veldig bra kilde. Så vi er alle i simulator verdenen the Materix akkuratt nå da?

Idiot, det er en dokumentar film!

ja for det stemmer, kilde til at fler mennesker dør av overvekt vs sult i afrika takk? Michael Moore har også laget en "dokumentar" alt i den er sant. Alle dokumentarer, uansett hvor knotroversielle eller hvem de er laget av er 100% sanne. Ser det som et klart tegn på at man er tom for argumenter når men begynner å kalle folk idioter etc. Veldig moden og saklig argumentering, respekt.

Lenke til kommentar

Seriøst. Utifra navnet ditt å se er du tydlig ikke oprinnelig fra Norge. Så hvorfor komemr du hit å hetser vårt samfunn for tvang når du tilogmed gjør narr av de som jobber ræva av seg her i livet?! Dere kommer inn og får alt servert av staten og vet du hvor staten får pengene fra? Jo, fra oss som faktisk tok oss 16-20 år på skolebenken. Fra oss som fulgte samfunnet og som nå jobber hederlig.

Lenke til kommentar
Må ikke lenger enn til dagens aviser, arbeidsledighetsprosenten skyter i været. Spesielt i byggebransjen, det vil si at det er for mange snekkere etc. Var det svar nok for deg? Samtidig har bla realfags studier mangel på folk.

Økningen av arbeidsledigheten er grunnet finanskrisen. Folk blir sagt opp fordi arbeidsplassene ikke tjener nok til å lønne alle fullt. Hvilke jobbbransjer, ikke studier, er det som har mangel på folk?

Og finanskrisen er grunnet nåværende global økonomisk system som er bygget på fake penger, oppfunnet av ingenting.

Endret av arifkarim
Lenke til kommentar
Seriøst. Utifra navnet ditt å se er du tydlig ikke oprinnelig fra Norge. Så hvorfor komemr du hit å hetser vårt samfunn for tvang når du tilogmed gjør narr av de som jobber ræva av seg her i livet?! Dere kommer inn og får alt servert av staten og vet du hvor staten får pengene fra? Jo, fra oss som faktisk tok oss 16-20 år på skolebenken. Fra oss som fulgte samfunnet og som nå jobber hederlig.

Kan vi prøve å holde dette on topic? Hvor trådstarter er fra er ravende likegyldig. I tillegg kom det frem at han er ingeniørstudent, og vil med andre ord bidra mye med blant annet skatter i fremtiden.

Lenke til kommentar
Det vil alltid være en etterspørsel. Folk vil tross alt spise seg mette hver dag. Målet må være at tilbudet for alle varer er så stort at etterspørselen vil bli dekket. Dette er sannnsynligvis ikke mulig med de begrensede ressursene vi har på jorda.

Det er politikere som overbeviser oss om dette. I en tidlig post har jeg vist hvor utrolig mye amerikanere blir mette :p

Lenke til kommentar
Men samtidig vil jo dette opne for arbeidsplassar i andre samanhengar. Det må vere folk der som kan drifte, utvikle og vedlikehalde desse robotane. Vil du heller drive med denslags, eller vil du helst ha ei fullstendig repetitiv lita filleoppgåve i femti år i strekk?

Så det du sier er at kun vedlikeholds relaterte oppgaver ikke er filleoppgaver?

Lenke til kommentar
Og finanskrisen er grunnet nåværende global økonomisk system som er bygget på fake penger, oppfunnet av ingenting.

Eg gjentar:

Pengane er jo ikkje verdilause! Du kan bytte dei inn i mat, møblar, hus, hytte, PC-spel, TV-apparat og andre ting du har lyst/behov for. Treng du større verdi i dei enn det? Kor dei kjem frå er vel klinkande likegyldig for deg som forbrukar likevel.

