Gå til innhold

Hvorfor blir barna tvangssendt til skolen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke helt starttopic men...

kan vi ikke ha både land under kapitalisme og kommunisme uten å krangle?

De som har lyst til å leve under kapitalisme får gjøre det mens de som har lyst å leve under kommunisme får vel flytte til et land under kommunisme da vel. problemet er bare at det er litt strev å lære seg spansk eller kinesisk.

Lenke til kommentar

De som har lyst til å leve under kapitalisme får gjøre det mens de som har lyst å leve under kommunisme får vel flytte til et land under kommunisme da vel. problemet er bare at det er litt strev å lære seg spansk eller kinesisk.

Eller enda bedre. Har fått intrykket av at trådstarer ønsker et sanfunn uten penger, der barn ikke tvinges i skole som fokuserer på karriere. Kom akkurat på at slike samfunn finnes ! Det eksisterer indianerstammer i f eks amazonas som lever helt isolert fra den moderne verden. De lever i harmoni med naturen (prøver vertfall, noen av de trues ved nedhugging av regnskog), de har ikke skole som fokuserer på karriere og gode jobber, de har vel en form for utdanning ved å lære barna de mest elementære tingene som muntlig språk og kasje moral og atferd ? De er nok uten penger og har ingen begrep om finans og økonomi som vi kjenner det siden de er et jeger og sanker samfunn, de har nok en hvis form for handel i og med at de verdsetter ting som mat og gjerne bytter pels mot mat og liknende.

I hele tråden har trådstarter snakket om hvor mye han ønsker et slikt samfunn men som faktisk noen mennesker lever i den dag i dag her på kloden. Det er bare å bestille en ferie til brasil, stikke av i jungelen og søke medlem i stammen, folk fra den moderne verden har levd med disse menneskene tidligere og noen av stammene er vist vennlige og lar folk fra den moderne verden bo hos dem, leste om en fyr som hadde bodd hos en urbefolkning stamme i jungelen i et år der stammen var på samme teknologisk nivå som oss i tidlig bronselader. Ingen penger og ingen skole !

Nå slipper vi å endre vårt samfunn, for det finnes andre samfunn som likner det som er ønsket i tråden. Mye enklere at en person flytter enn at 6 milliarder skal endre på sin levemåte. God tur :)

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Eller enda bedre. Har fått intrykket av at trådstarer ønsker et sanfunn uten penger, der barn ikke tvinges i skole som fokuserer på karriere. Kom akkurat på at slike samfunn finnes ! Det eksisterer indianerstammer i f eks amazonas som lever helt isolert fra den moderne verden. De lever i harmoni med naturen (prøver vertfall, noen av de trues ved nedhugging av regnskog), de har ikke skole som fokuserer på karriere og gode jobber, de har vel en form for utdanning ved å lære barna de mest elementære tingene som muntlig språk og kasje moral og atferd ? De er nok uten penger og har ingen begrep om finans og økonomi som vi kjenner det siden de er et jeger og sanker samfunn, de har nok en hvis form for handel i og med at de verdsetter ting som mat og gjerne bytter pels mot mat og liknende.

I hele tråden har trådstarter snakket om hvor mye han ønsker et slikt samfunn men som faktisk noen mennesker lever i den dag i dag her på kloden. Det er bare å bestille en ferie til brasil, stikke av i jungelen og søke medlem i stammen, folk fra den moderne verden har levd med disse menneskene tidligere og noen av stammene er vist vennlige og lar folk fra den moderne verden bo hos dem, leste om en fyr som hadde bodd hos en urbefolkning stamme i jungelen i et år der stammen var på samme teknologisk nivå som oss i tidlig bronselader. Ingen penger og ingen skole !

Nå slipper vi å endre vårt samfunn, for det finnes andre samfunn som likner det som er ønsket i tråden. Mye enklere at en person flytter enn at 6 milliarder skal endre på sin levemåte. God tur :)

Tja... Da har du fått virkelig feil oppfatning av meg... Jeg er ikke imot "skole" generelt, siden alle kulterer har en viss form for skolen. Jeg er mest opptatt av at hvis staten legger en bedre grunn for utdanning på barneskolene, kan vi oppnå et bedre "utdanning" basert samfunn. Vi vet fra statistikken at mange norske elever, avsutter grunnskolen med dårlige kunnskaper i enkelte fag. Årsaken er at studentene er leie av kjedelige lærer-systemet som fungerer dårlig i praksis. Og dette viser også hvorfor så mange elever velger "feil" utdanning etter grunnskolen!

