Gå til innhold

Hvorfor blir barna tvangssendt til skolen?

Anbefalte innlegg

Du må i det hele tatt prøve å ta innover deg det en del andre sier i stedet for å stille deg inn i et hjørne. Tenke "ja han er kanskje inne på noe der" i stedet for å kun få det til å virke som om nesten hele menneskeheten untatt deg selv tar feil. Du tjener ingen ting på å ikke være litt ydmyk.

Det er faktisk vi som arbeider og er "slaver" av samfunnet, som sørger for at du kan sitte hjemme på gutterommet til mor og far, få penger fra sosialen. Ser ikke for meg at du faktisk er i fast arbeide med den holdningen du har.

Vi har allerede vist nok ydmykhet til samfunnet og topp kapitalistene. Vi tror at så lenge det er ok i den del av verden vi lever i, skal liksom verden kan fortsette ok. Det er mange som mener at nåværende politiske samfunnet har vært en evolusjonerende prosess, men det vi glemmer er at denne evolusjonen kom selv etter den franske og amerikanske revolusjonen ca.250, 300 år siden. Da ble politiske systemet skiftet etter en blodbad, mens vi kan endre den med ren logikk. Logikk som ingen er i stand til å forstå akkurant som Einsteins Relativitets Teorien. Faktisk kun få hadde klart å skjønne den da den var publisert.

Problemet er folket tror ennå at penger har noe reelt verdi og naturressursene som vi kjøper av disse pengene er en gyldig metode. I virkelighet sirkulerer verdiløse papirer i samfunnet som plutselig minkes i verdi>inflasjon og økes i verdi<deflasjon. Vi idioter tror fortsatt at det er etterspørselen som styrer økonomien, men i bakgrrunnen er det noen få rike kapitalistene som styrer hele greia! Dessuten er disse papirene rente penger som vi betaler skatt av resten av livet... finanskriset som tok mange tuseners jobber vekk var en sjokkbølge av dette hullete systemet.

Og dessuten kan du ikke kalle bare deg for en slave, for jeg er også en ingeniørstudent! Og driver ikke med sosial tyggeri som dere tror alle utlendinger gjør....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ofte lurer på hvorfor barnet blir tvangssendt til skolen, når vi praktisk talt har ytringsfrihet i Norge? Tenk om hvis noen ikke har lyst til å bli samfunns slave, men likevel blir tvunget til å gå mange år i statens <<skapte>> institusjoner.

Dette begrenser alle muligheter for barnet å tenke noe "utover" det som allerede er skapt. For eksempel vi blir lært helt siden barnehage-alderen at penger er eneste måten å overleve i samfunnet. Og at vår utdanning er jobb-basert som vil sikre oss tilgang til penger når vi blir voksne... Det betyr at det er helt umulig for en ny generasjon å skape et helt nytt samfunn, hvis de ønsker seg. Det er helt umulig å skape en ny økonomisk system, siden det gamle ikke lar seg løse.

Dermed er konklusjonen at vi lever i et <<slaveri>> samfunn, hvor vi som mennesker får bare noen få begrensede muligheter innenfor det alledrede skapte samfunnet. Slik at vi kan fortsette som slavere ved å opprette dette samfunnet for all evig!

Jeg for min del lurer på hvorfor det er så vanskelig å forstå at gratis skolegang er et privilegium som man bør være takknemlig for. Å beklage seg over at skolen er obligatorisk, er rimelig barnslig. For øvrig har ikke ytringsfrihet noe som helst med obligatorisk skolegang å gjøre. Dette henger ikke sammen.

Men et lite poeng tilkjennes for nøkternt anarkistisk sinnelag.

Edit: Jeg antok du var elev selv. Men du er altså student? Sorry, men da trekker jeg tilbake det lille poenget du fikk. Du får derimot et minuspoeng for manglende modenhet.

Endret av frevild
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Og dessuten kan du ikke kalle bare deg for en slave, for jeg er også en ingeniørstudent! Og driver ikke med sosial tyggeri som dere tror alle utlendinger gjør....

