Vice Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Konkret kilde takk. Det har seg nemlig slik at det er tullpreik at det står noe i menneskerettighetene at ingen kan tvinges til noe. Det er tross alt ikke et anarkistisk manifest det er tale om. For å gjøre livet ditt enklere. Her står menneskerettighetene nedtegnet i sin helhet: http://www.fn.no/fn_avtaler/menneskerettig...eskerettigheter Vis meg nå hvor det står at man ikke kan tvinges til noe der... Oj, skulle gjerne brukt resten av dagen på å gå gjennom menneskerettighetene, men om noen er villig, så værsågod Det burde da være en svært enkel sak for deg å finne, siden du faktisk påstår at det er en artikkel som sier så? Eller har du kanskje aldri faktisk lest gjennom menneskerettighetene for å se hva de faktisk sier? (Det tar vel ca. 5-10min å lese gjennom rettighetserklæringen så man trenger på ingen måte å kaste bort resten av dagen på dette.) Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Det burde da være en svært enkel sak for deg å finne, siden du faktisk påstår at det er en artikkel som sier så? Eller har du kanskje aldri faktisk lest gjennom menneskerettighetene for å se hva de faktisk sier? (Det tar vel ca. 5-10min å lese gjennom rettighetserklæringen så man trenger på ingen måte å kaste bort resten av dagen på dette.) Har nettopp hatt om dem i Samfunnsfag Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Vell. Da burde du jo fint klare å oppgi en kilde? Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Gi meg morgendagen (tirs.24feb.), så skal jeg sjå om jeg finner. Tar aldri med bøkene hjem Hvis ikke gir jeg meg. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Skal gi deg et lite hint så du kanskje slipper. "Ingen kan tvinges til å betale for seg i butikken"... Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Skal gi deg et lite hint så du kanskje slipper. "Ingen kan tvinges til å betale for seg i butikken"... Haha Skal bruke den neste gang Neida Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Ingen tvinges til å gå på skolen: Utgangspunktet for den rettslige reguleringen av privat opplæring er grunnskoleloven § 13 nr. 1, der det heter: «Born og ungdom har rett og plikt til å gå i grunnskolen, dersom dei ikkje på annan måte får tilsvarande undervisning.» Bestemmelsen bygger på et prinsipp om opplæringsplikt og ikke skoleplikt. Det blir understreket av § 27 nr. 3, som gir kommunen et tilsynsansvar når det gjelder pliktig opplæring som ikke blir gitt i den kommunale skolen. Kommunen har i den forbindelse rett til å kalle barna inn til særskilt prøve. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Skal gi deg et lite hint så du kanskje slipper. "Ingen kan tvinges til å betale for seg i butikken"... Det som er tragisk her at sånn er det faktisk i praksis. Jobber selv i butikk og vi har fått streng beskjed om at vi kan ikke gjøre annet en høflig å be folk om å betale eventuelt høflig be dem vente på politiet (noe de færreste gjør) og kan ikke legge en finger på naskerne fordi sivil arrest kun er lovlig dersom strafferammen er over 6 måneder fengsling for forbrytelsen (nasking er opptil 6 måneder fengsling) Dersom jeg holder noen igjenn mot sin vilje til politiet kommer, eventuelt på noen måte prøver å holde de inne til de har gitt fra seg varene så er det jeg som får pisk TheIdanator: Jeg kan jeg umulig tenke meg, at det står noe i menneskerettighetene om at det ikke går ann å tvinge noen til å gjøre noe som helst. Skal menneskerettigheten forkaste alt som heter Lover og regler fordi ingen kan tvinges til å følge dem ? Kan ingen tvinges til å sitte i fengsel, følge trafikk reglene, gå på skolen. F eks i min case på jobb burde jeg hatt mer autoritet når det kom til nasking. Endret 25. februar 2009 av Ceburger Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Ingen tvinges til å gå på skolen: Utgangspunktet for den rettslige reguleringen av privat opplæring er grunnskoleloven § 13 nr. 1, der det heter: «Born og ungdom har rett og plikt til å gå i grunnskolen, dersom dei ikkje på annan måte får tilsvarande undervisning.» Bestemmelsen bygger på et prinsipp om opplæringsplikt og ikke skoleplikt. Det blir understreket av § 27 nr. 3, som gir kommunen et tilsynsansvar når det gjelder pliktig opplæring som ikke blir gitt i den kommunale skolen. Kommunen har i den forbindelse rett til å kalle barna inn til særskilt prøve. Off-topic for pokker. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Det som er tragisk her at sånn er det faktisk i praksis. Jobber selv i butikk og vi har fått streng beskjed om at vi kan ikke gjøre annet en høflig å be folk om å betale eventuelt høflig be dem vente på politiet (noe de færreste gjør) og kan ikke legge en finger på naskerne fordi sivil arrest kun er lovlig dersom strafferammen er over 6 måneder fengsling for forbrytelsen (nasking er opptil 6 måneder fengsling) Dersom jeg holder noen igjenn mot sin vilje til politiet kommer, eventuelt på noen måte prøver å holde de inne til de har gitt fra seg varene så er det jeg som får pisk Det trodde jeg også, men strafferammen for nasking ble faktisk oppdatert for ikke så fryktelig lenge siden. Strafferammen er nå opp til 6 måneder fengsel og bot. Boten gjør at den akkurat faller over grensen til å kunne brukes sivilarrest på. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Dersom jeg holder noen igjenn mot sin vilje til politiet kommer, eventuelt på noen måte prøver å holde de inne til de har gitt fra seg varene så er det jeg som får pisk Kan du ikke bare låse døra i noen minutter? Lenke til kommentar
Samsara Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Jeg ofte lurer på hvorfor barnet blir tvangssendt til skolen, når vi praktisk talt har ytringsfrihet i Norge? Tenk om hvis noen ikke har lyst til å bli samfunns slave, men likevel blir tvunget til å gå mange år i statens <<skapte>> institusjoner. Dette begrenser alle muligheter for barnet å tenke noe "utover" det som allerede er skapt. For eksempel vi blir lært helt siden barnehage-alderen at penger er eneste måten å overleve i samfunnet. Og at vår utdanning er jobb-basert som vil sikre oss tilgang til penger når vi blir voksne... Det betyr at det er helt umulig for en ny generasjon å skape et helt nytt samfunn, hvis de ønsker seg. Det er helt umulig å skape en ny økonomisk system, siden det gamle ikke lar seg løse. Dermed er konklusjonen at vi lever i et <<slaveri>> samfunn, hvor vi som mennesker får bare noen få begrensede muligheter innenfor det alledrede skapte samfunnet. Slik at vi kan fortsette som slavere ved å opprette dette samfunnet for all evig! Er enig i det du skriver. Heldigvis har vi alternativer til den offentlige skolen, som bidrar til at barna FÅR LOV å lære seg å bruke hele hjernen , og ikke bare venstre hjernehalvdel. Jeg tror steinerskolen er et godt alternativ, da de har fokus på HELE mennesket, med kropp og sjel. Lenke til kommentar
T4rdy Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Viss du skulker, så ender du opp med problemer. Og vips så kommer barne værnet inn. Jeg er drit lei av å bruke livet på økonomi og skole. The world sould not be like this.. Jeg vil leve fritt EDIT: Skrive feil. Endret 4. juni 2010 av T4rdy Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Jeg vil leve fritt Hva innebærer det for deg, å leve fritt? Hvis du fikk gjøre hva du ville, hvordan ville du ha levd livet ditt nå? (Og hvor gammel er du?) Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Det er stor forskjell på ytringsfrihet og handlefrihet, vi har bare en av delene i Norge. Jo alle skulle ønske skolen var mer tilpasset, tror de fleste voksne kan si seg enig i at du lærer først når du selv føler et behov for å lære. For eksempel de første ukene etter du har forlatt redet, du svir poteter og te-vannet men etter hvert blir de fleste dyktige på kjøkkenet, ikke fordi heimkunnskapen sine frossen sild og melk gått ut på dato timer, men fordi du har et behov for å lære og du vil lære. Mange har gode ideer for hvordan den idielle skolen skulle vært, desverre er det allerede for sent for oss og bryr oss ikke lenger om de stakkars jævlene som må gå igjennom faenskapen. Peace Lenke til kommentar