O3K:

Eg håpar du tok poenget likevel :)

Og for å svare: Nei, eg trur ikkje det er like ille å drive vedlikehald av slike robotar som det er å bruke heile livet sitt på å sette på plass to skruar i ei ramme igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Det er slett ikke så mange som velger studier ut fra forventet lønnsinntekt alene. Hva man kommer til å tjene, er bare én av faktorene. I tillegg må man ta hensyn til hva man liker å drive med og hva man er flink til. Min erfaring er at de som motiveres av penger, sjelden gjør det særlig godt. Og de trives ikke i studiene, heller. De fleste har en ekte interesse for det de driver med, de studerer noe de synes det er interessant og givende.

Lenke til kommentar
TS har fremdeles ikke svart på om han/hun jobber selv eller har prøvd å jobbe noe sted. Folk utdanner seg som oftest til noe de har lyst til å bli og dermet trives i jobben sin, inkludert meg selv. Jeg jobber med it og trives svært godt. Ingen som satte driller i hodet mitt da jeg var liten om at jeg måtte begynne å jobbe med it for å supportere elever på en skole.

Men tilbake til det jeg lurte på. Jobber du selv eller ikke? Jeg er egentlig rimelig sikker på svaret, så enten har du droppa ut av skolen og bor i mor og fars kjeller og/eller gidder du ikke å jobbe, slik at du mest sannsynligvis mottar penger fra sosialen som er betalt av skattebetalere sånn som meg og mange flere på dette forumet. Noe som gjør deg til en parasitt. Gidder ikke å gjøre noe for føden selv, men forvente å få penger for å ikke gjøre noe som helst. =)

Kva meiner du skal erstatte pengar?

Sikkert bottlecaps.

Såklart har jeg svart at jeg er ingeniørstudent. Og mottar ikke noe sosial for faen! Skjønner ikke disse generaliserte fordømmene!

Penger kan ikke erstattes med noe... Penger må fjernes og alle naturressurser som vi kjøper med penger bør fordeles rettferdig og gratis till alle. Ja, en umulig praktisk tankegang nå, men hvis et land tør og USA ikke blander seg, kan vi godt se resultatet.

Endret av arifkarim
Lenke til kommentar
arifkarim:

Fordi vi mennesker er grådige av natur. Hvis du setter deg ned på skolebenken og leser litt historie vil du fort se at det er flere stater som har prøvd å skape f.eks kommunistiske paradis, noe som rett og slett ikke kan fungere. Fordi, som sagt, vi mennesker er grådige av natur og alltid vil ha mer.

Eh, nei... Mennesker er forskjellige av natur. Ren kapitalisme vil ikke fungere noe bedre enn ren kommunisme. Enkelte er grådigere enn andre. Andre er mer altruistiske. Det er når man prøver å tvinge alle andre til å fullstendig følge ens egen livstil at ting går galt.

Uansett bør alle barn motta utdanning. Det blir heller viktigere å vurdere hva denne utdanningen skal bestå av. Uten riktig utdanning og evne til selvstendig tenkning er man ikke annet enn en fordomsfull huleboer.

Lenke til kommentar

makan til offtopic folk går her da, helt latterlig egentlig.

Min personlige mening er at skolen bør gjøres litt kortere, og man bør tidligere ha muligheter til å spesialisere seg. For eksempel synes jeg opplegget for skoleleie burde gjøres slik at de kan bli rørlegger/elektriker/mekaniker/-lærling slik at de ikke blir møtt med for mye teori og lite praktisk arbeid.

slik som det er nå, så dropper det altfor mange ut fordi skoletrøtte elever blir møtt med alt for mye norsk, matte osv.

Men barn må selvsagt tvinges på skolen, små barn er ikke i stand til å ta overveide avgjørelser angående sin fremdtid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hvis dere er så utrolig glad i dette samfunnet og er ikke istand til å forstå mannen bak teppene så kan jeg ikke gjøre noe med det.

Hvem er mannen bak teppet? ^^

Lenke til kommentar
Ingen har gått i fella her... Så ligg unna!