Visste ikke at du var utlending engang, for det finnes nok av norske mennesker som har samme holdningen som deg.

Lenke til kommentar
Hvilken forutsetning har en for å vite om en unge liker bil bedre enn båt, eller økonomi bedre enn psykologi?

Hvordan forventer du deg at dette skal fungere i praksis...send ungen til profesjonsplass for psykologi, anta poden passer der og så håpe det er noe av han/henne om 20 år?

Det er det det er. Hvis du nå sender alle ungene dine til samme skolen og håper om de blir bedre samfunns borgere om 10 år, er det også ganske gamblisk syns jeg!

Lenke til kommentar
Og hva gjør man om det ikke er nok folk til å dekke etterspørselen, eller for mange? I motsetning til dagens samfunn, der man kan justere lønninger, etc, vil dette ikke være mulig, da det ikke finnes lønninger. Prøv å tenke dere et par slike situasjoner så skjønner dere snart at det ikke er praktisk gjennomførbart. Dog, i arifkarims skrudde ideologi funker sikkert alt, bare han vil det nok. Han har jo ikke blitt hjernevasket av samfunnet...

Etterspørsel og Behov sin ideoligi er basert på utbytte og inntekter. Og det finnes ingen utbytte. Når alle ressurser fordeles rettferdig over jordas befolkningen, har man verken behov eller etterspørsel... Da kan alle ekstra teknikere gå inn i forskningslinja...

Everything is worth what its purchaser will pay for it. - Syrus, Publilius

Da blir ikke ressursene fordelt likt i og med at de som sitter på ressursene vil handle med folk som kan gi de saftige dealer. Og det er logisk at en med en verdifull vare eller ressurse vil ha noe igjenn for den. Tankegangen din virker som du tar helt avstand fra eiendomsrett ? Skal ikke en som har jobbet hardt ha rett på de verdiene vedkommende har skapt ?

Du har person A og person B:

Person A er en pliktoppfylende person som begynte å jobbe som avisbud som 14 åring, fulførte skolegang med gode karakterer. Begynner å studere samtidig som vedkommende jobber ved siden av. Fullfører studier, får en høyt utdannet heltids jobb. Jobber til vedkomende går av med pensjon.

Person B dropper ut av videregående, siter hjemme å spiller x-boks til vedkomende blir kastet ut av sin mor. Får seg gjerne en jobb på rema og slutter deretter fordi det ikke var fett nok. Går hele livet på sosial og trygd, stikker innom korte arbeidsplasser med noen års mellomrom for så igjenn å slutte.

Kan du med hånden på hjerte si at person A ikke har gjort seg fortjent til flere materielle goder enn person B ? Hvorfor skal ikke person A som gir et langt større bidrag til samfunnet bli belønnet for det ? Jeg gjentar meg selv fra tidligere inlegg: Du høster det du sår.

Lenke til kommentar
Faktisk har han gått rett i "fella" og skjønner ikke selv at disse refleksjonene har oppstått som et resultat av det "onde" skolesystemet. Ironisk nok. :)

Ingen har gått i fella her... Så ligg unna!

Mine refkleksjoner er ikke resultat av "norsk" skoleutdanning. Da jeg gikk på VGS visste jeg ikke forskjell på alle disse forskjelle ideoligier. Så jeg begynte å lese bøker på egen hånd og fant masse huller i alle ideoligier. Fleste huller hadde kapitalismen, for den ødela hele verden til fordel for noen få. Om dere er enige om det eller ikke, er det ikke mitt problem... for det er det som er sannheten... Hvis kapitalismen og demokrati er bedre enn alle de andre systemene, bør det ikke finnes fattige, utsultede mennesker i verden!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Snålt det der. Den generelle trenden i verda er at land som baserer seg på kapitalisme har ein langt høgare levestandard enn land som har prøvd å basere seg på f.eks. kommunisme.

