Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Den eneste personen som snakker om aksept er deg, via opplæring så lærer man både fordeler og ulemper ved samfunnet og man står selv fritt til å danne seg egne tanker basert på det man har lært. Det er ganske ironisk å si det også at du har lov til å danne nye tanker basert på utdanningen du har fått, men allikevel ingen mulighet til å fullføre dem praktisk. Fordi samfunnet er ensrettet mot ett og samme mål, kan derfor ikke praktisk forandring av samdunnet skje utenom barna læres å tenke fritt og kritisk også om samfunnet sitt. Eh ? Lenke til kommentar
arifkarim Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Kilde? dette er nytt for meg du, kansje siden det er respikket vrøvl. Fjerner du pengene vil folk ha andre varer. Det vi alltid være noe man ikke har, som man vil ha. Det kan ikke "læres". Man er bra naiv om man tror en 5/6 åring er moden nok til å velge om han skal stå opp tidlig og gå til skolen, eller sove lenge og leke hele dagen. Enhver person med iq over skostørrelsen sin burde skjønne det. Da er det kanskje lurt å sende barna til skolen når han er moden nok i forhold til dere da! Altså når han er klar over å velge mellom skole og ikke-skole. Hvilken alder bør det være? Kilden til konkurranse, penger, krig, sult fri samfunn er: THE VENUS PROJECT! lenke: http://www.thevenusproject.com/ Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Har ikke lest alle postene, men det største problemet er vell at skolegangen er alt for lang og meningsløs.har gått 12 år på skole (barne+ungdom og videregående skole), alt jeg trang å lære for å ha den jobben jeg har i dag, lærte jeg av meg selv og siste halvåret i det 12e skoleåret. Jobber som IT Ansvarlig. Jepp, men igjen så fikk vel ditt fravær høyt opp ^^. Fordi mitt fravær er vel litt høyt men igjen så kan jeg det meste på data. Data er gøy også når vi jobber mer CS 2 på skolen så begynner jeg å lure når jeg har CS 4 hjemme. Karakterene ødelegger livet til ungene. Jeg er for at karaterene skal bort. Fordi de beviser ikke at en fyr er så flink uansett. Fordi husker jeg godt så er vel lærerne enkle å for snakke pluss at vis du er deres "engel" så får du en 5'er eller en 6'er. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Har ikke lest alle postene, men det største problemet er vell at skolegangen er alt for lang og meningsløs.har gått 12 år på skole (barne+ungdom og videregående skole), alt jeg trang å lære for å ha den jobben jeg har i dag, lærte jeg av meg selv og siste halvåret i det 12e skoleåret. Jobber som IT Ansvarlig. Så du lærte å lese, skrive og regne av deg selv på fritiden du da? For alt dette trenger du i den jobben. Lenke til kommentar
arifkarim Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 For det første skal ikke ungene få lov til å bli sosiale? Vis de ikke går på skolen kommer de til å bli usosiale. Da mener jeg også barnehagen. Vi trenger å lære fordeler og ulemper med alt. Vis de ikke lærer om Hitler eller første verdenskrig så forstår de ikke hvorfor samfunnet er sånt som det akkurat er nå. Skal vi ha dumme folk som ikke veit engang hva 1 + 1 er? Det er tankegangen til kommunister nesten. Vis de ikke lærer om gammel historie så forstår de ingenting hva som har skjedd med verden også videre. Da kan de ikke velge mellom religionene heller eller om å bli ateist. Skolegang for barn er det beste som har skjedd ungene tror jeg. Det kommer jo an på hvem som skriver historien og hvem som forteller også... Dere syns Hitler var ond fordi han okkuperte deres land. Og dere har ingen mot argumenter her. Men når amerikanere ligger i Afghanistan, Iraq og Israelerne ligger i Palestine, så begynner det fort å oppstå argumenter og mot-argumenter. Hvorfor? Nettop fordi dere syns at deres land Norge er alt og andre folkets land har mindre prioritet osv... All den egoistiske tankegangen lærer barna fra skolegangen som går videre i voksen alderen også. Blindhet til å se og kritisere faktiske opplysinger gjør at vi ikke klarer å gjøre forskjell mellom virkelig ond og virkelig godt! Å lære barna grunn elementer i vitenskapen er slett ikke farlig. Det er når skolene begynner med sin teite sosial politikk, er det da barna begynner å bli onde. Fordi barna er for unge til å sosialisere seg selv, oppstår det ofte konflikter inni mellom. Revansjelyst og grådighet blir da også en del av disse små konfliktene. Hvorfor kan ikke staten bare gi barna den nødvendige utdanningen de trenger, uten å gripe inn i dems sosiale liv? Lenke til kommentar