MalaPlay982 Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Ingen har vondt av å gå på skole (se bort i fra mobbing som oppstår mange steder). Vi trenger folk med utdanning. Vi trenger folk som kan å regne, skrive, lese, forske, snekre, spesialisere seg på områder for å få verden til å gå rundt. Det har ikke bare å gjøre med ditt eget liv, å tjene nok penger osv., men at verden skal gå rundt og at hele menneskeheten skal kunne leve i et OK samfunn. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Viss du skulker, så ender du opp med problemer. Og vips så kommer barne værnet inn. Jeg er drit lei av å bruke livet på økonomi og skole. The world sould not be like this.. Jeg vil leve fritt EDIT: Skrive feil. Hva skal man bruke livet sitt på om ikke å gå på skole for så å jobbe ? Hvordan har du tenkt deg å få deg mat dersom du ikke vil jobbe ? Hvor skal du sove ? For de som ikke ønsker å ta en del av samfunnet ser jeg 3 løsninger. 1. Bli kriminell og stjele til livets opphold, eller på annen måte skaffe seg verdier på ulovlig vis. 2. Prøve å lure til seg velferdsgoder eller på en annen måte bli en snylter på oss andre. 3. Flytte ut av samfunnet, finne seg et sted der vi enda ikke har bygget ut og virkelig leve utenfor samfunnet, skaffe seg mat i villmarken, sove i vilmarken og leve som mennesker gjorde før vi fikk det samfunnet vi har i dag. Jeg har null respekt for de som velger alternativ 1 og 2 i begge kategoriene er det andre som må skape verdiene og godene de skal dra nytte av. velger man alternativ 3 derimot, så står det respekt av en ! En som tenker for seg selv og virkelig ønsker å leve fritt. Jeg så en doumentar der enkelte stammer i Amazonas tillot mennesker fra den siviliserte verden å bo i stammen deres dersom de ønsket det, det er jo et alternativ for de som syntes vår gå-på-skole-for-å-få-jobb livstil er så forferdelig. Det er selvsagt lov til å hate samfunnet slik som vi har det, og av de som velger å ikke følge de levestilen som vårt samfunn medbringer, all respekt for de som virkelig står for det og faktisk velger det helt vekk istedenfor å kun velge vekk det de ikke liker med det (les vil melke samfunnets ku uten å mate den). Desuten så handler ikke skole bare om å få seg jobb og tjene penger til en selv.Ta feks yrkesrettete som snekker, eletrikker, rørlegger osv. Disse menneskene som tar slik utdannelse er absolutt nødvendig for samfunnet slik vi kjenner det i dag, våre hus, våre veier, vårde konstruksjoner er bygget av mennesker med kompetanse. Ta feks leger, sykepleiere, advokater, brannvern, politifolk osv osv. Disse menneksene gjør samfunnet vårt trygt, hjelper folk som trenger det, og er egentlig en meget avansert form for flokk samarbeid som mange tar for gitt. ta f eks ingeniører, forskere og designere. Mobilen din, datamaskiner du bruker for å skrve inlegg her, TV, kjøleskap, medisiner, elektristet, fly, biler osv osv er resultat av årevis med forskning og utvikling. Og jeg kunne skrevet massevis av flere yrker med tilhørende utdannelser som er nødvendige for samfunnet slik vi har det i dag. Bottom line er at alternativet er slik vi levde før i tiden, før skole og utdanning var et konsept, da folk lærte det de trengte hjemme og av familie/lokalsamfunn, da var levestandaren langt lavere enn det den er i dag. Utrolig hvordan folk sitter og sier at "livet er meningsløst ved å bare gå på skole, ta utdanning, og jobbe som en slave for samfunnet" og skulle gjerne gjort som en hadde lyst, og samtidig kan ta alt av teknologi og goder som er resultatet av dette systemet for gitt. Endret 6. juni 2010 av Ceburger Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 De skal indoktrineres fra tidlig alder. Lenke til kommentar
