Gå til innhold

AMD XP2100+ temperatur

AsconaB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

har samme kortet som deg (A7V333). Fant nettopp ut at Q-Fan funksjonen ikke var aktivisert i BIOS! Etter at jeg aktiviserte denne funksjonen går vifta nærmest som en bil med automatgir. Ved det som er mitt normale bruk går nå vifta på et mye lavere turtall og jeg fått et mye behageligere støynivå enn da denne funksjonen ikke var aktivisert og vifta gikk på full speed hele tiden. :smile: Håper bare at jeg ikke får for høy temperatur på CPU'en av den grunn. Hadde egentlig tenkt å kjøpe ny Silent Breeze vifte, men det er nå antakelig ikke nødvendig hvis ikke temperaturen viser seg å bli for høy nå som hastigheten på vifta girer ved hjelp av denne Q-fan funksjonen.

Har du eller andre noen erfaring med denne funksjonen?

Lenke til kommentar

Er det snakk om en Thouroughbred?

Hva er vanlig viftekjølt temp. ?

Mellom 40 og 60 grader, alt avhengig av kjøler, kabinettemperatur osv.

Hva tåler den?

Tåler vel litt over 90 grader, men den blir sikkert ustabil før det.

og hva bør den ligge på ?

Alt under 60 går fint.

Ønsker du kaldere temp, så er jo heller ikke det noe problem. Lavere kabinettemperatur (kabinettvifter), bedre kjølepasta, lavere vcore, bedre kjøler osv. Men det er som sagt ikke nødvendig så lenge maskinen din er stabil! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Har du eller andre noen erfaring med denne funksjonen?

Oi, denne funksjonen har jeg ikke oppdaget. Synes maskinen min bråker endel også ja. Men hvordan fungerer den egentlig ? Har en EKL vifte, noen som har tips om bedre saker ? Som kjøler bedre og støyer mindre ? Har sett på sånn med 2 vifter, husker ikke hva den het, men leste at den var så tung at festene på hovedkortet kunne knekke. GlacialTech fungerer ikke på dette hovedkortet.

Lenke til kommentar
Er det snakk om en Thouroughbred?

Hva er vanlig viftekjølt temp. ?

Mellom 40 og 60 grader, alt avhengig av kjøler, kabinettemperatur osv.

Hva tåler den?

Tåler vel litt over 90 grader, men den blir sikkert ustabil før det.

Alt under 60 går fint.

Ønsker du kaldere temp, så er jo heller ikke det noe problem. Lavere kabinettemperatur (kabinettvifter), bedre kjølepasta, lavere vcore, bedre kjøler osv. Men det er som sagt ikke nødvendig så lenge maskinen din er stabil! Lykke til! :)

kjørt min på 70 helt fint så det er ikke arlig, har jo 20 grader og gå på så det holder. Har du en palomino så forklarer det alt :yes:

Lenke til kommentar
Alt under 60 går fint.

kjørt min på 70 helt fint så det er ikke arlig, har jo 20 grader og gå på så det holder. Har du en palomino så forklarer det alt

Jeg kjørte en stund på 68 grader idle - stabilt var det også. Men jeg vil ikke akkurat anbefale å ligge så høyt uansett. Har ellers vært oppe i 85 grader også - alt overlevde. Sånn sett er det ingen fare, men pga. overklokking og diverse så liker jeg alt som er mindre enn 50.. :smile:

Er ikke det prossesor type til amd ? husker ikke når denne begynte, var på xp2000+ og oppover eller xp2100+. eller var det nedover?

Du kan få T(houroug)bred på de samme hastighetene som Palomino. En XP1700+ Tbred er f.eks. et ypperlig overklokkingsobjekt.

Det som er relevant i denne sammenhengen, er at Tbred er en del kaldere enn Palomino pga. at Tbred er bygd på 0.13 micron, Palomino på 0.18..

Lenke til kommentar
Er ikke det prossesor type til amd ? husker ikke når denne begynte, var på xp2000+ og oppover eller xp2100+. eller var det nedover?

Du kan få T(houroug)bred på de samme hastighetene som Palomino. En XP1700+ Tbred er f.eks. et ypperlig overklokkingsobjekt.

Det som er relevant i denne sammenhengen, er at Tbred er en del kaldere enn Palomino pga. at Tbred er bygd på 0.13 micron, Palomino på 0.18..

Hmh, okei, hvordan finner jeg ut om jeg har Tbred eller Palomino ? Husker ikke hva jeg kjøpte når jeg satte sammen maskina, hehe.

Lenke til kommentar

Vel, når og hvor kjøpte du den? Har du ikke fakturaen? Det burde stå der. Ellers kan du jo sprette av kjøleren og notere alle kodene som står på CPU-en.. Eller du kan bare droppe hele greia og være fornøyd så lenge maskinen din er stabil.

Lenke til kommentar
Vel' date=' når og hvor kjøpte du den? Har du ikke fakturaen? /quote']

Kjøpte den i september - oktober i fjort hos komplett.no. Jo, har den nok et sted her, spørmålet er nok bare hvor. Finner den nok. Men har du noen tips til kjølere ? Har en følelse av at denne EKL kjøleren jeg har nå er noe jalla greier. :-? finnes det en bra kjøler som ikke bråker så mye ? Og kabinettvifter bråker vel enda mere, har jo en fra før integrert i sidedøra. (Chieftec) Tenkte på denne med 2 vifter men den er kanskje ikke noe bedre en den jeg har nå ? Leste at den var så tung også....