arifkarim Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Har ikke lest alle postene, men det største problemet er vell at skolegangen er alt for lang og meningsløs.har gått 12 år på skole (barne+ungdom og videregående skole), alt jeg trang å lære for å ha den jobben jeg har i dag, lærte jeg av meg selv og siste halvåret i det 12e skoleåret. Jobber som IT Ansvarlig. Takk! Her har vi i hvertfall en person som også syns det er noe galt med skolesystemet vårt. Som sagt utrolig mye av utdanning er helt meningsløs senere tid, så hva er vitsen med å lære absolutt alt? Lenke til kommentar
arifkarim Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Karakterene ødelegger livet til ungene. Jeg er for at karaterene skal bort. Fordi de beviser ikke at en fyr er så flink uansett. Fordi husker jeg godt så er vel lærerne enkle å for snakke pluss at vis du er deres "engel" så får du en 5'er eller en 6'er. karakter systemet er bare en skala som viser noe om hva du har oppnådd i løpet av skolegangen din. Hvis hele den blir basert på små prøver i forhold til kapitler i forskjellige fag, høres det fornuftig ut. Ellers er heldagsprøver, terminprøver og eksamener like tullete som eksaminatorer. Lenke til kommentar
perryman Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Har ikke lest alle postene, men det største problemet er vell at skolegangen er alt for lang og meningsløs.har gått 12 år på skole (barne+ungdom og videregående skole), alt jeg trang å lære for å ha den jobben jeg har i dag, lærte jeg av meg selv og siste halvåret i det 12e skoleåret. Jobber som IT Ansvarlig. Og du hadde selvsagt ikke bruk for de 11,5 årene for å forstå det siste halvåret? lesing, skriving, regning og slike meningsløse greier... Lenke til kommentar
arifkarim Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Så du lærte å lese, skrive og regne av deg selv på fritiden du da? For alt dette trenger du i den jobben. Barna trenger ikke å gå 10 år på skolen bare for å skrive og snakke riktig. For uansett trenger du ikke algebra som funksjonær og heller ikke religion som civil ingeniør Endret 19. januar 2009 av arifkarim Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Det kommer jo an på hvem som skriver historien og hvem som forteller også... Dere syns Hitler var ond fordi han okkuperte deres land. Og dere har ingen mot argumenter her. Men når amerikanere ligger i Afghanistan, Iraq og Israelerne ligger i Palestine, så begynner det fort å oppstå argumenter og mot-argumenter. Hvorfor? Nettop fordi dere syns at deres land Norge er alt og andre folkets land har mindre prioritet osv... Naturligvis syntes jeg at meg selv og mine nærmeste har høyere prioritet enn andre, det er programvare som ligger i min hjerne. Det er først og fremst mitt biologiske oppdrag å overleve og reprodusere meg selv, der naturligvis meg selv står i fokus. Dette ble utvidet til at folk også brydde seg mest om sin stamme (i dag våre nasjoner og sivilisasjoner). Dette er også en helt elementær ting ved livet. Maurene setter sin koloni høyere enn andre kolonier, det er lett å observere når du ser hvordan maurene kriger om f eks mat . All den egoistiske tankegangen lærer barna fra skolegangen som går videre i voksen alderen også. Blindhet til å se og kritisere faktiske opplysinger gjør at vi ikke klarer å gjøre forskjell mellom virkelig ond og virkelig godt! Nei vi lærer ikke egoistisk tankegang i skolen. Vi er født med egoistisk potensial i vår hjerne. Det er arven fra våre forfedre. De egoistiske overlevde, dette skjedde helt i begynnelsen av livets utvikling. De første cellede organismene var "egoistiske". Å lære barna grunn elementer i vitenskapen er slett ikke farlig. Det er når skolene begynner med sin teite sosial politikk, er det da barna begynner å bli onde. Fordi barna er for unge til å sosialisere seg selv, oppstår det ofte konflikter inni mellom. Revansjelyst og grådighet blir da også en del av disse små konfliktene. Hvorfor kan ikke staten bare gi barna den nødvendige utdanningen de trenger, uten å gripe inn i dems sosiale liv? Revansjelyst og grådighet er heller ikke noe en lærer om i samfunnet eller skolen, det er et medfødt potensial av samme årsaker som egoisme. Grådighet f eksempel finner en også igjenn i naturen. Lenke til kommentar