Endret av arifkarim
Lenke til kommentar
Tja... Da har du fått virkelig feil oppfatning av meg... Jeg er ikke imot "skole" generelt, siden alle kulterer har en viss form for skolen. Jeg er mest opptatt av at hvis staten legger en bedre grunn for utdanning på barneskolene, kan vi oppnå et bedre "utdanning" basert samfunn. Vi vet fra statistikken at mange norske elever, avsutter grunnskolen med dårlige kunnskaper i enkelte fag. Årsaken er at studentene er leie av kjedelige lærer-systemet som fungerer dårlig i praksis. Og dette viser også hvorfor så mange elever velger "feil" utdanning etter grunnskolen!

Nuvel, elevene er mer opptatt av fyll og fanteri enn å konsentrere seg om skolen - det er helt riktig.

Lenke til kommentar
Jeg ofte lurer på hvorfor barnet blir tvangssendt til skolen, når vi praktisk talt har ytringsfrihet i Norge? Tenk om hvis noen ikke har lyst til å bli samfunns slave, men likevel blir tvunget til å gå mange år i statens <<skapte>> institusjoner.

Dette begrenser alle muligheter for barnet å tenke noe "utover" det som allerede er skapt. For eksempel vi blir lært helt siden barnehage-alderen at penger er eneste måten å overleve i samfunnet. Og at vår utdanning er jobb-basert som vil sikre oss tilgang til penger når vi blir voksne... Det betyr at det er helt umulig for en ny generasjon å skape et helt nytt samfunn, hvis de ønsker seg. Det er helt umulig å skape en ny økonomisk system, siden det gamle ikke lar seg løse.

Dermed er konklusjonen at vi lever i et <<slaveri>> samfunn, hvor vi som mennesker får bare noen få begrensede muligheter innenfor det alledrede skapte samfunnet. Slik at vi kan fortsette som slavere ved å opprette dette samfunnet for all evig!

Fordi alle barn skal ha viss mulighet for å klare seg i livet, og få utviklet sine evner og interesser slik at de kan ta del i samfunnet og dets muligheter, - uavhengig av om de har dustete foreldre.

Det er mulig å velge en annen skole enn den offentlige.

Yttringsfrihet har ingenting med mangel på rett til kunnskap å gjøre. Yttringsfrihet har med kunnskap å gjøre.

Rett til å ytre seg, har man ikke om hva som helst, selv om det noen ganger virker sånn. Bare babyer har rett til å prakke på andre skriking og kunnskapsløst babbel. Oppfører man seg slik som voksen, blir man i beste fall sett på som en idiot.

Om du ikke ser mulighetene som finnes for deg til å leve det livet du ønsker i dagens samfunn; se etter en gang til.

Lenke til kommentar

Jeg ofte lurer på hvorfor barnet blir tvangssendt til skolen, når vi praktisk talt har ytringsfrihet i Norge? Tenk om hvis noen ikke har lyst til å bli samfunns slave, men likevel blir tvunget til å gå mange år i statens <<skapte>> institusjoner.

Sorry, fikk intrykket av at du var imot obligatorisk skole basert på sitatet ditt jeg refferer til her samt navnet på tråden.

Syntes det er bedre at elever veler "feil" utdanning, prøver og feiler og kommer forhåpentligvis inn på riktig spor istendefor å ikke ha noe utdanning id et hele tatt. Desverre blir ikke mennesket modent på psykisk nivå på mange mange år etter det er født, slik at mange avgjørelser i utdanningstiden (fra barneskole til yreksklar) blir tatt av et umodent og barnslig sinn, slik at mange ender opp med å "drite i" skolegangen sin som de fleste angrer på i senere tid, der de ikke kommer inn på ønsket høyere utdanning og dermed velger feil. Men med det argumentet er det også lettere å forstå hvorfor skole må være obligatorisk. I alderen når mennesker begynner på skolen er sinnet svært underutviklet og barn er ikke i stand til å se langvarige konsekvener som f eks at det ikke er lurt å velge vekk skole for å leke med lego.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Siden den siste siden av tråden begynner å bli helt off-topic i mine øyne går jeg og quoter første post.

Jeg ofte lurer på hvorfor barnet blir tvangssendt til skolen, når vi praktisk talt har ytringsfrihet i Norge?

Unger blir tvunget til skole fordi det er sånn samfunnet i dag vil ha dem til å lære ting. Egentlig nyttig for det "generelle" kunskaps nivået i samfunnet siden skolen er for alle.

Vi kunne sikkert ha funnet på en annen løsning men vi har skole. Hvor bra den fungerer i forhold til andre modeller og måter er en helt annen sak.