Lenke til kommentar

Siden du kjøpte den så tidlig som i september 2002, er det nokså sikkert en Palomino. Ergo er ikke den temperaturen din så gal - spesielt ikke når du har en EKL-kjøler. Du kan også logge innpå Komplett.no og sjekke dine tidligere ordre!

Siden du har kjørt denne prosessoren i mange måneder uten problemer, så ser jeg ingen vits i å investere i ny kjøler. Anyways har de skikkelig mye bra på microplex, 3dfxcool og netconnection. Vanlige nettbutikker selger også kjølere, men de tre overnevnte har omtrent bare dette som levebrød. Ellers trenger ikke kabinettvifter bety masse støy. Et par 12dBs Papstvifter vil neppe kunne høres en gang.

Valg av kjøler er avhengig av mange ting. Hvilke krav har du til støy, ytelse, pris? Er du ikke fornøyd med den du har nå? 59 grader load er no problemo!

Har AMD XP 1800+ og ASUS A8N8X Deluxe. I idle så sier bios 58 grader, mens asus probe i windows sier 43 grader.

Hva er riktig ?

Legg inn nyeste versjon av Asus PC Probe evt. prøv andre temperaturprogram som f.eks. MotherBoard Monitor evt. SiSoft Sandra. En biosupdate er vel heller ikke å forakte. Ellers ville jeg trodd biostemperaturen var den rette. Mener da at slike program henter informasjonen fra hovedkort/bios, men nå ble jeg litt i tvil..

Lenke til kommentar

havegg Skrevet: 14 Apr 2003 00:39    Tittel:  

--------------------------------------------------------------------------------

goggi skrev:  

Har AMD XP 1800+ og ASUS A8N8X Deluxe. I idle så sier bios 58 grader, mens asus probe i windows sier 43 grader.  

Hva er riktig ?  

Legg inn nyeste versjon av Asus PC Probe evt. prøv andre temperaturprogram som f.eks. MotherBoard Monitor evt. SiSoft Sandra. En biosupdate er vel heller ikke å forakte. Ellers ville jeg trodd biostemperaturen var den rette. Mener da at slike program henter informasjonen fra hovedkort/bios, men nå ble jeg litt i tvil..  

Bioser på mange kort leser core-temp (temperaturen inni selve cpu'en) mens de programmene du nevner leser overflatetemp. (Ofte en føler under cpu'en) Her er det vanligvis 10-15 grader forskjell.

Lenke til kommentar
Siden du kjøpte den så tidlig som i september 2002, er det nokså sikkert en Palomino. Ergo er ikke den temperaturen din så gal - spesielt ikke når du har en EKL-kjøler. Du kan også logge innpå Komplett.no og sjekke dine tidligere ordre!

Siden du har kjørt denne prosessoren i mange måneder uten problemer, så ser jeg ingen vits i å investere i ny kjøler. Anyways har de skikkelig mye bra på microplex, 3dfxcool og netconnection. Vanlige nettbutikker selger også kjølere, men de tre overnevnte har omtrent bare dette som levebrød. Ellers trenger ikke kabinettvifter bety masse støy. Et par 12dBs Papstvifter vil neppe kunne høres en gang.

Valg av kjøler er avhengig av mange ting. Hvilke krav har du til støy, ytelse, pris? Er du ikke fornøyd med den du har nå? 59 grader load er no problemo!

Jepps, var en Palomino. takker for svar.

Lenke til kommentar

havegg Skrevet: 14 Apr 2003 00:39 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

goggi skrev:

Har AMD XP 1800+ og ASUS A8N8X Deluxe. I idle så sier bios 58 grader' date=' mens asus probe i windows sier 43 grader.

Hva er riktig ?

Bioser på mange kort leser core-temp (temperaturen inni selve cpu'en) mens de programmene du nevner leser overflatetemp. (Ofte en føler under cpu'en) Her er det vanligvis 10-15 grader forskjell.[/quote']

Det er bra.Begynte å lure på om swiftech m/12db kjempestor papst vifte var så dårlig.

Lenke til kommentar
Bioser på mange kort leser core-temp (temperaturen inni selve cpu'en) mens de programmene du nevner leser overflatetemp. (Ofte en føler under cpu'en) Her er det vanligvis 10-15 grader forskjell.

Da jeg for ikke lenge siden mottok en Tbred XP2100+ begynte plutselig mitt EPoX 8K3A+ å måle temperaturen via den integrerte sensoren i selve CPU-en. Tidligere da jeg hadde en T-bird 1.4GHz, så ble sensoren i socketen brukt. Så det kan godt være det er avhengig av hovedkort, men det er i alle fall avhengig av CPU..

Men i begge tilfeller viser MotherBoard Monitor den samme temperaturen som i bios. Så hvis man bruker nyeste versjon av dette programmet, så skal temperaturene vær like.

Ellers ligger i skrivende stund min TbredB XP2100+@XP2600+ på 50 grader. Det er derimot et kjent fenomen at mitt hovedkort har en bug på dette området, så den faktiske temperaturen er 40 grader. Ellers måler mitt eget eksterne termometer (plassert inntil core) bare 34 grader, så det er jo søren ikke til å bli klok på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...