arifkarim Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Og du hadde selvsagt ikke bruk for de 11,5 årene for å forstå det siste halvåret? lesing, skriving, regning og slike meningsløse greier... Han trenger i alle fall ikke religion og gym som IT ansvarlig. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Har ikke lest alle postene, men det største problemet er vell at skolegangen er alt for lang og meningsløs.har gått 12 år på skole (barne+ungdom og videregående skole), alt jeg trang å lære for å ha den jobben jeg har i dag, lærte jeg av meg selv og siste halvåret i det 12e skoleåret. Jobber som IT Ansvarlig. Jepp, men igjen så fikk vel ditt fravær høyt opp ^^. Fordi mitt fravær er vel litt høyt men igjen så kan jeg det meste på data. Data er gøy også når vi jobber mer CS 2 på skolen så begynner jeg å lure når jeg har CS 4 hjemme. Karakterene ødelegger livet til ungene. Jeg er for at karaterene skal bort. Fordi de beviser ikke at en fyr er så flink uansett. Fordi husker jeg godt så er vel lærerne enkle å for snakke pluss at vis du er deres "engel" så får du en 5'er eller en 6'er. Hvordan da holde konkuranse dersom det er flere søkere enn plassser ? Karakterer på ungdomskole er nødvendig for at unger skal gidde å gjøre noe. Karakterer på høyere nivå er viktig for å skille ut de beste som skal komme inn på bedre høyere utdanning. Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Det er dette arifkarim ikke skjønner: At grådighet, egoisme, etc er mekanismer naturen har utstyrt oss med for overlevelsens skyld. Greit, vi trenger dem kanskje ikke idag, men de er der likefremt. Og det argumentet med at du ikke trenger algebra som funksjonær, etc skal jeg ikke engang gå inn på. Herregud, leker du teit? Hvordan skal man vite hva man kommer til å jobbe med om 10 år? Man vet det ikke, derfor har man en GRUNNUTDANNING, som er 10 år på skole, og deretter spesialiserer man seg, om det er økonom, ingeniør eller rørlegger man vil bli. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Og du hadde selvsagt ikke bruk for de 11,5 årene for å forstå det siste halvåret? lesing, skriving, regning og slike meningsløse greier... Han trenger i alle fall ikke religion og gym som IT ansvarlig. Kanskje han trenger religion for å ikke skrive noe feil på en side eller si noe feil til en ansatt? Gym trenger han får å holde seg i form. Han kan jo veie 150 kg enda være sprekk liksom. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Jeg ofte lurer på hvorfor barnet blir tvangssendt til skolen, når vi praktisk talt har ytringsfrihet i Norge? Tenk om hvis noen ikke har lyst til å bli samfunns slave, men likevel blir tvunget til å gå mange år i statens <<skapte>> institusjoner. Dette begrenser alle muligheter for barnet å tenke noe "utover" det som allerede er skapt. For eksempel vi blir lært helt siden barnehage-alderen at penger er eneste måten å overleve i samfunnet. Og at vår utdanning er jobb-basert som vil sikre oss tilgang til penger når vi blir voksne... Det betyr at det er helt umulig for en ny generasjon å skape et helt nytt samfunn, hvis de ønsker seg. Det er helt umulig å skape en ny økonomisk system, siden det gamle ikke lar seg løse. Dermed er konklusjonen at vi lever i et <<slaveri>> samfunn, hvor vi som mennesker får bare noen få begrensede muligheter innenfor det alledrede skapte samfunnet. Slik at vi kan fortsette som slavere ved å opprette dette samfunnet for all evig! Rett og slett fordi vi ikke skal ende opp som et u-land som Afrika. Se der har de knapt skolegang. Se hvor fantastisk og fritt de lever i Kongo. Drap og voldtekter er dagligdags. Teknologisk tilbakestående og et samfunn som ikke henger på greip. Alternativt har vi jo blitzere. Samfunnets utskudd som ikke vil være "slaver" som du kaller det. De gjør jo mye samfunnsnyttig. Opptøyer og kjefting på snuten. Dersom alle hadde vært som du hadde ønsket, så ville det ikke ha vært mye pc for deg å sitte å skrive dette på, fordi de som jobber på elverket sitter hjemme og drikker heimkok for å få dagen til å gå. Skole er tvungen fram til du begynner på Videregående. Videregående er frivillig, så om du vil sitte der på skolebenken for å prøve å bli noe eller reise til Kongo for å leve det "frie livet" er opp til deg selv. Endret 19. januar 2009 av Slettet-77do0b Lenke til kommentar
perryman Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Det kommer jo an på hvem som skriver historien og hvem som forteller også... Dere syns Hitler var ond fordi han okkuperte deres land. Og dere har ingen mot argumenter her. Men når amerikanere ligger i Afghanistan, Iraq og Israelerne ligger i Palestine, så begynner det fort å oppstå argumenter og mot-argumenter. Hvorfor? Nettop fordi dere syns at deres land Norge er alt og andre folkets land har mindre prioritet osv... Tror du har rett i at det er en ganske utbredt tanke at Hitler ikke var den som gjorde mest for at verden skulle bli ett bedre sted. Først og fremst er det ikke bare Nordmenn som synes det og jeg tror det er litt mer nyansert enn at vi synes han er ond fordi han okkuperte vårt land... Mener å huske at jeg lærte noe (blandt annet på skolen...) om jødeutryddelse og