Men det er jo bare fordi kapitalistiske land sparker bein for kommunistiske land :whistle:

Lenke til kommentar
Dessuten blir flere industrier, som matindustrien, mer og mer automatisert.

Etterhvert blir alle industrier helautomatisert og det blir hardere og hardere å søke jobb... kanskje det er hele meningen at du sliter resten av livet.

Men samtidig vil jo dette opne for arbeidsplassar i andre samanhengar. Det må vere folk der som kan drifte, utvikle og vedlikehalde desse robotane. Vil du heller drive med denslags, eller vil du helst ha ei fullstendig repetitiv lita filleoppgåve i femti år i strekk?

Lenke til kommentar
Hvis kapitalismen og demokrati er bedre enn alle de andre systemene, bør det ikke finnes fattige, utsultede mennesker i verden!

Merkelig, det finnes jo færre utsulte mennesker i demokartiske og kapitalistiske land, enn f eks land med anarki eller kommunsime den dag i dag, og i historiens løp. Litt av et argument må jeg si.

Det er viktig å huske på at du ikke kan ta alle mennesker i hele verden, summere opp deres økonomiske situasjon, finne et vestlig land som f eks USA og skylde på de. Husk fra biologien at mennesket er ett veldig terretorielt dyr som organiserte seg i stammer. Disse stammene har utviklet seg til nasjoner, kulturer og sivilisasjoner. Da følger det rett fra stammensamfunnets virkemåter at nasjoner konsentrerer seg først og fremst om seg selv og ikke alle andre. Skal du trekke konklusjoner om hvordan kapitalisme, kommunisme eller andre ideologier fungerer så må du se på de landene som har praktisert de og hvordan det virker for dem. Sånn som jeg tolker det har kapitalisme komt ganske greit ut av det.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Om alle firmaer i verden slutter å gi lønn fordi penger ikke eksisterer så er vi tilbake i steinalderens økonomiske system, spiller liten rolle om jeg er ferdig med mastergrad i partikkel fysikk eller ikke forde da vil alt som heter vitenskap stoppe opp fordi forskning koster penger. I et system uten penger ville folk gått tilbake til å bytte de mest elementære tingene som mat og klær. Da prøver jeg å sikre meg noen terretorier langs kysten sånn at jeg kan fange meg mat. Heldigvis er jeg en erfaren og dyktig fisker :) , noe som gjør at grådigheten hadde forsatt i og med at jeg kun hadde delt fisken min med andre om jeg fikk noe igjenn for det.

Personlig gevinst er personlig motivasjon i arbeid. Å tjene menneskeheten kommer av seg selv, fordi om arbeide ikke tjener samfunnet eller menneskeheten er ikke arbeidsplassen lønnsom. Enkelt eksempel, jobber selv deltid i en kiosk, hver dag blir mange tusen kroner omsatt i moms i min kasse, altså tjener jeg samfunnet på mikro nivå. Når jeg blir ferdigutddanet og får meg en jobb som gir meg personlig gevinst vil jeg også bidra til menneskehetens vitenskaplige fremgang. i historien har jo den gitt oss fly, elektrisistet, biler, datamaskiner, radiotelefoni osv osv. Vil sii at det er positive bidrag som fysikere og andre vitenskapsfolk har gitt til menneskeheten samtidig som de har fått lønn som egen motivasjon.

Du kommer ikke utenom konkuransen med det argumente, selv om det ikke var penger som motivasjon tror jeg nok mange vil velge de samme yrkene, det vil vertfall jeg . Hadde en fysiker tjent det samme som en kasseansatt på rema hadde jeg fremdels blitt fysiker, fordi det er mer interessant enn å kasse på rema. Hadde all lønn sluttet å opphøre at jeg begynt å fiske eller skaffe meg materielle goder jeg kune bytte.