Mine refkleksjoner er ikke resultat av "norsk" skoleutdanning. Da jeg gikk på VGS visste jeg ikke forskjell på alle disse forskjelle ideoligier. Så jeg begynte å lese bøker på egen hånd og fant masse huller i alle ideoligier. Fleste huller hadde kapitalismen, for den ødela hele verden til fordel for noen få. Om dere er enige om det eller ikke, er det ikke mitt problem... for det er det som er sannheten... Hvis kapitalismen og demokrati er bedre enn alle de andre systemene, bør det ikke finnes fattige, utsultede mennesker i verden!

Nå skrev jeg et ganske omfattende innlegg til deg der jeg poengterte det motsatte. Demokratiet er ikke perfekt, det er dette jeg ønsker å understreke, men likevel det beste vi har klart å etablere til nå. Dette begrunner jeg ut i fra bevis som foreligger i forhold til hvilke av samfunnsstrukturer som er blitt prøvd hittil gir de beste levevilkår for de fleste samfunnsmedlemmer. Det er bare å ta deg en titt på andre samfunnsstrukturer som praktiseres i dag og se hva som gir mest individuell frihet som du etterlyser så sterkt. Ingen andre samfunnsstrukturer, eller regimer, i dag gir deg så mye individuell frihet som de demokratiske prinsipper. Jeg fremhever nok en gang at den er langt i fra perfekt, men hvis du leter etter den perfekte samfunnsstruktur så kommer du til å bli skuffet, fordi den er vanskelig, for å ikke si umulig, å gjennomføre, nettopp på bakgrunn av menneskets natur.

Mennesker med makt ønske, med kriminelle preferanser, og med irrasjonell tankegang kan du ikke gardere deg i mot. Dette er noe som du ikke kan endre uavhengig av hvilken samfunnsstruktur du favoriserer og implementerer. Om så du klarer å etablere et samfunn bygd på de prinsippene som du fremhever i denne tråden der alle har like mye, så kommer det alltid en eller annen aktør i samfunnet som ser etter muligheter for å få mer enn alle andre har. For enkelte mennesker blir aldri komfortabel med det faktumet at de har like mye som alle andre. De ønsker seg mer og benytter seg av metoder som ikke passer i din verden.

Kommunisme, som du så høyt verdsetter, er godt eksempel på dette. Jeg kan gi deg par eksempler som forklarer det meste. Når Bresjnev (går ut i fra at du kjenner hvem dette er på bakgrunn av dine preferanser) for første gang pratet med sin gamle mor, etter å ha sittet på toppen av det kommunistiske partiet en stund, skrøt han om sin hytte ved Det kaspiske havet, sine biler, det flotte huset han bodde i osv. Han ropte ut til moren: ”ser du, din sønn har klart seg bra”. Moren svarte: ”det er fint det, men hva skjer hvis kommunister overtar landet?”.

Etter hvert innså Bresjnev at samfunnet har utviklet seg i feil retning og ikke i samsvar med kommunistisk ideologi, og dermed beordret han politbyrået til å gjøre en omfattende undersøkelse på hvem i samfunnet var korrupte og nyttet for mye enn det var lagt opp til. Når politbyrået returnerte kom de med overraskende resultater: de som var mest korrupte var høytstående partimedlemmer, der i blant hans datter og hennes mann.

Til tross for din irrasjonelle, og jeg vil våge meg ved å si naive, tankegang har jeg prøvd å være forståelsesfull for dine preferanser. Men det ser ut som at du har bestemt deg for å holde på din ideologiske preferanse til tros for gode argumenter fra majoriteten av forumsmedlemmer. Du kjører deg fast i argumentasjonen og unnlater å svare på noen spesifikke spørsmål i forhold til din visjon av hvordan samfunnet bør fungere. Eneste jeg kan berømme deg for er at tråden har fått stor oppslutning, noe som mest sannsynelig er resultat av din radikale tankegang.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...