Notat: Det er HER alle henger seg opp i stede for å lese resten.

Tenk om hvis noen ikke har lyst til å bli samfunns slave, men likevel blir tvunget til å gå mange år i statens <<skapte>> institusjoner.

Dette begrenser alle muligheter for barnet å tenke noe "utover" det som allerede er skapt. For eksempel vi blir lært helt siden barnehage-alderen at penger er eneste måten å overleve i samfunnet. Og at vår utdanning er jobb-basert som vil sikre oss tilgang til penger når vi blir voksne... Det betyr at det er helt umulig for en ny generasjon å skape et helt nytt samfunn, hvis de ønsker seg. Det er helt umulig å skape en ny økonomisk system, siden det gamle ikke lar seg løse.

Ok, forsåvikt enig. Modelen skaper dessværre en bilde om at kapitalisme og penger er den eneste veien, og det er veldig destruktivt på sitt vis.

Dermed er konklusjonen at vi lever i et <<slaveri>> samfunn, hvor vi som mennesker får bare noen få begrensede muligheter innenfor det alledrede skapte samfunnet. Slik at vi kan fortsette som slavere ved å opprette dette samfunnet for all evig!

For dere som ikke har forstått:

Vi gir en vrangforestilling om at penger er den eneste måten å overlever og gir ikke noe om at det finnes andre system
Disse ungene vokser opp og går etter penger
Disse voksne drar selvsakt inn dette for den neste generasjon
/start fra linje 1 igjen

Den neste generasjon SKAL ALDRI inse at det finnes noe annet system, og det er ytters få som vil gå utenfor dette og finne et. Minoriteten av "venstresiden" som da blir skapt vil forbli en minoritet PGA systemet, majoriteten og minoriteten er dermed systemskapt og moralsk galt.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Oioioioi, hvor skal jeg begynne... Egentlig tror jeg denne tråden burde deles opp i flere deler, skolesystem, økonomisystem, ideologi, skrulle-dokumentarer sant\usant osv.

Men, men, en ting av gangen.

Først vil jeg være sikker på at jeg har forstådd deg rett Mr. Arifkarim.

Du mener:

1.Penger er overflødig, et samfunn uten penger vil være bedre enn et samfunn med.

2.Det er noe galt med skolesystemet

3.USA sto bak 9\11 selv

4.Kapitalisme er den værste økonomiske modellen, både ideologisk og økonomisk

5.Noen få bankere hersker over hele verden med sin økonomiske makt

6.De fleste tar en utdanning for å tjene penger

Om noe av det ovenfor er feil må du gjerne rette på meg!

ooooooook.

Nr.1 Penger

Du har helt rett i at et samfunn vil ha like mye ressurser med som uten penger. Du har også rett i at et samfunn ikke vil være fattigere om de legger av seg pengesystemet. Det du mangler er en ny modell for handel som er praktisk.

Hvordan skal man for eksempel kjøpe et hus uten penger? Skal du ta med 3000 liter melk, 400 kg mel, 2 egg og en negleklipper til huseieren?

Jeg tror problemet her ligger i at du har misforstått noe elementært med pengesystemet. Penger er, som du har poengtert, helt verdiløse av seg selv. Men de brukes som symbolsk verdi for ressurser og mannkraft. Så istedenfor å ta med 3000 liter melk osv for å kjøpe et hus tar du med penger verd 1.5 millioner eller noe. Så langt er vi nokk enige tror jeg.

Men så kommer den delen du ikke liker, nemlig banker og gjeld. Du har helt rett i at bankene bare "spyr ut" verdiløse papirlapper og får uendelig rikdom ved å gjøre dette og jeg må innrømme at jeg synes det er suspekt at ikke bankene er stats-styrt (hvertfall den\de som lager penger). Dette tror jeg jeg må sette meg bedre inn i på en senere dato.

Nr.2 Skolen

Skolen er ikke en hjernevaskingsinstitusjon som du synes å mene. Som du sa så har du ikke norsk grunnskoleopplæring og hvordan forutsettning har du da for å si noe sånt? Uansett hvor mye staten skulle ville hjernevaske elevene så vil de nokk ikke klare det pga. lærernes individualitet og inkompetanse. Lærerne er ikke villige til å gjøre alle til samfunnslaver for de er faktisk greie mennesker hele gjengen, og de er knappt nokk i stand til å holde leseferdighetene unna bånn blant niendeklassene i norge, ikke begynn med politisk hjernevask da :p

At skolen tar mye lengre tid enn nødvendig er ikke staten sin feil, men elevenes\foreldrenes feil. Pensum er ikke så stort egentlig, men så er ikke alle supernerder og sitter inne og leser hele dagen. Hadde alle fokusert på skolegangen så hadde vi hadd ca. 4-5 år med grunnskole tipper jeg, men det er mer til å vokse opp en bare skolegang. Det er mye som foregår i et barns oppvekst og hadde vi stengt allt unntatt skole ute ville vi hadd en hær med sosialt tilbakestående som neste generasjon.

Nr.3 9\11 og andre konspirasjonsteorier

Hvorfor kalles det en konspirasjonsteori og ikke en rettsak? Pga. mangel på beviser. Hva kalles man når ingen har beviser mot deg? Uskyldig.

Nr.4 Kapitalismens mangler

Kapitalisme suger baller, helt enig med deg her. Men det er ingen andre økonomiske system som har fungert så bra som kapitalisme til nå, så med mindre noen gjør en Einstein og finner på noe helt nytt så må vi bare fortsette.

Du sier det er urettferdig at vesten (de rike) blir rikere mens de fattige (resten) blir fattigere. Jeg kaller det rettferdig. Har du hørt om reinkarnasjon? Det er en religiøs tankegang som stammer fra østen som går ut på at du blir fødd på ny og på ny, og du blir fødd inn i det livet du fortjener basert på hvordan du oppførte deg i ditt forrige liv. Med tanke på hvor mange drittsekker det finnes i verden i forhold til hvor mange greie folk så ser det da ca. rett ut? La sultne folk sulte, de fortjener det visst.

Nr.5 Bankere som verdensherskere (ala New World Order?)

Noen holder på å ta over verden økonomisk. Dette høres veldig skummelt ut, men hva er egentlig galt med et da? Det er da ikke ett land i hverden som noensinne har hatt en lov mot å få for mye makt (ikke som jeg kommer på hvertfall), så hvorfor skal vi straffe disse få?

Nr.6 Penger er største motivasjon for utdanning

Tja. Personlig tror jeg folk flest velger utdanning basert på hva foreldrene\ vennene synes er kult. Det er selvfølgelig mange faktorer som innvirker enhver beslutning, men i denne tror jeg foreldrenes og venners forventninger står høyest. Ungdommer er trossalt veldig (veldig) sosiale dyr og vil heller gå på samme skole som kompisene enn å gå for utdanning med mye lønn. Om alle bare hadde gådd for lønn så hadde vi hadd ca. bare aksjemeglere.

Dundundundunnnnnnnn, megapost er mega. Ca. bokverdig.

Lenke til kommentar
Nr.4 Kapitalismens mangler

Kapitalisme suger baller, helt enig med deg her. Men det er ingen andre økonomiske system som har fungert så bra som kapitalisme til nå, så med mindre noen gjør en Einstein og finner på noe helt nytt så må vi bare fortsette.

Utalelsen din minner om det berømte sitatet "Democracy is the worst form of governement, expet for all the others that have been tried". Syntes det blir feil å si at det beste alternative "suger balle" Vi vet ikke om noe bedre og Kapitalismen er som du påpeker det mest effektive. Da ville jeg med det som argument heller ha sagt at kapitalisme "rocker hardt", ser ikke hvordan "suger balle" kommer inn i en setning som omhandler det mest effekive vi vet om.

Du sier det er urettferdig at vesten (de rike) blir rikere mens de fattige (resten) blir fattigere. Jeg kaller det rettferdig. Har du hørt om reinkarnasjon? Det er en religiøs tankegang som stammer fra østen som går ut på at du blir fødd på ny og på ny, og du blir fødd inn i det livet du fortjener basert på hvordan du oppførte deg i ditt forrige liv. Med tanke på hvor mange drittsekker det finnes i verden i forhold til hvor mange greie folk så ser det da ca. rett ut? La sultne folk sulte, de fortjener det visst.

Tror at dette er ironi men i tilfelle du faktisk er seriøs. Hva skjedde med mangel på bevis medfører skepsis logikken ? Reinkarnasjon er bare så vidt mindre sansynlig enn at Bush bombet twin towers, Intelegent design er riktig, jesus var guds sønn og at han og Osama Bin Laden er elskere bak verdens rygg.

Nr.6 Penger er største motivasjon for utdanning

Tja. Personlig tror jeg folk flest velger utdanning basert på hva foreldrene\ vennene synes er kult. Det er selvfølgelig mange faktorer som innvirker enhver beslutning, men i denne tror jeg foreldrenes og venners forventninger står høyest. Ungdommer er trossalt veldig (veldig) sosiale dyr og vil heller gå på samme skole som kompisene enn å gå for utdanning med mye lønn. Om alle bare hadde gådd for lønn så hadde vi hadd ca. bare aksjemeglere.

Tror ikke det er sånn at folk dilter etter kompisene når det gjelder høyere utdanning, ingen av mine kompiser som diltet etter da jeg begynte på bachelor i fysikk, fordi ingen har interesse av det. tror personlig interesse for et fagfelt er største motivasjon til valg av studiet og utdanning. God lønn er en bonus ja, men først og fremst personlig "lidenskap" for et fagfelt for min og de fleste jeg kjenner sin del.

Mulig folk velger videregående og ungdomskole basert på hvor kompiser går, men der blir ikke fremtidige lønnslipper bestemt heller.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Klasseskille kommer til å øke noe sinsykt om vi slutter med skolen. De rike betaler de beste lærerenne til og lære sine unger, mens de fattige ikke får gått på skole. Enns status i livet vill bli helt avhengi av vilken familie enn blir født inn i. De rike vellskolerte vil styre landet slik de gjorde i gammledager og vanlig folk vill ikke ha noe og si. Utviklingen av ny teknologi vil stupe siden det blir færre og dårliger utnytting av inteligente resurser. Økonomien vil kræsje, og fattige villl ikke ha råd til sykehus og lege. Rike vil leve til de er 80 mens fattige vil leve til 40. Fler og fler vil starte og jobbe som 14 åringer intill det blir den vanlige tiden og starte arbeid. Kriminaliteten vill øke siden folk har det mye værre. Styre av landet og andre store bedrifter vill kunn gå innad i familier siden fattig folk ikke har råd til og tilegne seg kunnskap til og gjøre det. Norge kommer til og bli ett uland.

Lenke til kommentar
arifkarim:

Fordi vi mennesker er grådige av natur. Hvis du setter deg ned på skolebenken og leser litt historie vil du fort se at det er flere stater som har prøvd å skape f.eks kommunistiske paradis, noe som rett og slett ikke kan fungere. Fordi, som sagt, vi mennesker er grådige av natur og alltid vil ha mer.

Mennesket er ikke nødvendigvis grådig av natur. Mennesket vil ha sosial status. Det kan oppnås på to måter, enten kan man jobbe for å komme seg opp, eller så kan man dra alle andre ned på sitt eget nivå. I primitive stammesamfunn ser man at man holder hverandre nede heller enn å jobbe seg opp, og slike samfunn er veldig stabile.

Lenke til kommentar
Det andre problemet er at kommunisme ikke fungerer i praksis, og at de landene som praktiserer kommunisme er blant de som undertrykker befolkningen mest. F.eks Kina. Men for all del, hver sin smak :)

Kina er på de fleste områder langt mer kapitalistisk enn Norge.

Lenke til kommentar
Det er en umenneskelig handlig.

I menneskerettighetene står det at ingen kan tvinges til noe.

Folk har kommet med både + / - kommenterer til barna og skole-systemet. Denne diskusjonen er i prinspippet meningsløs så lenge en stat ikke prøver seg på alternativt til skole-systemet og sjekker om den funker i praksis.

Endret av arifkarim
Lenke til kommentar
Det er en umenneskelig handlig.

I menneskerettighetene står det at ingen kan tvinges til noe.

Kilde?

Amnesty.no :thumbup:

Konkret kilde takk. Det har seg nemlig slik at det er tullpreik at det står noe i menneskerettighetene at ingen kan tvinges til noe. Det er tross alt ikke et anarkistisk manifest det er tale om.

For å gjøre livet ditt enklere. Her står menneskerettighetene nedtegnet i sin helhet: http://www.fn.no/fn_avtaler/menneskerettig...eskerettigheter

Vis meg nå hvor det står at man ikke kan tvinges til noe der...

Lenke til kommentar
Konkret kilde takk. Det har seg nemlig slik at det er tullpreik at det står noe i menneskerettighetene at ingen kan tvinges til noe. Det er tross alt ikke et anarkistisk manifest det er tale om.

For å gjøre livet ditt enklere. Her står menneskerettighetene nedtegnet i sin helhet: http://www.fn.no/fn_avtaler/menneskerettig...eskerettigheter

Vis meg nå hvor det står at man ikke kan tvinges til noe der...

Oj, skulle gjerne brukt resten av dagen på å gå gjennom menneskerettighetene,

men om noen er villig, så værsågod :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...