I steinalderen var de dyktigste jegerne de rikeste i samfunnet, netopp fordi de skaffet seg størst kvantum av det som var verdt noe. Det er ikke å bare fjerne dollaren og kronen, ting har alltid verdi. I steinalderen var jeger det store status yrke, det ser en om en tar en tur til hulemaleriene, jegerne var dentiden elektro ingenører, advokater osv osv

Det er feil beslutning at et pengeløs samfunn vil forhindre motivsjon. Dagens arbeids motivajon er egentlig ikke penger men lån. Alle blir tvunget til å låne ganske mye en eller annen gang i livet, som gjør at man ender opp som gjeldsslavere. Frykten på miste det lånte holder oss på "riktig" spor.

Dessuten ble de store vitenskapelige oppdagelser gjort av "penge-løse" folk, som var natur begavet genier. Man trenger ikke bare lettelse i livet. Personling nysgjerrighet fører også til nye oppdagelser.

Slappav! Ingen går tilbake til steinalderen, vi entrer teknologiske alderen

Lenke til kommentar
Dessuten ble de store vitenskapelige oppdagelser gjort av "penge-løse" folk, som var natur begavet genier. Man trenger ikke bare lettelse i livet. Personling nysgjerrighet fører også til nye oppdagelser.

Om dei var pengelause eller ei, er ikkje så viktig. Men dei forska på ting på grunn av interesse.

Men, dei kunne aldri ha forska på det dei gjorde utan grunnskule og for mange òg høgare utdanning. Og grunnskulen hadde dei neppe gått på i utgangspunktet om dei ikkje var nødt. Ein femåring har ikkje eigentleg lyst å gå på skule.

Lenke til kommentar
arifkarim har du gått på skolen? Jeg regener med du har det. Så det jeg lurer på er hvorfor du ikke ble hjernevasket? Var du den eneste som var sterk nok til å motstå den onde propagandaen? Eller er du bare en av de få som mener og tror på det du skriver. For om du ikke ble hjernevasket hvorfor skulle alle andre ha blitt det, du er en levende motsigelse på det du selv sier.

I din utopiske verden vil jeg være rakettforsker, jeg er ikke spesielt god i matte/fysikk eller kjemi, men jeg VIL bli rakettforsker siden det er kult. Da burde jeg vel få lov til å bli det? Selv om kvaliteten på arbeidet/forskningen min ikke ville vært sammenlignbar med en som faktisk var dyktig i disse emnene, men hva har det å si.. det viktigste er at alle får gjøre akkuratt det man vil, uavhengig av kunnskaper og dyktighet. Eller er alle på mystisk vis kjempegode til det man vil jobbe med i din verden?

Jeg sa aldri at jeg ikke var hjernevasket. Jeg var også en del av dere. Men så skjønte jeg noen sammenhenger, som dere ikke klarer å skjønne. Alle prater om personlig gevinst, pengemotivasjon bla bla bla altså forløperen til nåværende samfunn. Hvis dere er så utrolig glad i dette samfunnet og er ikke istand til å forstå mannen bak teppene så kan jeg ikke gjøre noe med det. Jeg prøvde i alle fall. Det er ytringsfrihet... Dere velger... Min jobb var å informere! Men husk når teppen faller så blir dere mer sjokkert enn noen gang!

Lenke til kommentar
Jeg har veldig lyst på en TV og en spillkonsoll.

Det er ikke nok ressurser i verden til at alle skal få dette.

Hvem skal da bestemme hvem som får en TV?

Jo det er det! I USA dør mer mennesker hvert år av overvekt enn det dør av sult i Afrika! Ironisk Hva?!

En spillefilm, veldig bra kilde. Så vi er alle i simulator verdenen the Materix akkuratt nå da?

Idiot, det er en dokumentar film!

Lenke til kommentar
hemmelige nettsider... å ja da så. de snakker jo alltid sant, ikke sant?

har du drekki maling eller?

Ikke lag narr av norsk media! Om de hadde vist hvem som virkelig sto bak såkalte terrorangrepene på tvillingtårne, ville dere aldri ha tillat norske soldater i Afghanistan!

Dette her blir jo mer og mer gullkorn tråd :D

Hehe, sant det!

Min første tråd tror jeg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...