lignende... Men hvor du vil med dette er jeg usikker på... Å lære barna grunn elementer i vitenskapen er slett ikke farlig. Det er når skolene begynner med sin teite sosial politikk, er det da barna begynner å bli onde. Fordi barna er for unge til å sosialisere seg selv, oppstår det ofte konflikter inni mellom. Revansjelyst og grådighet blir da også en del av disse små konfliktene. Hvorfor kan ikke staten bare gi barna den nødvendige utdanningen de trenger, uten å gripe inn i dems sosiale liv? Hvor har du det fra at skolen lærer barna teit sosial politikk? Jeg føler meg ganske sikker på at ett mål for skolen er å lære barna å tenke selv. Å lære fordeler og ulemper med diverse politiske systemer er nødvendig for nettopp dette. Lenke til kommentar
arifkarim Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Dette er også en helt elementær ting ved livet. Maurene setter sin koloni høyere enn andre kolonier, det er lett å observere når du ser hvordan maurene kriger om f eks mat . Nei vi lærer ikke egoistisk tankegang i skolen. Vi er født med egoistisk potensial i vår hjerne. Det er arven fra våre forfedre. De egoistiske overlevde, dette skjedde helt i begynnelsen av livets utvikling. De første cellede organismene var "egoistiske". Revansjelyst og grådighet er heller ikke noe en lærer om i samfunnet eller skolen, det er et medfødt potensial av samme årsaker som egoisme. Grådighet f eksempel finner en også igjenn i naturen. Vi er mennesker, ikke maur! Såklart spiller vårt intelligens en stor rolle i utviklingen av et nytt samfunn. Har du lyst til å ape maurene, kan du like gjerne bo hos dem... Dere er blitt hjernevasket til å tro at onde egenskaper som grådighet og revasjelyst finnes i menneskesinnet og er medfødt. Skal jeg gi deg et eksempel at det ikke stemmer? La oss ta en test. Du er stor og mektig og har fullmakt over alt. Hvis nå en luta fattig fyr slår deg i fjeset, hvordan ville du naturligvis reagere? Såklart med sinnet og revansjen. Men ettersom du kan tenke fordi du er ett menneske, har du muligheten til å tilgi ham for hans ugjerningen. Dette konseptet finnes ikke i andre dyr enn mennesker. Fordi de bare følger etter sine naturlige instinkter. Mens vi mennesker alltid har en valg mellom det naturlige onde og det gode sinnet. Derfor er det feilaktig å sette mennesker og andre i samme rekkefølge som Darwin trodde. For selv om vi har blitt til ved evolusjonen, har vi dette overmakt over andre dyre arter at vi kan tenke slik ingen andre kan. Har dere fortsatt har lyst å leve som villdyr som kriger, slakter, spiser hverandre for moroskyld kan du like gjerne fortsette Endret 19. januar 2009 av arifkarim Lenke til kommentar
perryman Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Og du hadde selvsagt ikke bruk for de 11,5 årene for å forstå det siste halvåret? lesing, skriving, regning og slike meningsløse greier... Han trenger i alle fall ikke religion og gym som IT ansvarlig. for å forstå andre mennesker,som muligens har en annen religion kan det hende det kan være fornuftig å kjenne noe til dette. Fysisk aktivitet er vel ikke noe stort onde det heller... Lenke til kommentar
arifkarim Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Hvordan da holde konkuranse dersom det er flere søkere enn plassser ? Karakterer på ungdomskole er nødvendig for at unger skal gidde å gjøre noe. Karakterer på høyere nivå er viktig for å skille ut de beste som skal komme inn på bedre høyere utdanning. Dette er nettop sosial darwinisme, at man tvinger barna inn i konkurranse-verden med vårt eget viljet. Slik at de alltid skal bli frustrert over å velge en jobb med høylønn eller en jobb de faktisk har lyst til men som har lite lønn. Hvis alle jobbene hadde likt lønn, trengte mann ikke å konkurrare om noen ting! Og dermed kunne alle barna bli, hva de ville. Det er nettop penger som er skyldig i all rot! Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Barn er for små til og ta slike store avgjørelser på egenhånd. Jeg likte ikke skolen noe særlig i slutten av barne skolen og oppover, men om jeg ikke hadde fortsatt å gå på skolen så hadde jeg angret ne sykt nå. Om jeg som eldre hadde bestemt meg for å ta den skolen jeg ikke took som barn så ville det tatt mange år av livet, spesielt med tanke på att jeg måtte ha jobbet ved siden av også. Lese og skrive er et must i dagens samfund. Grunleggende matte er også et must. Det er også rimelig greit og kunne litt generell kunskap slik att en ikke virker som en idiot i enkelte samtaler. Skole systemet kunne vært byggd opp på en bedre måte, men å la unger slippe og gå på skolen er ikke aktuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå