Gå til innhold

HDD's dør med jevne mellomrom, overoppheting?

Anbefalte innlegg

Hei

Kjører en alt i ett gaming/server PC med 12 HDD's 3,5'' SATA) som kjører 24/365. Men siden i sommer har jeg mistet hele 4 disker. Ingen av disse har vært nevneverdig gamle. Noen har vært 2 år~ men har også mistet disker som er under året gamle.

Jeg har et Lian Li kabinett som jeg har brukt i halvannet år, men dette kabinettet har kun plass til én vifte til 12 3,5'' brønner. Så diskene mine ligger på en 38-50*C (avhenger av hvor lang unna vifta de er plasser).

Ettersom jeg begynner og bli lei av å miste data, så slo det meg at diskene mine kanskje går litt varme. Diskene som har tatt kvelden er alt fra samsung/seagate til maxtor og WD, og jeg tviler på at jeg har vært uheldig med batchene...

Diskene har også dødd på forskjellige måter. Noen har dødd sakte men sikkert, begynner som regel med at de forsvinner i windows, og sliter med å bli detectet av BIOS. Senest i dag røyk en disk da den til slutt bare sluttet å snurre. Men denne har også vist de samme symptomene (plutselig forsvunnet fra windows osv)

Hva tror dere?

Kan nevnes at jeg kjører diskene på en Rocket RAID kontroller, samt onboard SATA kontroller på hovedkortet. Alt av BIOS er up2date.

PS. Ja, jeg har forsikret meg om at diskene faktisk er ødelagte, prøvd med flere kontrollere og PCer.

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ut i fra at du mener 3.5" disker?

Hvis 4 disker ryker på relativt kort tid hadde jeg også vært litt bekymret og siden det er forskjellige merker er kanskje varmen problemet.

Jeg har 11 disker i et Lian-Li PCA71 men der er det 6stk 12cm vifter.

Temp på diskene vet jeg rett og slett ikke da de er på diverse kontrollere som ikke gir temperatur visning.

Før diskene gikk i raid var imidlertid temp ca 33-38 grader og det vil jeg tippe de har fremdeles.

Du kan jo prøve å åpne døra på kabinettet og sjekke hvor mye den synker.

Jeg ville nok anbefalt en ekstra vifte eller 2 for større sirkulasjon.

(de trenger nødvendigvis ikke å være fastmontert)

Noen av diskene står forøvrig i dette og det hjelper nok godt på.

Kan du montere en slik?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig mener jeg 3.5. Var nok litt trøtt når jeg skrev dette.

Døren på kabinettet har alltid stått oppe på den ene siden. Kan selvfølgelig ta av begge, men dette vil bli litt mindre pent, da den står i stua.

Jeg tror jeg skal investere i litt kjøling. Er ikke helt sikker på hvordan, da det er veldig trangt inne i kabinettet.

Men altså, en disk skal vel ikke normalt sett stryke med ved 50~ i et år? Hva med laptopper som blir så varma at en ikke kan ha de på fanget, disse diskene går jo aldri.

Lenke til kommentar

De fleste moderne diskene skal tåle 55-60C i driftstemperatur men jeg ville nok ha foretrukket å ligge godt under 50 tallet.

Så du på Silverstone "bay'en" jeg linket til den funker helt ok og gir som sagt kjøling for 4 disker. (den finnes også i sort)

Hvis det ikke er temperaturen er det ikke godt å si hva som er problemet. Er diskene kontinuerlig i bruk eller er de mest idle?

Lenke til kommentar

Jeg tok av den andre veggen på kabinettet (har alltid én av men nå begge) også festet jeg 2 vifter med ... strips. For å sjekke resultatet. Gikk fra 50 til 25-31.

Og ja, diskene er en del i bruk, den som tok kvelden forleden hadde jeg nettopp reorganisert. Altså, flyttet 500gb ut, og nye 500 gb inn. Mulig det ble litt i varmeste laget for den da. Jeg sjekket aldri tempen. Ellers står maskinen _alltid_ på. Dag/natt/ferie osv osv.

Jeg har sett på slike 'bays', men vil helst ikke ha det, da jeg trenger plassen til andre ting, samt at jeg bryr meg alt for mye om hvordan det faktisk ser ut inne i kabinettet. Har brukt utallige timer på kabelstripsing/strømping mm. , heh.

Jeg har tenkt litt over at PSU kan være kilden, men jeg er ikke så dreven på det punktet. Hvordan kan jeg eventuelt få sjekket dette? Jeg har en TT Thoughpower 1200w, modulær. Men hva trenger jeg av utstyr/eventuelt kan jeg få noen andre for å sjekke dette?

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

heh, hadde en TT 1200w som tok knekken på seg selv og min gode gamle q6600 :( Så TT er jeg ikkje særlig glad i. Selv om TT er dyr, så har den et litt rufsete rykte. Mange fungerer fint, men det er enkelte som har vært skandaløst dårlige. Kanskje det er noen batcher som ble produsert som var dårlige. Det vet jeg ikkje.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg burde fått tatt den med på en helsesjekk?

Har nå bare hørt godt om Thoughpower jeg da. Greit nok, min forrige gikk i stykker, men det kan jeg ikke takke noen andre enn meg selv for.

Kortslutning :whistle:

Edit: Når kjøpte du din?

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Kanskje jeg burde fått tatt den med på en helsesjekk?

Har nå bare hørt godt om Thoughpower jeg da. Greit nok, min forrige gikk i stykker, men det kan jeg ikke takke noen andre enn meg selv for.

Kortslutning :whistle:

Edit: Når kjøpte du din?

Kjøpte den for ca 10 mnd siden.

Lenke til kommentar
Jeg har opplevd at så fort disker nærmer seg 50 grader, så blir de ustabile. Dvs, mister sektorer, blir ulesbare for en stund osv. HDDer trives nok best mellom 30 og 40 grader. Til nød 45.

Jeg har 16 disker i et kabinett med lite luftgjennomstrømning (kun 1 kabinettvifte + vifte i PSU), diskene holder 45-50 grader. Diskene brukes 24/7 og det har ikke vært tegn til driftsproblemer.

(Det er Seagate og Samsung disker.)

Endret av JerkenovDecoq
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...