T4rdy Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Jeg vil leve fritt Hva innebærer det for deg, å leve fritt? Hvis du fikk gjøre hva du ville, hvordan ville du ha levd livet ditt nå? (Og hvor gammel er du?) Vil leve naturligt, som så snøhule mannen. Poenget mitt er at jeg er lei av leve på denne leve måten. Stå opp - gå på skole/jobb - ete middag - glo på en tv skjerm/er med venner - legge deg, og sånt er hele livet? Jeg er 15 år. Lenke til kommentar
T4rdy Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Viss du skulker, så ender du opp med problemer. Og vips så kommer barne værnet inn. Jeg er drit lei av å bruke livet på økonomi og skole. The world sould not be like this.. Jeg vil leve fritt EDIT: Skrive feil. Hva skal man bruke livet sitt på om ikke å gå på skole for så å jobbe ? Hvordan har du tenkt deg å få deg mat dersom du ikke vil jobbe ? Hvor skal du sove ? For de som ikke ønsker å ta en del av samfunnet ser jeg 3 løsninger. 1. Bli kriminell og stjele til livets opphold, eller på annen måte skaffe seg verdier på ulovlig vis. 2. Prøve å lure til seg velferdsgoder eller på en annen måte bli en snylter på oss andre. 3. Flytte ut av samfunnet, finne seg et sted der vi enda ikke har bygget ut og virkelig leve utenfor samfunnet, skaffe seg mat i villmarken, sove i vilmarken og leve som mennesker gjorde før vi fikk det samfunnet vi har i dag. Jeg har null respekt for de som velger alternativ 1 og 2 i begge kategoriene er det andre som må skape verdiene og godene de skal dra nytte av. velger man alternativ 3 derimot, så står det respekt av en ! En som tenker for seg selv og virkelig ønsker å leve fritt. Jeg så en doumentar der enkelte stammer i Amazonas tillot mennesker fra den siviliserte verden å bo i stammen deres dersom de ønsket det, det er jo et alternativ for de som syntes vår gå-på-skole-for-å-få-jobb livstil er så forferdelig. Det er selvsagt lov til å hate samfunnet slik som vi har det, og av de som velger å ikke følge de levestilen som vårt samfunn medbringer, all respekt for de som virkelig står for det og faktisk velger det helt vekk istedenfor å kun velge vekk det de ikke liker med det (les vil melke samfunnets ku uten å mate den). Desuten så handler ikke skole bare om å få seg jobb og tjene penger til en selv.Ta feks yrkesrettete som snekker, eletrikker, rørlegger osv. Disse menneskene som tar slik utdannelse er absolutt nødvendig for samfunnet slik vi kjenner det i dag, våre hus, våre veier, vårde konstruksjoner er bygget av mennesker med kompetanse. Ta feks leger, sykepleiere, advokater, brannvern, politifolk osv osv. Disse menneksene gjør samfunnet vårt trygt, hjelper folk som trenger det, og er egentlig en meget avansert form for flokk samarbeid som mange tar for gitt. ta f eks ingeniører, forskere og designere. Mobilen din, datamaskiner du bruker for å skrve inlegg her, TV, kjøleskap, medisiner, elektristet, fly, biler osv osv er resultat av årevis med forskning og utvikling. Og jeg kunne skrevet massevis av flere yrker med tilhørende utdannelser som er nødvendige for samfunnet slik vi har det i dag. Bottom line er at alternativet er slik vi levde før i tiden, før skole og utdanning var et konsept, da folk lærte det de trengte hjemme og av familie/lokalsamfunn, da var levestandaren langt lavere enn det den er i dag. Utrolig hvordan folk sitter og sier at "livet er meningsløst ved å bare gå på skole, ta utdanning, og jobbe som en slave for samfunnet" og skulle gjerne gjort som en hadde lyst, og samtidig kan ta alt av teknologi og goder som er resultatet av dette systemet for gitt. Takk, jeg ville frem til løsning nummer 3 såklart (har planer om å flytte ut til vilmarken faktisk). Peace. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå